Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Kass oljetrågsplugg på 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Hej! Dags för service och oljebyte igen och som vanligt sitter oljepluggen så hårt att man drar sönder nyckelgreppet,(rörtången fram och ny plugg för 120pix igen). Är det någon mer som brukar råka ut för detta och vad tror ni i så fall att det beror på?Jag drar åt pluggen med en 13mm blocknyckel liggande under bilen framifrån och drar aldrig mer än att kopparbrickan( alltid en ny givetvis) trycks ihop lite grann. Jag är heller inte speciellt stark så jag förstår inte vad jag gör för fel. När bilen var nyare och fortfarande servades på märkesverkstad råkade jag även ut för detta när jag skulle göra ett oljebyte mellan servicarna. En gång åkte jag (arg) till verkstaden och frågade om de dragit pluggen med maskin osv. De förklarade att så hade de givetvis inte gjort och tog in bilen där en mekare fick svetsa på en 22mm mutter på pluggen så den kunde lossas.De var mycket schyssta och bjöd på det jobbet samt en ny plugg så då blev man ju glad igen!! Men som tidigare sagt:är det bara jag som har problem med pluggarna eller finns det fler.

    M.v.h Micke
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  2. #2

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Använd riktiga verktyg (= sexkanthylsa), så slipper du problem.
    Signaturlös

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    karlstad
    Inlägg
    120

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    är inte 13mm utan 1/2" fattning.......

  4. #4
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av micke.a
    Jag drar åt pluggen med en 13mm blocknyckel liggande under bilen framifrån och drar aldrig mer än att kopparbrickan( alltid en ny givetvis) trycks ihop lite grann. Jag är heller inte speciellt stark så jag förstår inte vad jag gör för fel.
    Du drar antagligen mycket hårdare än du tror, man ska dra pluggen med 25Nm vilket inte är mycket, felet du gör är att du inte använder momentnyckel!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 240
    Medlem#
    7499

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av kruse
    är inte 13mm utan 1/2" fattning.......
    Inte denna diskussionen igen.

    Det ÄR, eller i alla fall SKA VARA 13mm. Inte 1/2".

    För övrigt, 120kr för en ny oljeplugg? Jag brukar köpa för 19kr på mekonomen.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Samma problem på farsans bil. Verkstan som fixade det slutligen (jag gav upp efter några timmar) sade att det skall vara alubricka och inte koppar, då det fastnar ihop med pluggen och tråget i sig. Han köpte alltid alubrickor och monterade dit, så blev det mkt bättre. Men när man köper pluggar är det alltid kopparbrickor med. Troligen drar folk för mkt bara och det fastnar.
    MEDLEM 7032.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    61

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Tack för svaren,jag har köpt en ny (13mm ) hylsa som är riktigt tight på den nya pluggen, visste inte att mekonomen hade pluggar för 19kr (120 kr tog de på Saab) och ska vara väldigt försiktig hädanefter . Det där med aluminiumbricka hade jag inte hört förut,klart värt att testa.Vill ochså tillägga att min frustration beror på att jag aldrig haft detta problem på någon annan bil jag haft.
    9-5 SC 2,3T SE Aut.-99

  8. #8
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av kruse
    är inte 13mm utan 1/2" fattning.......
    ½"-plugg har det väl inte varit sedan Saab 99/90.
    13 mm är det som gäller, om pluggen är runddragen kan man dock med fördel hamra på en ½" hylsa och dra loss pluggen.
    All makt åt Thengil!

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    1/2" nyckelfattning har hängt med till 9000CS och även till NG900 och tidiga 9-5:or.
    Jag förstår inte heller hur man lyckas runddra en oljeplugg, lossar man med skiftnyckel, eller öppen nyckel på en redan lite rundad plugg kan jag vara med på att man deformerar de lite för varje gång man lossar om det sitter hårt. Men använder man bra hylsor är det inga som helst problem. Och dra inte för hårt. Jag är övertygad om att problemet är inte kopparbrickor, utan att de flesta drar alldeles för hårt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    att man kan använda 1/2" nyckel hänger fortfarande ihop med de stora toleranserna det är på originalpluggarna.
    Det finns även billiga M8 skruv mned sexkantsskalle som man får på tumnyckel på men de är lika förbenat specade för 13mm på ritningsbordet.
    I slutänden handlar det om tillverkningsserier kontra verktygsslitage och målsättning att göra en felfri produkt.
    Fast kostar de 120 kr på saab så borde man väl kunna begära mer...............
    Jag har sagt det förut men jag säger det igen, eftermarknadsdelarna i det här fallet är tio gånger bättre än original.

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Har varit 13 mm på mina 9000, ng900 och min 9-5.
    Har bara haft ½" på min 99 GL -83.
    Däremot verkar farsans V70n -00 ha en lite märklig oljeplugg. Lossade pluggen igår med en 16 mm-hylsa, men det glappade en del. 15 mm gick inte på, kan väl inte vara någon udda storlek på den eller?
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Degerfors
    Inlägg
    2 327

    Re: Kass oljetrågsplugg på 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Däremot verkar farsans V70n -00 ha en lite märklig oljeplugg. Lossade pluggen igår med en 16 mm-hylsa, men det glappade en del. 15 mm gick inte på, kan väl inte vara någon udda storlek på den eller?
    Volvo har 17mm plugg sen 850 kom...

    Ang. oljeplugg till 9-5, så har det hänt att jag monterat oljepluggen från C30/s40/V50/V70/S80 etanol, då de har en större anliggningsyta mot tråget, samt en ordentlig gummipackning... kostar väl runt en trettiolapp, men passar riktigt bra 13mm-skalle är det också..

    //J

Liknande ämnen

  1. Symtom på kass bakre länkarmsbussning? (Update! Kass diff)
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 15:56
  2. Kass AMP1 eller Kass (E)HU?
    Av 9-3 Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-27, 09:26
  3. CD kass
    Av Airforce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 01:24
  4. Är min bil kass?
    Av synthetic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 23:01
  5. Kass Di?
    Av NORLUND i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-03-08, 11:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •