Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Airbag som löst ut utan anledning.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13

    Airbag som löst ut utan anledning.

    Skulle vilja dela med mig och även kolla runt om det är någon som upplevt samma sak som jag, nämligen att airbagen i förarstolen löste ut utan någon specifik anledning.
    I korta drag så hade jag använt min bil, en Saab 9-5 Aero -00 parkerat den i ca 10 minuter, garanterat ingen som kört på den eftersom den stod på en enskild plats, ska sen åka hem och sätter mig i bilen, stänger dörren och stoppar i nyckeln i tändningslåset, vrider om och PANG! jävlar va det låter när airbagen exploderar, och vad förarsätet spricker..
    Har numera vänsterarmen i ett paket eftersom den ser ut som en bränd korv med skrapsår...

    Man blir ju lite fundersam om detta hade hänt när jag kört eller om någon annan airbag, typ den i ratten kan lösa ut utan anledning?

    Har någon varit med om något liknande och vad kan detta bero på??

    Mvh fredrik
    SAAB 9-5 AERO 2000
    SAAB 99 GL 4-D 1979

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Nyköpingstrakten
    Inlägg
    438

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Något sådant har jag då aldrig hört talas om. Varken på det här forumet, eller något annat bilforum.

    Det enda är att någon på det här forumet lyckades spränga en ratt airbag med hjälp av en multimeter, när han skulle mäta upp vilken kontakt som gick till rattknapparna och råkade mäta på airbagens kontakt istället. Men då tillför man ju extern spänning direkt på airbagen.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    308
    Medlem#
    9999

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Har jag aldrig hört talas om heller.
    Har du talat med Saab om det?
    Saab 9-5 Aero Man MY -02 Laser red
    Saab 9-5 NG Tid4 Aut MY -10 Diamond Silver

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Detta hände i fredags kväll så jag har mailat både Biva här i Örebro samt Saab-sverige, det ska bli intressant och få reda på vad det berodde på och framförallt om det kan hända igen....
    SAAB 9-5 AERO 2000
    SAAB 99 GL 4-D 1979

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    527
    Medlem#
    6148

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Inte hört något av dom än?
    Vi har sprängt airbags på skolan för att visa vilken kraft det är i dom och det vill man ju inte ha i ansiktet.

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Det har vådaskjutits en del airbagar på marknaden genom åren. Samtliga gånger har det varit fråga om sensorfel. Sidokrocksensorn sitter i dörren och reagerar på minska luftvolymmellan plåten och dörrsidan. Haft ner dörrsidan i något sammanhang? Man ska aldrig stoppa näsan framför en airbag och vrida på tändningen.
    Fredrik J

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    314
    Medlem#
    7504

    Airbag som löst ut utan anledning.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det har vådaskjutits en del airbagar på marknaden genom åren. Samtliga gånger har det varit fråga om sensorfel. Sidokrocksensorn sitter i dörren och reagerar på minska luftvolymmellan plåten och dörrsidan. Haft ner dörrsidan i något sammanhang? Man ska aldrig stoppa näsan framför en airbag och vrida på tändningen.
    Det blir väll lite svårt eftersom man har ratt airbagen rakt framför sig när man hoppar in undrar vad Saab har för svar på detta!
    Sommarglidaren og9-3 turbo -00 Aero optik och 3000 mil på mätaren! http://www.garaget.org/?car=334451
    Projekttråden http://www.garaget.org/forum/viewtop...88825#p3988825

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Upplands Väsby/Wall Entuna
    Inlägg
    3 076

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Sällan detta händer just Saab, men volvo 940/960 råkade ut för en del sådana saker för typ 15 år sen. Under körning dessutom.

    Har man otur kan kontaktsnurran under ratten bli kortis i, men det ska inte kunna resultera i nåt sånt enligt verkstaden jag konsulterade då ja fick hjälp släcka SRS-lampan.

    Lite OT men ett tips är att aldrig ta loss ratten utan att koppla bort batteriet.
    9-5 2,0t-00 kombi/9-5 2,3t-99 låg kombi/9000turbo -85 SR Rostfri 4100 mil.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Citat Ursprungligen postat av Owla
    Det blir väll lite svårt eftersom man har ratt airbagen rakt framför sig när man hoppar in undrar vad Saab har för svar på detta!
    Sitter man i stolen är det ingen fara. Överraskande och högljutt men inte farligt.

    När man skruvar med airbags ska man ha batteripolen på och tändningen av. Airbagsystemet är då säkrat. Lägger man av batteripolen blir elektroniken spänningslös och instabil.
    Fredrik J

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Sitter man i stolen är det ingen fara. Överraskande och högljutt men inte farligt.

    När man skruvar med airbags ska man ha batteripolen på och tändningen av. Airbagsystemet är då säkrat. Lägger man av batteripolen blir elektroniken spänningslös och instabil.
    Hmm... är du bombis på detta? Låter mer rimligt att styrenheten till airbag jordar tåtarna till airbagen när den är spänningslös. Att ha +-tåten frisvävande i viloläge låter extremt riskabelt.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Vad jag menar är att den korrekta instruktionen vid arbete med airbagsystemet är att lämna batteripolen på och ha tändningen av.
    Fredrik J

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Vad jag menar är att den korrekta instruktionen vid arbete med airbagsystemet är att lämna batteripolen på och ha tändningen av.
    Ja, det var ingen otydlighet där, otydligheten ligger på min sida. Jag menar alltså att jag inbillar mig (för att det vore logiskt att konstruera det så) att styrenheten till krockkuddarna har en "säkerhetsfunktion" som gör att styrtåtarna som går ut till kuddarna är jordade när enheten är spänningslös. Detta just för att kunna fånga upp transienter som uppstår. Om den röda kabeln till airbagen är frisvävande i viloläge skulle t.ex. statisk elektricitet kunna utlösa airbagen.

    Anledningen till att jag personligen vill ta av polen när jag jobbar kring airbagarna är att man inte skall kunna oavsiktligt leda över spänning från en kabel som är strömförande även med tändningen av (radio, tändningslås m.m.) till airbagens kablage. Skulle kunna inträffa om man tex råkar skära igenom en kabelstam, råkar splittra ett kontaktdon eller sticker in en testprob på fel ställe.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Både Saabsverige och min lokala saabhandlare, Biva, vill ha kontakt när jag kommer hem, är på semester utomlands nu. Uppdatering kommer så fort jag fått veta mer, känns dock fortfarande olustigt att sätta sig i bilen med dom andra airbagsen som inte löst ut....

    Har dock inte skruvat nåt med bilen alls på länge, det senaste var att den var inne på Maptun i örebro för ett nytt spjällhus för några veckor sen men det ska ju inte påverka?

    Ang. sensorn så var alla dörrar stängda och både jag och min passagerare satt så att säga klara för start
    SAAB 9-5 AERO 2000
    SAAB 99 GL 4-D 1979

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13

    Re: Airbag som löst ut utan anledning.

    Nu händer det grejer....
    Bilen inlämnad på Biva i Örebro i tisdags, besked idag att det inte går att konstatera exakt varför airbagen löst ut, dörrsensor tydligen ok, man misstänker fel i styrdon som ska till trollhättan på analys. Detta känns ju fortfarande lite olustigt, men men.
    Bilen ska testats ytterligare och inväntar de nya delarna, stol, styrdon och div annat som man tydligen skulle byta "just in case".
    All heder till reklamationsavdelningen i trollhättan som står för kalaset, och även lyckades få biva att fixa fram en lånebil....
    SAAB 9-5 AERO 2000
    SAAB 99 GL 4-D 1979

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Händes i söndags på min Saab 900 -95 cab att airbagen löstes ut helt utan anledning något utanför mitt hem. Körde i ca 30-40 km/t i ett villa område och pang!!!
    Kände strax innan (10-15 sec) att det lukta lite bränt runt control modulen .

    Kollade med saab (Mecanum) på Hisingen i Göteborg om dom kunde felsöka och fixa bilen.
    Fick då svaret att det inte går att beställa några nya rattkuddar längre och fick svaret att skrota bilen ?! Vet inte hur det är med att köpa en rattkudde på skroten , kan man lita på det eller är det kört.
    Behöver också en ny control modul då den är enl Saab förbrukad om den har utlöst en airbag kudde.
    Bilen är i topskick , ingen rost, ny cab , ny lack , allt funkar och inte vinterkörd. Så det låter lite drastisk att behöva skrota en bil i topp skick :-(
    Någon som har ett bra tips ?

    Mvh
    Jörgen

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Utmaningen är nog att de flesta skrotar inte säljer begagnadesäkerhetsdelar, typ airbags. Sannolikt för att det är svårt att garantera att de är felfria och att de inte skadas vid avmontering, förvaring, transport o.s.v.

    Men jag skulle inte tveka att försöka fixa en beg airbag eftersom det är ett betydligt bättre alternativ än ingen airbag alls. Bäst är såklart att den lyfts ur en reservdelsbil tillsammans med ratten (den lär också vara förbrukad) och direkt över till din bil som står bredvid, då minskar risken för skador "på vägen".

    Ny kontrollmodul behövs sannolikt eftersom den lär vara felet bakom den utlösta airbagen.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    En ny kontroller behövs garanterat, eftersom en kontrollmodul bara kan skjuta av en airbag en gång (även om den är frisk, vilket den här inte verkade vara.) En begagnad kan inte programmeras om så det går bara att ta som har rätt konfiguration från början, men nya verkar inte kosta många hundralappar så det är ett marginellt problem.

    Eftersom kontrollern kontrollerar anslutna airbags hela tiden så skulle jag vara måttligt oroad över att en begagnad airbag är dålig (så länge det inte är Takata airbag men det är en annan historia), så länge den inte har mekaniska skador. Googla rattkudde. Montaget är dock en annan sak, görs av någon som vet vad han pysslar med (dvs. tänker du göra det själv, läs på). Och kontrollern måste sättas fast rätt för att inte lösa ut felaktigt pga. vibrationer.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Ja man kan undra hur detta problem gifter sig med takata kuddarna ?
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Förmodligen inte alls eftersom de problematiska Takata-kuddarna förekommer i senare bilmodeller:
    https://www.nhtsa.gov/equipment/takata-recall-spotlight

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nåja, det verkar inte vara ett alarmerande problem om det hänt på 2 bilar under forumets historia. På en bil som är så gammal som 1995 så kan man omöjligen veta bilens historik och vad den varit med om innan som gjort att airbagen nu utlöste. Någon varit och pillat vid sensorerna fram någon gång? Omöjligt att veta.

Liknande ämnen

  1. Larmar utan anledning? Men bara lite!
    Av lillen 761 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-07-29, 08:26
  2. Vindrutor nere utan anledning?
    Av F.C i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-10-02, 01:02
  3. ABS slår utan anledning
    Av Pylver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 17:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •