Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 99T16 som bluddrar m.m...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    251

    99T16 som bluddrar m.m...

    Nu börjar jag tröttna. Min 99T16 har börjat spöka på sistone.
    Tomgången ligger och svajar, bilen bluddrar vid jämn hastighet och dör vid kraftig acceleration. Vid lätt acceleration går bilen ungefär som den ska. Gasar man upp bilen på lite varv och släpper gasen tappar motorn mycket varv och är hemskt nära att dö. Tomgången är förresten väldigt låg överlag.
    Misstänkte snabbt lmm och en "ny" sådan är på gång, tror jag...
    Jag har för övrigt mätt upp lmm och mellan stift 3 och 6 har jag lite drygt 380 ohm, vilket väl är riktigt?

    Nu var jag precis ute igen och noterade att vakuumet var lite klent. Bara -0.5 bar. Det brukar ligga runt -0.7 ungefär. Nu tror jag iofs att det har varit en aning mindre vakuum sen 2.3-toppen åkte på plats, men -0.6 har det då alla gång varit.
    Tjuvluft är med andra ord en misstänkt bov i dramat.
    Nu är saken den att jag har varit runt på alla slangklämmor jag kan hitta, kollat alla vakuumslangar, kollat att vakuumklockan på fördelaren är hel.
    Startgas har sprejats i rikliga mängder på alla möjliga punkter utan tillstymmelse till förändring. Bypassventilen är bytt för c:a 500 mil sen.
    Tips på fler sätt att hitta luftläckage? Tips på fler ställen att hitta luftläckage? Jag inbillar mig förresten att det måste vara ett ganska skapligt vakuumläckage för att det ska synas på laddtrycksmätaren (såvida inte det är just den slangen som läcker)

    Tempgivaren mätte jag för skojs skull upp till c:a 350 ohm när det var en bit kvar till drifttemp, kan det vara någorlunda rimligt?

    Jag kan ju tillägga att detta uppstod helt spontant i princip. Jag hade bytt den lilla 90-graders slangstumpen som kommer ut från toppen (kostade 193 härliga kronor på saab...). När jag startade bilen gick den som jag beskrivit ovan.
    Innan dess har jag kört c:a 60 mil med motorn sen kamkedjebyte, topp/insugsbyte m.m. Då har bilen gått som en klocka. Jämn och fin tomgång på c:a 800 varv.

    En fråga som kvarstår är om LH har något sätt att kontollera vakuumläckage? Alltså, kan LH ta beslutet att köra ett nödprogram om den misstänker tjuvluft? För det borde väl vara nödprogrammet som gör att bilen går illa? Annars borde väl inte bilen bluddra vid jämn fart m.m, väl?

    Motorn:

    2.3-topp
    2.1-insug
    Bottendel från en t16 -85
    "86-88-kammarna"
    900 IC
    original turbo


    Ge mig idéer och förslag, annars blir bilen snart till salu med en låg prislapp...
    Olle

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    davva här på forumet hade ett liknande fel på sin 9000. och det var så att jag hade glömt dra åt slangklammer till intercoolern den hade en stor förlust utav vacum då!

    har du kolla packning för insuget?
    9-3x TTID 20x9,5

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 568
    Tjaaa!

    Hade i dagarna samma fel på min 9000 T16 -86.

    Det som jag bytte för att få den att gå bra var bränslefilter och LHbox.. Dock märkte ja ingen större skillnad förens LH boxen var bytt..

    Dock har ja inget turbotryck Ligger på -0,4 på tomgång, vid pådrag så går den till 0 som högst, inte över...

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Blekinge
    Inlägg
    461
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Tjaaa!

    Hade i dagarna samma fel på min 9000 T16 -86.

    Det som jag bytte för att få den att gå bra var bränslefilter och LHbox.. Dock märkte ja ingen större skillnad förens LH boxen var bytt..

    Dock har ja inget turbotryck Ligger på -0,4 på tomgång, vid pådrag så går den till 0 som högst, inte över...

    /Marcus
    Hoppar in lite vad ska en sådan ge vid fullt ladd (orginal).. Min ger 0.5 är det riktigt (9000 turbo -85)?

    Mvh
    9000 ltt ca 13 k mil Nordic edition (gått i arv)
    95 2,3t Biopower Vector Kombi Jub++ -07 (såld)
    Yeti 4x4 TDI Beställd

Liknande ämnen

  1. Skumt fel 99t16 -84
    Av billinge saaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 00:54
  2. Motorfästen 99T16
    Av Jlarsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-08, 18:03
  3. Bygger 99T16
    Av grewen i forum Allmänt
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-05-08, 19:39
  4. OG9-3 Aero steg3 bluddrar
    Av nosse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 18:52
  5. ang. 99t16
    Av Jan.H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •