Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Lackeringsfrågor, solid svart 170

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Lackeringsfrågor, solid svart 170

    Jag har en 9-5 Aero -00 som är solid svart, färgkod 170.
    Skaffade mig en aero front från en 04-05 som jag vill lacka.
    Jag har planer på att lacka den själv med hjälp av morsans gubbe som jobbat med att lacka bilar m.m.
    Så jag har tillgång till riktig spruta osv.
    Men vi har lite funderingar som jag vill reda ut.

    1. Hur mycket färg kan behövas till att lacka en aero front, bakre stötfångare och dekorpanel mellan baklysena på en 9-5 kombi 02-05?

    2. Vad behövs förutom färg? Han babblade något om grundfärg, lack, härdare, förtunning och klarlack. Hur mycket behövs av varje?

    3. Ska/kan/bör man lägga klarlack på en solid lack? Han hade lackat en bmw tidigare i solid vit och den la han klarlack på för att få extra skydd och djup.

    Mer tips och ideer för att få ett bra resultat mottages gärna.

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Lackeringsfrågor, solid svart 170

    1 liter bör räcka till det, gå till din färghandlare och be om en liter billack SAAB 170 och det som hör till, så ger han dig rätt mängd med härdare och förtunning, lika mycket klarlack som bas. sedan om du ska lacka direkt på plast så bör du ha en plastprimer också. Någon annan grundfärg behövs inte om det bara är plast du ska lacka.

    Mvh Marcus

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Lackeringsfrågor, solid svart 170

    Om man behöver grundfärg eller inte beror på hur delen man ska lacka ser ut. Är den jättefin räcker det med att matta ner ytan och sedan på med bas (den svarta lacken) och sedan klarlack.

    Grundfärg eller sk slipgrund lägger man om det finns repor, stenskott mm som behöver fixas till. Man kan även lägga på en slipgrund för att få en neutral färg att lägga slutlacken på. Tex om man har någon stark färg som röd, gul eller lite ljusare blå. Det är dock inte lika noga om man ska lägga på just svart, då den täcker ganska bra. Först slipa, sedan på med slipgrund, slipa igen, på med bas och sedan klarlack.

    Att man använder klarlack även på solida lacker beror på att det idag oftast/alltid är vattenbaserade färger. Dessa måste ha klarlack för att hålla.

    Som Slender sa så bör en liter räcka. Då bör det även bli lite över till ev snedsteg. Plastprimer om du ska lacka på ren plast som inte är lackad tidigare. Be gärna om lite avfettning/silconbortagare också. Detta torkar man av objektet med innan varje lacksteg. Dock inte efter plastprimern.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Lackeringsfrågor, solid svart 170

    Tack för svar.

    Fronten är nån mörkgrå färg.
    Finns inga repor eller stenskott på den utan är väldigt fint skick.

    Har dock funderingar på att samtidigt ta bort luckorna till lyktspolningen och lägga igen hålen.
    Men kanske skulle se dumt ut på en sån front.
    Nån som har sett det tidigare?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bromölla NÖ Skåne
    Inlägg
    669
    Medlem#
    2681

    Re: Lackeringsfrågor, solid svart 170

    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Fronten är nån mörkgrå färg.
    Finns inga repor eller stenskott på den utan är väldigt fint skick.
    Då behövs ingen slipgrund. Bara till att matta ner ytan. Kör med 800 korn torrt eller 1200 vått. Eller rent av bara gnugga den med fin scotteduk. Sedan är det bara på med lack.

    Om du ska lägga igen spolningen så fixa lite slipgrund också. Helt suveränt på att täcka sliprepor.

    Hur är det ställt med bakstötisen? Brukar kunna se lite taskig ut efter grussprut från bakhjulen. Går isf lite slipgrund där också.

    Mvh
    9-3 Aero -01, 9-5 2,3 -99, NG 9-5 turbo4 bp xwd -11

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Lackeringsfrågor, solid svart 170

    Citat Ursprungligen postat av Per-Ola
    Citat Ursprungligen postat av VonPluring
    Fronten är nån mörkgrå färg.
    Finns inga repor eller stenskott på den utan är väldigt fint skick.
    Då behövs ingen slipgrund. Bara till att matta ner ytan. Kör med 800 korn torrt eller 1200 vått. Eller rent av bara gnugga den med fin scotteduk. Sedan är det bara på med lack.

    Om du ska lägga igen spolningen så fixa lite slipgrund också. Helt suveränt på att täcka sliprepor.

    Hur är det ställt med bakstötisen? Brukar kunna se lite taskig ut efter grussprut från bakhjulen. Går isf lite slipgrund där också.

    Mvh
    Ok jag får nog ta en funderare på det där med igenläggningen av hålen, men just nu lutar det åt att ha dom kvar och bara limma på locken eller liknande.

    Nån bakstötfångare har jag inte ordnat ännu, måste ha en 02 eller nyare tack vare att jag bytt baklysena till lysen från en 03a.

Liknande ämnen

  1. Polera Saab svart solid (9-5 -02)
    Av Turbo_Danne i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 23:35
  2. Vad för skillnad på solid svart och jetblack?
    Av JSkoglund i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-19, 00:38
  3. Våtslip på 9-5 svart solid.
    Av Freeboo i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-05-20, 21:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •