Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

  1. #1

    Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    har fått in en saab 95 som jag inte vet så mycket om då jag inte ens har sett den. Men den har dock ett fel som jag inte har en aning om hur man ska lösa och det är att den tydligen ska ha backspegelsvärmare, men en av dessa funkar inte... finns det något känt fel som inträffar med dessa eller är det bara felsöka i århundranden efter felet?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    110

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Citat Ursprungligen postat av oskareriksson
    har fått in en saab 95 som jag inte vet så mycket om då jag inte ens har sett den. Men den har dock ett fel som jag inte har en aning om hur man ska lösa och det är att den tydligen ska ha backspegelsvärmare, men en av dessa funkar inte... finns det något känt fel som inträffar med dessa eller är det bara felsöka i århundranden efter felet?
    hur vet man om man har värme i sina backspeglar?
    9-5 Aero -04 Pilotpaket
    9-5 Vector -05 2.0t biopower Navi+lull-lull paket

  3. #3

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Om inte jag har helt fel så ska den gå igång när du sätter på värmeslingorna för bakrutan sen är det väll bara känna om man märker någon värme förändring samt att de borde sitta en säkring till den.

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 450
    Medlem#
    6988

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Har samma på ena spegeln jag, slingorna fungerar inte.
    Frågan är om det är glapp eller vad..?

  5. #5
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Lite grundläggande felsökning,

    Man kan ju alltid prova med att plocka bort själva spegeln & "motionera" kontaktdonen. För det är små kabelskor som används, vilka kan korridera. Men man kan ju även mäta på kablarna för att se så man har 12v ut när bakrutevärmaren är påslagen. Om ej, då är det avbrott på matningen ut till dörren eller i dörren.
    Sen antar jag att värmeslingan är resestiv, så den borde således gå att mäta upp med en multimeter, om det är avbrott eller ej. Man kan ju alltid jämföra med den andra spegeln om den nu fungerar.

  6. #6

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Det låter som en bra början iaf men är det stora svårigheter att ta bort backspegeln på en saab 95 då jag aldrig har gjort och tyvärr är i lite tidsnöd... samt visst finns det en säkring till den så att man kan kolla om det bara är den som är rökt och om det finns, vart sitter den?

  7. #7
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Säkring finns troligen. Men backspegelglaset är inte så svårt att få bort. Vinkla ut max & ta en skruvmejsen & peta till på fjädern på baksidan så brukar det ploppa av.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Du behöver inte riva hela spegeln, det tar 2 minuter att kolla anslutningarna. Veva ner fönstret, vinkla ut spegeln max så ser du två stumpar på en fjäder som sticker ut. Pressa den övre först nedåt och sedan åt sidan (ut från glaset) så släpper den från sitt spärrfäste. Den nedre pressar du först upp och sedan åt sidan.

    När båda fjädrestumparna är lösa (du känner att de hänger ganska löst) är det bara att dra loss glaset, så ser du kontakterna för spegelvärmen.

    När glaset ska tillbaka ska du först sätta tillbaka fjädern på sin plats, sedan trycker du bara fast glaset.

    Kolla som sagt skicket på kontakterna, om de ser ok ut kan du mäta upp spänningen mellan anslutningarna där du satt på avfrostaren. Får du ingen spänning ligger problemet någonstans i bilen (säkring?), får du spänning är det antingen dålig kontakt eller kasa värmeslingor i glaset (=byt glas).

  9. #9

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    tack det låter logiskt, ska testa det på tisdag tack för hjälpen.

  10. #10

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Citat Ursprungligen postat av oskareriksson
    Om inte jag har helt fel så ska den gå igång när du sätter på värmeslingorna för bakrutan sen är det väll bara känna om man märker någon värme förändring samt att de borde sitta en säkring till den.
    Det var bara glapp i den och det löstes genom att vrida ut spegel till max in med en mejsel och trycka lite på kablarna sedan vicka lite på den sen hoppa den igång

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2010
    Ort
    Partille
    Inlägg
    76

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    Ja, men är det en kundbil du arbetar med? I och med att du skrev "fick in en bil"

    Då kanske du ska byta ut eventuella kassa kontakter

  12. #12

    Re: Saab 95 backspegelvärmare trasig?

    jo det var det men i och med att det var lite stress så sa jag att jag kunde fixa det mot vintern på hans parkering. backspegelvärmare på sommar tyckte varken jag eller han var ett stort problem att inte ha

Liknande ämnen

  1. trasig nav i saab 95 -03
    Av linmatt i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 22:58
  2. Ac:n Trasig Saab 9-5.
    Av Benji i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 00:44
  3. Trasig värmefläkt saab 95 -98
    Av greed i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-10-11, 10:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •