Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Hej gott folk.

    Bakgrund: 9-3 2001, 23 tusen mil. Kamkedjespännare ute 16,5mm. Vevhusventilation uppgraderad nu, vid 23 tusen mil.

    Jag tog av ventilkåpan för att kolla lite hur illa det såg ut samt byta packning (inte för att det läcker något överdrivet men bara för att). Jag tog bilder på de ställen där det såg värst ut. Oljan var fin, nyligen bytt. Inget klägg. Men däremot avlagringar.








    De två rören i kåpan var inte igensatta vad jag kunde märka, jag hade bara tillgång till en trycksprayburk med sådan där elektronisk rengöring. Jag sprayade i den i rören för att se om det kom ut i stora hålet och det gjorde det.

    Frågor:

    1. Är dessa avlagringar ett elände eller normalt. Skall jag tolka dem som om det är dags att rengöra oljesumpen?
    2. Skall jag renöra delen under kåpan och eller kåpan för hand?
    3. Skall jag sätta tillbaka kåpan som det är och köra en CRC motortvätt eller liknande innan jag rengör sumpen?
    4. Skall jag göra något annat?

    Tack,

    Hostarn
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Håller på att tvätta kåpan nu med carb cleaner. Skall man avsluta med att spruta av den med vatten för att vara säker på att alla småflarn kommer ut från skrymslena? Hur rengör man inne i utrymmet under de två rören?
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Yoho? Alltså, postar man en tråd om någon risig kändis faderskap eller om hur det är att åka svarttaxi i Götet, ja då svarar 100 pers. Men postar man en tråd om ventilkåpa-tvätt, då är det ingen här?

    Alltså, nu har jag tvättat kåpan. Så nu återstår frågorna om min kåpa är normalt smutsig eller om ni tror att jag har risk att silen är igensatt i sumpen? Också; om jag skall ta ned sumpen, skall man köra CRC motortvätt först? Skall jag rengöra i motorn för hand? (jag antar NEJ men ni får gärna förklara.)
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    410

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Yoho? Alltså, postar man en tråd om någon risig kändis faderskap eller om hur det är att åka svarttaxi i Götet, ja då svarar 100 pers. Men postar man en tråd om ventilkåpa-tvätt, då är det ingen här?

    Alltså, nu har jag tvättat kåpan. Så nu återstår frågorna om min kåpa är normalt smutsig eller om ni tror att jag har risk att silen är igensatt i sumpen? Också; om jag skall ta ned sumpen, skall man köra CRC motortvätt först? Skall jag rengöra i motorn för hand? (jag antar NEJ men ni får gärna förklara.)

    Det kan helt enkelt vara så enkelt att ingen som har läst tråden känner sig tillräckligt säker för att ge kvalificerade tips angående din motor.
    Håll ut bara, snart halkar rätt person in på tråden
    9-5 Vector Sportcombi -2003

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Citat Ursprungligen postat av Semb
    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Yoho? Alltså, postar man en tråd om någon risig kändis faderskap eller om hur det är att åka svarttaxi i Götet, ja då svarar 100 pers. Men postar man en tråd om ventilkåpa-tvätt, då är det ingen här?

    Alltså, nu har jag tvättat kåpan. Så nu återstår frågorna om min kåpa är normalt smutsig eller om ni tror att jag har risk att silen är igensatt i sumpen? Också; om jag skall ta ned sumpen, skall man köra CRC motortvätt först? Skall jag rengöra i motorn för hand? (jag antar NEJ men ni får gärna förklara.)

    Det kan helt enkelt vara så enkelt att ingen som har läst tråden känner sig tillräckligt säker för att ge kvalificerade tips angående din motor.
    Håll ut bara, snart halkar rätt person in på tråden
    Ja så är det nog, men det är ändå kul
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av Semb


    Det kan helt enkelt vara så enkelt att ingen som har läst tråden känner sig tillräckligt säker för att ge kvalificerade tips angående din motor.
    Håll ut bara, snart halkar rätt person in på tråden
    Ja så är det nog, men det är ändå kul
    när jag plockade bort min ventilkåpa så såg den inte alls ut som din gör, jag hade inte de där missfärgningarna och klägget.

    skulle dock ändå inte bry mig särskilt om inte det fanns stora mängder tjockt klägg.

    ta bort allt som du kan få bort, undvik motortvätt (har för mig jag läst i nån tråd att de e inge bra)

    hur du ska rengöra rören gällande vevhusventilationen skulle jag typ köra igen ståltråd å vispa runt så bra de går och typ spola igenom med diesel lr liknande sedan torka allt GRUNDLIGT (ÄVEN VENTILKÅPANS INNERDEL Å MOTOR) undvik att de ramlar ner skit i motorn när du har ventilkåpan på bänken.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    GBG
    Inlägg
    63

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    1. Är dessa avlagringar ett elände eller normalt. Skall jag tolka dem som om det är dags att rengöra oljesumpen?
    Det är varken normalt eller onormalt. Det är inte optimalt men på en motor som gått 23k mil är det inte mycket att göra något åt. Det du ser är bara en liten del av alla avlagringar du har i motorn. Att rengöra det du ser kommer inte göra någon skillnad annat än att du känner dig bättre till mods. Det är snarare så att alla medel du använder för att rengöra och riskerar att tränga in i motorn kan orsaka större skada i komponenterna än avlagringarna som de facto sitter fast på väggarna. En del av de avlagringar du avlägsnar kommer också följa med smörjsystemet och hamna på ställen där de täpper igen eller orsakar annan skada.
    Om du inte ska ha isär motorn och totalrenovera så hade jag inte gett mig på det där arbetet.

    3. Skall jag sätta tillbaka kåpan som det är och köra en CRC motortvätt eller liknande innan jag rengör sumpen?
    Det är aldrig en nackdel att titta i sumpen, den kan berätta mycket om motorns kondition. Metallspån o.s.v lägger sig oftast i sumpen men om du inte har några problem med motorn kanske du ska nöja dig med två täta oljebyten för att få bort oönskad materia.

    4. Skall jag göra något annat?
    Undersök alla slitytor du hittar. Kamlober, drev o.s.v och leta efter skador eller slitage. Det säger mer än koksad olja. Vevhusventilationen är bra att se över.

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Hej!

    Kolla hur det ser ut i sumpen, lite småjox uppe hos kammarna kan man leva med. Försök att kolla ned i kamtransschaktet, det kan ge en bättre indikation på läget än smutsavlagringarna bland kamaxlarna.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej!

    Kolla hur det ser ut i sumpen, lite småjox uppe hos kammarna kan man leva med. Försök att kolla ned i kamtransschaktet, det kan ge en bättre indikation på läget än smutsavlagringarna bland kamaxlarna.
    Tack. Då kör jag sumpen nästa gång jag har en ledig dag. Ner i schaktet såg avlagringen ut som man ser på den bilden bakom dreven. Inget klägg men samma avlagring.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    616

    Re: Så såg det ut under ventilkåpan, hjälp med beslut.

    Citat Ursprungligen postat av AndersJoh
    1. Är dessa avlagringar ett elände eller normalt. Skall jag tolka dem som om det är dags att rengöra oljesumpen?
    Det är varken normalt eller onormalt. Det är inte optimalt men på en motor som gått 23k mil är det inte mycket att göra något åt. Det du ser är bara en liten del av alla avlagringar du har i motorn. Att rengöra det du ser kommer inte göra någon skillnad annat än att du känner dig bättre till mods. Det är snarare så att alla medel du använder för att rengöra och riskerar att tränga in i motorn kan orsaka större skada i komponenterna än avlagringarna som de facto sitter fast på väggarna. En del av de avlagringar du avlägsnar kommer också följa med smörjsystemet och hamna på ställen där de täpper igen eller orsakar annan skada.
    Om du inte ska ha isär motorn och totalrenovera så hade jag inte gett mig på det där arbetet.

    3. Skall jag sätta tillbaka kåpan som det är och köra en CRC motortvätt eller liknande innan jag rengör sumpen?
    Det är aldrig en nackdel att titta i sumpen, den kan berätta mycket om motorns kondition. Metallspån o.s.v lägger sig oftast i sumpen men om du inte har några problem med motorn kanske du ska nöja dig med två täta oljebyten för att få bort oönskad materia.

    4. Skall jag göra något annat?
    Undersök alla slitytor du hittar. Kamlober, drev o.s.v och leta efter skador eller slitage. Det säger mer än koksad olja. Vevhusventilationen är bra att se över.
    Tackskaruha. Nej jag skall inte totalrenovera. Möjligtvis byta kedjor och drev. Vevhusventilationen är bytt. Sumpen skall jag kolla och då skiter jag i motortvätt då. Vad gällde den visuella kontrollen så såg jag inget konstigt med kedjor, drev, eller något annat heller.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

Liknande ämnen

  1. Vad händer nu efter Gm´s beslut ? ? ?
    Av YamaJan i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 18:03
  2. Hjälp mig ta beslut som en topp/slitage
    Av Andreas Plars i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-11-14, 20:34
  3. Hjälp med beslut av fälgar!
    Av mkv i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 15:49
  4. Stereo köp, snabbt beslut HJÄLP
    Av mazone i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-10, 08:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •