Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dagens övningar (navi i og9-3)

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Dagens övningar (navi i og9-3)

    Idag har jag "gjort en Rikard" och monterat navin från en 9-5 -05 i min og9-3 cabbe.
    Det var faktiskt inte alls särskilt svårt och fungerar över all förväntan!

    Jag hade tidigare AS3 i cabben och byte till ett AS2-steg från en 9-5a var hyffsat lätt genom att göra ett adapterkablage. Sen får man göra en till adapter för att få till ström, cd-växlarljudet osv.
    Slutsatsen är att det fungerar precis som i en 9-5a. Jag har inte hittat något som inte fungerar som det skall.
    Enda smolket är att enheten inte passar riktigt i hålet, man måste i så fall fila lite på enhetens kanter samt att man tappar mugghållaren under SID.

    Och så avslutar vi med en liten bild:

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Nämen sedär.. Hade du sådan tur att nav-skiva satt i?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Tänk för att det gjorde det Dock från 2005 Men, jag har en 2008 liggande någonstans.
    Intressant är att ljudet fasen blev bättre med as2-steget än original. Jag gissar att det inbyggda steget i og9-3s stereo inte är av så hög kvalitet så det stör Kanske man skulle försöka hitta ett as3-steg och montera in fler högtalare, hehe.
    Jag har funderat på hur man skulle kunna få till centerhögtalaren i en og9-3 cab, kanalen finns ju där, hehe.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Örebro/Fellingsbro
    Inlägg
    936

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Skulle vilja ha en sån i min 9-5a med as3.
    Är det lika lätt att montera i min som i din?
    Vart fick du tag i din? Har kollat skroten ett par gånger och dom ligger väl runt 5000-6000kr, lite saftigt för mig.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Det går bra oavsett om du har as2 eller as3. Problemet är att kontakterna till huvudenheten är olika mot as2/3-huvudenheten.
    Så, du behöver "baljan" som navin sitter i, en bit av kablaget så du kan bygga adapter, en gammal as2/3-stereo att ta honkontaker från (eller bygg eget), gps-mottagaren under instrumentpanelen och slutligen dra en kabel från abs/tcs/esp-donet.

    På og9-3 var det rätt enkelt då den har iso-kontakter till stereon. Det tog inte mer än en timme att bygga en adapter som kopplas in även as3-högtalarna.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Efter att ha pillat med alla högtalarna i min bil som har s3 (dock ng93) har jag konstaterat att mitthögtalaren är en flaskhals i ljudupplevelsen. Hoppa den och byt ut allt till jbl eller mtx om du ändå är igång.
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    110

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Det går bra oavsett om du har as2 eller as3. Problemet är att kontakterna till huvudenheten är olika mot as2/3-huvudenheten.
    Så, du behöver "baljan" som navin sitter i, en bit av kablaget så du kan bygga adapter, en gammal as2/3-stereo att ta honkontaker från (eller bygg eget), gps-mottagaren under instrumentpanelen och slutligen dra en kabel från abs/tcs/esp-donet.

    På og9-3 var det rätt enkelt då den har iso-kontakter till stereon. Det tog inte mer än en timme att bygga en adapter som kopplas in även as3-högtalarna.
    Antar att du inte ha bilder av dessa kabel/adapter moddningar eller hur man får ut rätt signal av "donet" (för hastighet?) samt hur man lättast öppnar upp instrument brädan för att trycka dit en antenn...

    behöver nog mer detaljerad info om jag ska våga mekkasönder min Aero,, lite feg :=(
    9-5 Aero -04 Pilotpaket
    9-5 Vector -05 2.0t biopower Navi+lull-lull paket

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Sedär, då blev du nog den 2:a i världen att köra med 9-5 nav i 9-3 cab:-)

    Ja ljudet blir betydligt mycket bättre än original med 9-5:ans slutsteg.

  9. #9

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    hej kan dina kontanter se ut något så här



  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Japps. Fast jag hade ju andra kontakter i bilen. Jag klippte från en skrotad bil och gjorde adapter till original.
    Du har ju "tvärtom-problem" eftersom du vill ha ISO-kontakter men har till navin. Det är inga enkla saker att bygga en adapter till det där kablarna, tyvärr.
    Enklast (men tråkigast) är ju att klippa och sätta dit ISO-kontakter. Fördelen är ju att du på navi-enheten ser vilken kabel som är vilken.
    Dock är det inte så lätt om du skall använda originalsteget eftersom det vill ha balanserad input och det brukar man sällan ha på eftermarknadsenheter.

  11. #11

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Japps. Fast jag hade ju andra kontakter i bilen. Jag klippte från en skrotad bil och gjorde adapter till original.
    Du har ju "tvärtom-problem" eftersom du vill ha ISO-kontakter men har till navin. Det är inga enkla saker att bygga en adapter till det där kablarna, tyvärr.
    Enklast (men tråkigast) är ju att klippa och sätta dit ISO-kontakter. Fördelen är ju att du på navi-enheten ser vilken kabel som är vilken.
    Dock är det inte så lätt om du skall använda originalsteget eftersom det vill ha balanserad input och det brukar man sällan ha på eftermarknadsenheter.

    men då kan du göra en som e rätt till mig så kan du få en slant ....

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Det är inte så lätt. Jag vet inte om de där kontakterna finns att köpa, och slakta en navi för att kunna stoppa i en eftermarknadsstereo känns inte jättekul.
    Mitt tips, trots allt, är att om du verkligen vill ha en eftermarknadsstereo så får du nog klippa kablaget. Jag skulle dock tänka en och två gånger innan jag gjorde något sådant.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Jag vet att http://www.saabaux.se har kompletta kablage tlll sina NAVI-enheter, som har dom tre kontakterna som du behöver. Du skulle kunna maila dem och kolla om dom är intresserade av att bara sälja kablaget. Det ända du behöver göra sedan är att klippa bort det du inte behöver och montera ISO-kontakter.

    Mvh Jimmy
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  14. #14
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Tänk för att det gjorde det Dock från 2005 Men, jag har en 2008 liggande någonstans.
    Var finns dessa att få tag på, nyare skivor alltså? Saab ÅF? Pris?

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129

    Re: Dagens övningar (navi i og9-3)

    Skivor bör finnas hos SAAB ÅF, men de är enligt de som kollat, dyra som pokker, typ 3500.

    Och så ser vi till att hålla oss borta från alla eventuella olagligheter i denna tråd!

Liknande ämnen

  1. Dagens ros
    Av LM i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 00:04
  2. Kioskvältarartikel i dagens GT.
    Av Fredrik J i forum Off Topic
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 01:15
  3. Dagens skrivihop.nu
    Av gamle svarten i forum Tidsfördriv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 16:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •