Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero M04

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero M04

    Hej.

    Något jätte konstigt hände idag
    Jag körde på motorvägen, lite extra inspirerat, hade väl kört ca 50 km så motorn var uppvärmd och fin. Plötsligt känner jag att gaspedalen lättar till liksom. Inga lampor tänds, inga felmeddelanden kommer upp, alla mätare ser okay ut. Men något känns konstigt

    Jag kommer ner till lite långsammare vägar och inser att turbotrycket plötsligt inte vill gå längre än till halva Bilen är en 9-3 Aero M04, så den har en vanlig turbo mätare inbyggd. Jag får för mig att det kanske hjälper att "starta om", så jag kör till sidan av vägen stänger av motorn, tar ut nyckeln, sätter tillbaka den och startar bilen: nu funkar turbon som vanligt igen!

    Man brukar ju säga "en gång, ingen gång" men såna här saker med turbon gör mig skit nervös, speciellt eftersom jag till sommaren ska köra till Ukraina (1300km enkel väg). För övrigt har bilen gått ca 120 000 km och blev serverad för det ca 3000km sedan (ca 4 veckor tidigare) inkl remspännarbyte.


    Finns det någon som varit med om något liknande? Har ni några tips på vad jag kan kontrollera?

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero

    Jag har ett JR-insats sportluftfilter i bilen från speedparts, senaste rengjort ca slutet på mars, annars är bilen i original skick.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero

    Jag har råkat ut för samma på min. Det har hänt ett fåtal gångar (5-10 ggr på 4 år skulle jag tro). Eftersom det händer så sällan har jag inte tagit tag i det. Har fått tips om att byta luftmassemätare men har som sagt inte testat.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Jag har råkat ut för samma på min. Det har hänt ett fåtal gångar (5-10 ggr på 4 år skulle jag tro). Eftersom det händer så sällan har jag inte tagit tag i det. Har fått tips om att byta luftmassemätare men har som sagt inte testat.
    Jag känner mig något lättad nu Det var alltså samma på din att allt var normalt efter "omstart av bilen"? Hände det vi något speciellt tillfälle för dig? Jag pressade ju bilen lite extra idag men den har fått arbeta hårdare förut utan att detta inträffat.


    Har du också sportluftfilter i din? Läste i någon annan tråd att "oljat luftfilter" inte var så bra för luftmassemätaren. Man kanske skulle sluta med den Men det låter ju så häftigt

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 707

    Re: Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero

    jag skulle nog gissa på att det har med gaspedalen att göra, det sitter ju bara en potensiometer. kan nog hända att den ger fel signal. Precis som om man tankar med tändningen på så kan tankmätaren få spel. sitter ju en potensiometer där med.
    my girlfriend said to me that i had to choose between her and my car!
    -Well i´m gonna miss her.
    www.garaget.org/street

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av street
    jag skulle nog gissa på att det har med gaspedalen att göra, det sitter ju bara en potensiometer. kan nog hända att den ger fel signal. Precis som om man tankar med tändningen på så kan tankmätaren få spel. sitter ju en potensiometer där med.
    Gaspedalen? Det låter lite konstigt, alltså det gick att gasa "för fullt" fortfarande och motorn rusade upp i varvtal. Det verkade dock bara som att trycket som översteg "halva" på mätaren inte fick vara kvar. Om du fortfarande tror att pedalen kunnat orsakad det så hade jag gärna hört hur du tänker.

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284

    Re: Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Outlaw84
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Jag har råkat ut för samma på min. Det har hänt ett fåtal gångar (5-10 ggr på 4 år skulle jag tro). Eftersom det händer så sällan har jag inte tagit tag i det. Har fått tips om att byta luftmassemätare men har som sagt inte testat.
    Jag känner mig något lättad nu Det var alltså samma på din att allt var normalt efter "omstart av bilen"? Hände det vi något speciellt tillfälle för dig? Jag pressade ju bilen lite extra idag men den har fått arbeta hårdare förut utan att detta inträffat.


    Har du också sportluftfilter i din? Läste i någon annan tråd att "oljat luftfilter" inte var så bra för luftmassemätaren. Man kanske skulle sluta med den Men det låter ju så häftigt
    Det händer ofta vid omkörning på 4:an. Inget sportluftfilter men däremot steg 1 från Nordic. Efter omstart är allt som vanligt igen.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    70

    Re: Turbotrycket går inte högre än till hälften :( 9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Det händer ofta vid omkörning på 4:an. Inget sportluftfilter men däremot steg 1 från Nordic. Efter omstart är allt som vanligt igen.
    Jaja så vid acceleration då alltså. För min del hände det i 6:an men också vid fartökning. Jag kommer nog att fimpa mitt sportluftfilter för säkerhetskull, har sätt på flera ställen att det är skadligt för LMM och att en ny kostar runt 2000kr

    Det är iallafall skönt att hör detta är relativt ofarligt problem. Jag började bli orolig för turboras och andra hemskheter

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero - Turbon laddar bara hälften. Vad kan vara fel?
    Av NiclasNohren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 09:43
  2. [LÖST] Kan man tanka i hälften E85 och hälften BF98 i NG9-3 B207 som ej är BioPower
    Av qoud me nutrit me destrui i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-21, 13:48
  3. Färddatorns display borta till hälften.....
    Av Johanssonskan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 15:08
  4. Problem med turbotrycket 95 aero-05?
    Av punkarn65 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 20:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •