Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Glödande grenrör T8

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420

    Glödande grenrör T8

    En liten fråga eftersom jag har begränsad erfarenhet av äkta stenåldersteknik.

    Grenröret på bilen blir väldigt lätt rött, även vid normal körning. (Eftersom jag lämnade puberteten för många, många år sedan innebär normal körning att man inte försöker köra ifrån sina medtrafikanter så snart tillfälle ges)
    Det märkliga är att grenröret först och främst glöder vid 2:ans och 3:ans avgasportar. Det är bara lite rött vid avgasturbinen. Stannar man bilen så fortsätter det att lysa, om än lite mindre. Bilen går för övrigt bra och många tänddelar i systemet är utbytt.

    Så till den första frågan: Har T8-motorerna så här lätt att glöda?
    Om inte, vad kan då vara knas?

    Jag har kontrollerat tändningen. Ca 20 grader före ÖDP, vacuumregulatorn bortkopplad. Vacuumregulatorns funktion är dessutom kontrollerad. Man kanske skulle tidigarelägga tändningen ännu mer, bara för att spara grenröret?

    Bilen är en T8 med slackomatic.

    MVH
    Carl

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Glödande grenrör T8

    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Man kanske skulle tidigarelägga tändningen ännu mer, bara för att spara grenröret?
    Jag kör med 24graders tändning på min T8:a.
    Inte för att spara på grenröret utan för att bilen går bäst med den tändningen.

    En gammal T8 med många mil på mätaren kan ju ha ganska sliten kamtransmission vilket påverkar tändläget.
    Så, det man ser på svänghjulet behöver inte vara den verkliga tändtidpunkten eftersom förhållande svänghjul kam fördelare ändrats med förslitningen.
    Tycker du skall prova dig fram istället, gärna med en spikdiod.

    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Det märkliga är att grenröret först och främst glöder vid 2:ans och 3:ans avgasportar. Det är bara lite rött vid avgasturbinen.
    Kan vara så enkelt att 2:ans och 3:ans pipor värmer varandra iom att de sitter i mitten.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420

    Re: Glödande grenrör T8

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Så, det man ser på svänghjulet behöver inte vara den verkliga tändtidpunkten eftersom förhållande svänghjul kam fördelare ändrats med förslitningen.
    Ja, men så mycket borde det inte ha förslitits, för då skulle motorn gå dåligt. Men det är ju värt att kolla upp i alla fall. Kamvinkeln går ju att mäta relativt enkelt.
    Någon spikdiod vet jag inte om jag tycker behövs. Det märks isåfall genom att APC:n ställer ner laddtrycket. 25 grader är i vilket fall inte några problem skulle jag tro.

    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Det märkliga är att grenröret först och främst glöder vid 2:ans och 3:ans avgasportar. Det är bara lite rött vid avgasturbinen.
    Kan vara så enkelt att 2:ans och 3:ans pipor värmer varandra iom att de sitter i mitten.
    Ja, den slutsatsen är verkligen inte särskilt svår att dra. Men även om de värmer varandra så borde de ändå inte glöda, eller hur? Glöder ditt grenrör vid normal körning?

    Får prova att justera fram tändningen på känsla och därefter kontrollera med lampa.

    MVH
    Carl

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807

    Re: Glödande grenrör T8

    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Ja, men så mycket borde det inte ha förslitits, för då skulle motorn gå dåligt. Men det är ju värt att kolla upp i alla fall. Kamvinkeln går ju att mäta relativt enkelt.
    Ställer man svänghjulet på 0 så stämmer inte kamhjulets markering speciellt bra med överfallet, iaf inte på min bil.
    Om det beror på slitna drev/kedja eller om markeringarna stämmer dåligt redan orginal vågar jag inte svara på då jag aldrig öppnat en ny motor.
    Minns jag rätt blev det cirkus 5 grader om jag gjorde tvärt om, alltså
    ställde kammen på "0 markeringen" och tittade på svänghjulet.
    Ganska mycket alltså....
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Någon spikdiod vet jag inte om jag tycker behövs. Det märks isåfall genom att APC:n ställer ner laddtrycket.
    Jo det gör den ju men med dioden hjälp blir det lättare att få det finjusterat.
    Kostar ju inte mer än ett par tior att fixa till och den kan ju vara bra att ha om man vill skruva lite i boxen oxo .
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    25 grader är i vilket fall inte några problem skulle jag tro.
    Tror inte jag heller.
    Med mina 24 spikar det endast till 1gg på 4:an 5:an (ibland) beroende på väderförhållandet med maxskruvad APC (ej omlödd).
    Dock har jag en bättre IC iform av en 9k.
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Men även om de värmer varandra så borde de ändå inte glöda, eller hur?
    Svårt att svara på och bara en grov gissning från min sida.
    Behöver ju inte vara något fel utan svaret kanske finns i det faktum att de sitter i mitten=sämre ventilerade eller grenrörets utformning
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Glöder ditt grenrör vid normal körning?
    Får testa lite när jag kommer hem, återkommer.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010
    kolla upp bränsle tillförslen, spridarna kan vara igenkorkade eller köp nya 495kr st mvh crelle

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Hej igen!

    Beträffande kamaxelns läge i förhållande till vevaxeln så kan det även vara så att någon person, som egentligen inte haft där att göra, försökt sig på något slags arbete med kamtransmissionen. Resultatet kan ju ha blivit att kamaxeln blivit felaktigt inställd. Således stämmer ju inte tändningen heller. Det där får bli ett projekt till sommaren. En kontroll eller justering av vinkeln är ju inte alltför komplicerad och jag skall ändå byta ventilkåpa.

    I dagsläget vill jag bara förbättra driftsäkerheten och bränsleekonomin hos bilen. Således gör det ingenting om den spikar vid 0.75 bar med 25 grader FÖDP @ 2000 rpm (vilket jag starkt betvivlar). Till sommaren skall jag byta box till en 2-radig och då installerar jag sannolikt en summer eller diod som är kopplad till pin 19. I dagsläget är det dock irrelevant.

    MVH
    Carl

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av Carl 1918
    Hej igen!

    Beträffande kamaxelns läge i förhållande till vevaxeln så kan det även vara så att någon person, som egentligen inte haft där att göra, försökt sig på något slags arbete med kamtransmissionen. Resultatet kan ju ha blivit att kamaxeln blivit felaktigt inställd. Således stämmer ju inte tändningen heller.
    I mitt fall är det naturligtvis kontrollerat
    Ställer man en kugge fel blir det mer än 5grader.

    Förresten, kommer nu ihåg att jag även justerade kamhjulet åt "mer rätt hållet" i det lilla glapp som är mellan kam hjul.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Citat Ursprungligen postat av jonTe
    Förresten, kommer nu ihåg att jag även justerade kamhjulet åt "mer rätt hållet" i det lilla glapp som är mellan kam hjul.
    Många bäckar små...
    I vilket fall, trots att detta är stenåldersteknik, så verkar det onekligen vara så att tändningen måste "mappas" individuellt för varje motor. Det ska verkligen bli intressant att se hur skillnaden blir. På tal om bränsle så tror jag inte att detta är ett bränslerelaterat fel. Isåfall skulle det märkas på motorns gång. Givetvis har jag 4 st spridare i fotogen som senare skall rengöras i ultraljudstvätt, men att det skulle vara boven i dramat betvivlar jag.

    Slutligen kan jag bara nämna lite rolig kuriosa. Jag köpte bilen för 1½ vecka sedan. Har sedan dess bytt ut slitdelarna i tändsystemet. Så här såg det ut:

    Rotor: Bränd, ärgad, mekaniskt deformerad
    Fördelarlock: Ärgat
    Tändkablar: Stela som pinnar
    Tändstift: För lågt värmetal, allmänt slitna och av olika märken

    Bilen hade problem med ojämn tomgång när den blivit varm (och direkt efter uppstart). När jag bytte ovanstående detaljer till nya dito gick tomgångsvarvtalet upp 700 rpm.
    Behöver jag nämna att bilen känns piggare efteråt?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Testade lite på vägen till jobbet.
    Körde i normalt tempo 5km i stadsmiljö, stannade och öppnade huven, glöder ej.
    Gjorde några rejäla acc, stannade och tittade igen, svagt rött men det var inte tillräckligt för att avgöra om 2:an 3:an var rödare än de övriga.....

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157

    900

    gör ett kompressionsprov på motorn, det kan vara läckage på utloppsventilerna på 2 3 ans cylindrar, det ger väldigt hög avgastemp

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Jag är ganska övertygad om att tändningen är riktigt knasig på bilen. Nu går den sämre igen.
    Tändinställningslampan ger nämligen ingen signal när man kopplar in den. Först tänkte jag att det är lampan det är fel på, men jag har provat den på två andra bilar och där fungerar den.
    Ibland är tomgången oroväckande hög, men kan plötsligt sjunka 500 rpm utan förvarning.
    Jag har en ny tändspole och tändmodul på G. Får verkligen hoppas att det hjälper, annars bogserar jag ut bilen till ett sandtag med en 25-kilos säck flingad trotyl i motorrummet.

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Tryck ner trotylen i en gammal brandläckare i stället, det blir bättre.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Kan trösta er med att min 900i 8v från 1987 fick grenröret att göda vid tomgång, såg ut som en riktig turbobil... Ingen orimlig bränsleförbrukning gick inte ont utan var pigg trotts sina 50 000 mil. Grenröret hade dock tunt gods i rören så det är nog lätt att få upp temperatur till glöd.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420

    Re: 900

    Citat Ursprungligen postat av greven
    gör ett kompressionsprov på motorn, det kan vara läckage på utloppsventilerna på 2 3 ans cylindrar, det ger väldigt hög avgastemp
    Mycket har hänt den senaste tiden. Tändspolen är nu bytt och stroboskopet känner ånyo av tändpulserna. Skönt! Jag har även lokaliserat ett fel till lufttillsatssliden och nu känns det som om bilen börjar utvecklas till det bättre.

    Grenröret glöder dock fortfarande. Jag skall försöka testa Grevens förslag och se vad det utvisar.

    MVH
    Carl

Liknande ämnen

  1. Glödande turbo och grenrör
    Av tigertuffing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-05, 10:09
  2. Glödande grenrör, turbo och DP + Rycker när den är varm
    Av guzten i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 16:18
  3. Glödande Turbo
    Av swepit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 12:27
  4. glödande turbo
    Av DarkAngel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-02-12, 17:48
  5. Glödande Turbo och grenrör efter några repor.
    Av 9-5aerosedan02 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 08:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •