Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: 9-3 MY07 SC Stereo?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    28

    9-3 MY07 SC Stereo?

    fan jag blir galen... går det byta ut orginal stereon på nåt relativt enkelt sätt eller inte... många bud lite här och där... har den nya varianten i min bil med 150 systemet.
    ska byta ut alla högtalare nu i veckan, kanske nån sitter på alla måtten på högtalarna?

    eftersom det är 2xDIN i på den nya stereon i MY07 så borde man kunna trycka in en DVD spelare med 7".. nån som vet mer? nån som gjort?
    många säger att stereon styr en del av bilens elektronik? men ingen verkar veta exakt vad det handlar om

    tips eller ideas nån ?


    mvh mariusg
    9-5 2.3t (såld)
    900 2.0t (skrotad)
    9-3 SC 1,9 Tid Vector

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    Saken är kanske den att man inte skiljer på dom två olika ljudsystemen som funnits i ng9-3. Fram t.o.m MY06 så var ljudsystemet baserat på en fiberbuss och tight integrerat med bilen i övrigt. Fr.o.m MY07 så är det uppbyggt utan fiberbuss och mycket mer separerat. Så från MY07 är det mycket enklare att göra egna saker.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Saken är kanske den att man inte skiljer på dom två olika ljudsystemen som funnits i ng9-3. Fram t.o.m MY06 så var ljudsystemet baserat på en fiberbuss och tight integrerat med bilen i övrigt. Fr.o.m MY07 så är det uppbyggt utan fiberbuss och mycket mer separerat. Så från MY07 är det mycket enklare att göra egna saker.
    ok... då är jag med... finns det adapter kablar till denna stereo då, som går över till standard ISO alltså... alternativet är ju dra helt nya kablar till allt. Skippa orginal stegen också. men det blir ju ett projekt som upptar lite mer tid
    9-5 2.3t (såld)
    900 2.0t (skrotad)
    9-3 SC 1,9 Tid Vector

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    Jag misstänker att det nya systemet mera liknar det som og9-5 har, alltså med balanserat ljud över kopparkabel. Då passar det inte rakt av utan man behöver lite grejor emellan. På og9-5 var det så enkelt som adapterkablage från t.ex Backes ljud. På ng9-3 så vet jag inte. Eftersom jag har det fiberbaserade systemet i min så har jag aldrig intresserat mig för det. Sedan beror det väl också på hur mycket som skall bytas. Slutsteg och sånt t.ex.

    Edit: Stavning
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    Vad har du köpt för högtalare? Skall de passa rakt av? Vill uppdatera högtalarna till Premium 150 utan att byta steg edyl utan få bättre ljud, mer dynamik, på låg o medelvolym.
    //Sid
    [95 SC Vector -10 Hirsch]

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Falun
    Inlägg
    440

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    Högtalarna som sitter i är: 3,5" på sidorna av instrumentbrädan samt i bakluckan, 4" som center på instrumentbrädan, 6,5" i dörrarna. Det du tjänar på att byta är 3,5" på brädan mot ett par sjysta koaxialer, finns ett antal olika i varierande prisklasser.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    23

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    Får väl göra som en annan Köpa iso kontakter till antenn samt stereo från backe. Så kan du kasta in en dubbel dinare utan problem. Men misstänker att du får göra som mig koppla ur orginalförstärkaren och dra fram lågnivåer istället och köra separata slutsteg då blir det bäst skippa allt vad orginal heter http://www.backesljud.se/produkter_visa ... ISO-SAAB02
    sen ska du ha antenn adaptern också passar 9-3 och 9-5 från 07

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    ok.. då har man fått lite mer info... men finns det inget annat sätt än att koppla ur orginal steget.... ganska smidigt o ha kvar faktiskt... finns det nån lösning på det då

    har nån koll på kablarna runt steget? kan man bara "skarva" sig förbi steget?
    9-5 2.3t (såld)
    900 2.0t (skrotad)
    9-3 SC 1,9 Tid Vector

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Hallstahammar
    Inlägg
    28

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    BUMP
    9-5 2.3t (såld)
    900 2.0t (skrotad)
    9-3 SC 1,9 Tid Vector

  10. #10
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 012

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    På og9-5 var det så enkelt som adapterkablage från t.ex Backes ljud.
    Hej !

    Backe's är väl dock bara t.o.m. 2005, du har inte sett någon till 2006 --> någonstans ?

    Mvh TD
    CH43J6 m.m.

  11. #11

    Re: 9-3 MY07 SC Stereo?

    Citat Ursprungligen postat av mariusg
    ok.. då har man fått lite mer info... men finns det inget annat sätt än att koppla ur orginal steget.... ganska smidigt o ha kvar faktiskt... finns det nån lösning på det då
    har nån koll på kablarna runt steget? kan man bara "skarva" sig förbi steget?
    Jag gjorde just detta. Jag byglade helt enkelt förbi det där risiga steget bak i min bil å driver nu mera dörrhögtalarna + instrumentbrädans högtalare med orginalstereons inbyggda slutsteg.
    Resultatet är ju så klart att centerhögtalaren och högtalarna i skuffluckan tas ur ekvationen. Dock så vore det ju fan om man inte vann något på det oxå, å det gör man ju så klart :o) Nämligen så försvinner det där hemska bruset som alla upplever med originalsetupen. Sen så tycker jag även att ljudet blir lite mindre grötigt och känns mindre ansträngt.

    Ett problem är att basljudet som känns bra när bilen står still lätt drunknar i vägljudet när bilen börjar rulla då det mullrande sopiga basljudet är borta.

    En annan grejj jag tänkt på är att om man förtfarande har sina orginalhöglalare i instrumentbrädan så kanske man vill ha ett enkelt delningsfilter kopplat till dem så att dom inte blir lessna.
    Hur som så kostar det ju nästan ingenting att testa denna enkla mod.
    lite kabel, å 16 st flatstift + en stump krympslang är allt ni behöver för att bygla er förbi steget.
    Vilka pinnar som ska vart står ju faktiskt på stegets etikett




Liknande ämnen

  1. Handsfree 9-3 SC MY07
    Av Peren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-04-03, 13:17
  2. Nightpanel i 9-5 MY07
    Av mange69 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •