Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem att öppna bilen OG9-3

  1. #1
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    238

    Problem att öppna bilen OG9-3

    Hej.

    Jag har en saab 9-3 montecarlo -99 och ett problem.

    När jag ställde undan den för vintern låste jag bilen med fjärrkontroll och med nyckeln efteråt, alltså någon sorts dubbellåsning. Vet inte om det har någon betydelse i berättelsen men.

    Nu idag skulle jag åka och hämta den och batteriet var slut, så att öppna med fjärrkontroll gick inte. Inte heller med nyckel, den går runt i alla lås men det händer inget..?

    Då började jag fundera. Kan det vara nyckeln det är fel på, att den är sliten? Jag är nästan garanterad att jag låste med den eftersom jag nästan kan säga säkert att de andra bilnycklarna olyckligtvis sitter i bilen. Suck.

    Så, vad göra i en sån här situation? Hade jag fått upp huven så hade jag kunnat ladda batteriet och sedan bara öppna med fjärrkontroll, nu är det svårt. Det går väl inte öppna huven annat än inifrån?

    Ringa Saab och höra om dom har någon nyckel? Men det låter otroligt, och i sånna fall dyrt. Krasha rutan? Försöka lirka upp ena dörren? Förslag mottages tacksamt.

    mvh Anton
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  2. #2
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901

    Re: Saab 9-3 -99 problem att öppna bilen

    Kolla om du kommer åt pluskabeln på generatorn underifrån.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Ronneby/Johannishus
    Inlägg
    672
    Medlem#
    7641

    Re: Saab 9-3 -99 problem att öppna bilen

    Citat Ursprungligen postat av Lustgasen
    Hej.

    Jag har en saab 9-3 montecarlo -99 och ett problem.

    När jag ställde undan den för vintern låste jag bilen med fjärrkontroll och med nyckeln efteråt, alltså någon sorts dubbellåsning. Vet inte om det har någon betydelse i berättelsen men.

    Nu idag skulle jag åka och hämta den och batteriet var slut, så att öppna med fjärrkontroll gick inte. Inte heller med nyckel, den går runt i alla lås men det händer inget..?

    Då började jag fundera. Kan det vara nyckeln det är fel på, att den är sliten? Jag är nästan garanterad att jag låste med den eftersom jag nästan kan säga säkert att de andra bilnycklarna olyckligtvis sitter i bilen. Suck.

    Så, vad göra i en sån här situation? Hade jag fått upp huven så hade jag kunnat ladda batteriet och sedan bara öppna med fjärrkontroll, nu är det svårt. Det går väl inte öppna huven annat än inifrån?

    Ringa Saab och höra om dom har någon nyckel? Men det låter otroligt, och i sånna fall dyrt. Krasha rutan? Försöka lirka upp ena dörren? Förslag mottages tacksamt.

    mvh Anton
    Du skall inte säkerhetslåsa med nyckel, det görs med dubbeltryckning på fjärren.
    Prova med att först vrida nyckeln moturs tills det hörs ett knäpp och därefter öppnar du genom att vrida medurs.
    Cosmic Blue: 9-3 2,8T Aero cab steg 2

  4. #4
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    238

    Re: Saab 9-3 -99 problem att öppna bilen

    Okej, och det ska funka utan batteri? Skall testa imorgon, tack för tips.
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

  5. #5
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 057

    Re: Saab 9-3 -99 problem att öppna bilen

    Annars borde det gå att få upp huven genom grillen, med en hake eller dylikt.
    Jag höll på att bli olycklig på min ng900 när jag av misstag råkade dubbellåsa den (dessutom vara alla övriga låsen paj :S ) men det löste sig med en hel del lirkande.

    Lycka till och hoppas att det går vägen

    //Konrad.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Saab 9-3 -99 problem att öppna bilen

    Vet inte om det är en skräna att ladda via kablaget till dragkroken! Förhoppningsvis väcker det en tanke hos någon som antingen kan säga emot eller förklara vidare
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  7. #7
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 057

    Re: Saab 9-3 -99 problem att öppna bilen

    Det beror på om det finns 30-spänning i uttaget för laddning av husvagnen, men det är inte allt för vanligt på de äldre kontakterna, mer på de nya kontakterna med "jättemånga" poler.

    //Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  8. #8
    Grundladd Lustgasens avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stuvsta, Huddinge
    Inlägg
    238

    Re: Saab 9-3 -99 problem att öppna bilen

    Startkabel mot plus på generator, KLOCKRENT!
    Saab 93B -59 (blå), Saab 900 TurboS Cabriolet -91 (platinagråmet), Saab 9000 CDE -94 (platinagråmet)

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Problem att öppna baklucka OG9-5 SC
    Av Tommy01 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-07-12, 19:55
  2. 9-3 ss -05: Kan inte öppna dörrar eller larma av bilen.
    Av Hamilton i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 00:13
  3. Problem 9-5 Bakdörrarna går ej att öppna
    Av zonix86 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-03, 15:34
  4. Hur öppna bilen utan att larmet tjuter.... 900NG
    Av ikka i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-08-01, 21:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •