Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Laddtryckfrågor med 18-T

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    112

    Laddtryckfrågor med 18-T

    Tjena!

    Nu kanske jag är ute på lite djups vatten med en fråga om en volvo..men jag gör ett försök då jag vet att det finns kunnigt folk på forumet!

    Jag har monterat en 18-T turbo på min b230FK (940 LTT) I ett försök att mäta upp tryckklockan till turbon så monterade jag upp den med en manometer och körde med tryckluft för att se när tryckklockan öppnade. Nu gick visserligen skalan från 0 till 12 bar så det blev ju inte jätteexakt..

    Vid 0.5 bar börjar stången att röra på sig. Vid 0.7 bar är den 80% öppen.

    Med originalchip så tål min motor inte så mycket mer än max 0.6 bar, så jag vill gärna inte gå över detta.

    Nu mina frågor:

    Vad tror ni om mina uppmätta värden? kommer laddtrycket att bli mindre i bilen i och med att avgastrycket hjälper till att öppna wg?

    Är det någon som har haft en orignal tryckklock till sin 18-T och som vet vad GLT ligger på?

    Jag funderar på att skruva staget åt "fel" håll så att WG står lite öppen från början. Detta borde sänka laddtrycket, men jag är rädd för att få sämre spoolup. Någon som har erfarenhet av detta?

    Mvh Eric ( vars 240 faktiskt fick spö av farsans 900i förut..men inte nu längre..och verkligen inte när denna motor kommer i!)
    BMW M3 COUPÉ 2003

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Utan att VETA, din mätning av grundinställningen är nog nära sanningen.
    Prova o kör med TuRbon som den är.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Du kan ställa laddtrycket till <0.6bar med originalklockan, det är bara att skruva.
    Har du tryckmätare i bilen? om inte skaffa en och finjustera när snurran tagit plats på bilen.

    /en 18T ägare

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    112
    Ok, det får nog bli så, jag skruvar ut staget en bit så WG är lite öppen från början.

    Jag har ingen laddtryksmätare än så länge, men jag får nog ta och skaffa en tror jag bestämt.

    Någon som har erfarenhet av autometers mätare? Kvalitet? Var kan man köpa dessa i sverige?

    Tack för hjälpen!
    Mvh Eric
    BMW M3 COUPÉ 2003

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av iqbad
    Ok, det får nog bli så, jag skruvar ut staget en bit så WG är lite öppen från början.

    Jag har ingen laddtryksmätare än så länge, men jag får nog ta och skaffa en tror jag bestämt.

    Någon som har erfarenhet av autometers mätare? Kvalitet? Var kan man köpa dessa i sverige?

    Tack för hjälpen!
    Mvh Eric

    Se till att skaffa en laddtrycksmätare innan du börjar labba med grundtryck och sånt. BASTA!

    En laddtrycksmätare kostar bara någon hundring, så varför dumsnåla på det?

    En Autometer är väl helt OK, men inte den prisvärdaste mätaren. Dessutom så är den oftast i PSI och inte i Bar, vilket enligt mig är ren idioti i de flesta fall.

    Alltså, köp en billig vanlig laddtrycksmätare för 200-400 Kr som visar Bar -1,0 till 1,5 och montera först.

    Sen monterar du turbon och ge fan i att justera något grundtryck innan du har kollat vad mätaren visar att den ger i grundtryck. Jag gissar att den kommer att landa runt 0.4 bar då det är ungefär det grundtryck dessa turbos ska ha på de originalbilar de sitter på.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 087
    jag kör med 0,7 grudladd med min, 18T orginal volvosnurra, vinklat avgas, max 1,4bar.
    stabilt numera efter portning, körde med 0,6 förrut, då ville den inte riktigt täta, men jag har ju oxå byggt nya fästen för WG´n till min saab 9000
    Mats Fhinn/3499/

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Att köra med WG-klaffen smygöppen är jättedumt, stäng igen ordentligt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    112
    En vanlig 13-c FTT klocka är inställd på 0.55 bar, nu är ju 18-T turbon gjord för att styras av en magnetventil, men jag tror nog ändå att trycket hamnar på mer än 0.4 bar. Vid det trycket hade knappt tryckklockan börjat öppna än. Men jag hade i och för sig inte så bra mätutrustning, så man vet ju aldrig.

    Autometer verkar använda den något udda enheten kg/cm^2 vilket inte direkt känns som nån SI enhet.. (vid vilken gravitationskonstant kan man fråga sig..?) men räknat med 9.81 eller nåt liknande så blir skillnaden inte allt för stor emot "bar". Kanske inte prisvärda, men snygga!

    Grejen är ju att, monterar jag tryckklockan som den är, drar fullt spett med bilen så är det ju liksom för sent redan. I värsta fall kan ju redan motorn ha fått för sig att spika. =( (men ni kanske vill få mig att köpa en saab? hehe)

    imolaräser: Förstår jag dig rätt att din turbo Laddar 0.7 bar med originaltryckklockan utan annan laddtrycksreglering?

    DrBoost: Vad kan hända om man kör med "smygöppen" WG?

    Mvh Eric
    BMW M3 COUPÉ 2003

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av iqbad
    En vanlig 13-c FTT klocka är inställd på 0.55 bar, nu är ju 18-T turbon gjord för att styras av en magnetventil, men jag tror nog ändå att trycket hamnar på mer än 0.4 bar. Vid det trycket hade knappt tryckklockan börjat öppna än. Men jag hade i och för sig inte så bra mätutrustning, så man vet ju aldrig.

    Autometer verkar använda den något udda enheten kg/cm^2 vilket inte direkt känns som nån SI enhet.. (vid vilken gravitationskonstant kan man fråga sig..?) men räknat med 9.81 eller nåt liknande så blir skillnaden inte allt för stor emot "bar". Kanske inte prisvärda, men snygga!

    Grejen är ju att, monterar jag tryckklockan som den är, drar fullt spett med bilen så är det ju liksom för sent redan. I värsta fall kan ju redan motorn ha fått för sig att spika. =( (men ni kanske vill få mig att köpa en saab? hehe)

    imolaräser: Förstår jag dig rätt att din turbo Laddar 0.7 bar med originaltryckklockan utan annan laddtrycksreglering?

    DrBoost: Vad kan hända om man kör med "smygöppen" WG?

    Mvh Eric

    Strunta i om 18T styrs av magnetventil eller inte normalt. Vad som gäller är att när magnetventilen kopplas ur elektriskt så skall all luft gå rakt igenom den ner till wastegatedosan, och då ge ca 0,45 bar i grundtryck.

    Om du skiter i magnetventilen och drar en slang direkt mellan kompressorhuset och wastegatedosan, så blir det ju samma sak då all luft då rätt till WG-dosan då med.

    Ang. laddtrycksmätaren.

    Ska du köpa en sådan för att den ska vara cool och snygg även om du inte riktigt kan se i klartext vad den visar.

    Eller ska du ha en laddtrycksmätare för dess viktigaste funktion, nämligen visa vad det laddar och på ett sätt som du lätt begriper och kan jämföra med andra värden direk utan att sita och räkna om eller höfta...?

    Grejen är ju......

    Att om du monterar tryckklockan som den är, så ska du inte dra fullt det första du gör. Utan köra som folk och testa gaspådrag försiktigt samtidigt
    som du noga tittar på den vettiga och Bar-visande laddtrycksmätare som du köpt och monterat redan innan. Ser det bra ut så kan du gasa på lite till och se vad laddtrycket stannar på som mest, och ev justera åt något håll ifall det blir för lågt eller för högt.


    Tyvärr anar jag att du är ivrigast att smälla ihop det hela för att kunna åka ut och gasa så fort som möjligt, och inte har tid lust eller anser dig ha råd med att krångla med en laddtrycksmätare redan nu....!? Har jag rätt eller fel !?

    Nå, har du råd lust eller tid med en rasad motor då....?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Laddtrycksuppbyggnaden kommer att bli överjävligt seeeeeg.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    112
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Strunta i om 18T styrs av magnetventil eller inte normalt. Vad som gäller
    är att när magnetventilen kopplas ur elektriskt så skall all luft gå rakt igenom den ner till wastegatedosan, och då ge ca 0,45 bar i grundtryck.

    Om du skiter i magnetventilen och drar en slang direkt mellan kompressorhuset och wastegatedosan, så blir det ju samma sak då all luft då rätt till WG-dosan då med.

    Ang. laddtrycksmätaren.

    Ska du köpa en sådan för att den ska vara cool och snygg även om du inte riktigt kan se i klartext vad den visar.

    Eller ska du ha en laddtrycksmätare för dess viktigaste funktion, nämligen visa vad det laddar och på ett sätt som du lätt begriper och kan jämföra med andra värden direk utan att sita och räkna om eller höfta...?

    Grejen är ju......

    Att om du monterar tryckklockan som den är, så ska du inte dra fullt det första du gör. Utan köra som folk och testa gaspådrag försiktigt samtidigt
    som du noga tittar på den vettiga och Bar-visande laddtrycksmätare som du köpt och monterat redan innan. Ser det bra ut så kan du gasa på lite till och se vad laddtrycket stannar på som mest, och ev justera åt något håll ifall det blir för lågt eller för högt.


    Tyvärr anar jag att du är ivrigast att smälla ihop det hela för att kunna åka ut och gasa så fort som möjligt, och inte har tid lust eller anser dig ha råd med att krångla med en laddtrycksmätare redan nu....!? Har jag rätt eller fel !?

    Nå, har du råd lust eller tid med en rasad motor då....?
    MVH Tony
    Ta det lugnt nu Tony, jag är ingen 17-åring som vill ut och gasa skiten ur ett halvfärdigt bygge på en gång. Och jag vet hur en magnetventil funkar. Jag har planerat och förberett detta bygge under mer än ett års tid nu och tänker inte spika sönder min motor. Motorn är helt nyrenoverad av mig själv och det ska inte gasas nåt innan grejerna börjar köras in, samt ett ytterligare oljebyte är gjort.

    Just därför frågar jag ju nu om lite åsikter/erfarenheter angående laddtryck!

    Min bil har inte någon magnetventil som reglerar laddtrycket. Men du har rätt i att en tryckklocka som sitter på en turbo i en bil som har detta, antagligen borde ha ett ganska lågt GLT.

    1 bar = 100Kpa
    1 kg/cm^2 = ca: 98Kpa

    En skillnad på 2% ligger nog inom mätarens felmarginal ändå.

    DrBoost: Lite seg spoolup bekymrar mig inte så mycket faktiskt. Jag skall regbesikta denna motor som en b230FK som bara har 136hk, och det är nog bara bra om den inte går så fort då. Dessutom sitter det en m47 låda på som knappt pallar en orignalmotor.

    Mvh Eric
    BMW M3 COUPÉ 2003

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av iqbad
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Strunta i om 18T styrs av magnetventil eller inte normalt. Vad som gäller
    är att när magnetventilen kopplas ur elektriskt så skall all luft gå rakt igenom den ner till wastegatedosan, och då ge ca 0,45 bar i grundtryck.

    Om du skiter i magnetventilen och drar en slang direkt mellan kompressorhuset och wastegatedosan, så blir det ju samma sak då all luft då rätt till WG-dosan då med.

    Ang. laddtrycksmätaren.

    Ska du köpa en sådan för att den ska vara cool och snygg även om du inte riktigt kan se i klartext vad den visar.

    Eller ska du ha en laddtrycksmätare för dess viktigaste funktion, nämligen visa vad det laddar och på ett sätt som du lätt begriper och kan jämföra med andra värden direk utan att sita och räkna om eller höfta...?

    Grejen är ju......

    Att om du monterar tryckklockan som den är, så ska du inte dra fullt det första du gör. Utan köra som folk och testa gaspådrag försiktigt samtidigt
    som du noga tittar på den vettiga och Bar-visande laddtrycksmätare som du köpt och monterat redan innan. Ser det bra ut så kan du gasa på lite till och se vad laddtrycket stannar på som mest, och ev justera åt något håll ifall det blir för lågt eller för högt.


    Tyvärr anar jag att du är ivrigast att smälla ihop det hela för att kunna åka ut och gasa så fort som möjligt, och inte har tid lust eller anser dig ha råd med att krångla med en laddtrycksmätare redan nu....!? Har jag rätt eller fel !?

    Nå, har du råd lust eller tid med en rasad motor då....?
    MVH Tony
    Ta det lugnt nu Tony, jag är ingen 17-åring som vill ut och gasa skiten ur ett halvfärdigt bygge på en gång. Och jag vet hur en magnetventil funkar. Jag har planerat och förberett detta bygge under mer än ett års tid nu och tänker inte spika sönder min motor. Motorn är helt nyrenoverad av mig själv och det ska inte gasas nåt innan grejerna börjar köras in, samt ett ytterligare oljebyte är gjort.

    Just därför frågar jag ju nu om lite åsikter/erfarenheter angående laddtryck!

    Min bil har inte någon magnetventil som reglerar laddtrycket. Men du har rätt i att en tryckklocka som sitter på en turbo i en bil som har detta, antagligen borde ha ett ganska lågt GLT.

    1 bar = 100Kpa
    1 kg/cm^2 = ca: 98Kpa

    En skillnad på 2% ligger nog inom mätarens felmarginal ändå.

    DrBoost: Lite seg spoolup bekymrar mig inte så mycket faktiskt. Jag skall regbesikta denna motor som en b230FK som bara har 136hk, och det är nog bara bra om den inte går så fort då. Dessutom sitter det en m47 låda på som knappt pallar en orignalmotor.

    Mvh Eric

    Jag är helt lugn, och försöker bara vara till hjälp genom att ge råd till de som frågar....

    Om du har planerat i så lång tid så verkar det ju en smula märkligt att du inte har en vettig laddtrycksmätare tillgänglig....!? Det bör vara bland det första man lägger slantar på om man börjar fundera på turbobygge ;-)

    Och jag fick intrycket att laddtrycksmätare var nåt du skulle skaffa sen någon gång, när du hade råd med den du tyckte var snygg och frän..? Inget du tycke var värt att öda slantar på i nuläget. Just därför tyckte jag att ditt frågande var en smula märkligt.

    Om jag nu missuppfattat saken så ber jag om ursäkt, men kliar mig fortfarande i huvudet åt varför du inte lubbar till närmaste butik och köper en prisvärd vanlig laddtrycksmätare istället för att spara till en "Bling Bling"......? Eller varför inte bara snållåna en av en polare kanske...??


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bergen
    Inlägg
    112
    Anledningen varför jag inte har införskaffat nån laddtrycksmätare är ju att tanken med motorn var att den skulle gå som just en LTT med rätt tryckklocka från en 13-C till b230FK. Laddtrycket är då bara 0.35 bar, så jag tyckte inte att det behövdes.

    Men nu har jag ingen sådan tryckklocka, utan bara den som satt original på 18-T aggregatet. Och det känns lite onödigt att köpa en med tanke på att motorn är identisk med FTT som kör med 0.55bar.

    Men du har rätt, jag måste skaffa en laddtrycksmätare innan motorn kommer i bilen, jag håller på att kolla runt lite nu. Du kanske har nån bra rekommendation?

    Mvh Eric
    BMW M3 COUPÉ 2003

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 807
    Citat Ursprungligen postat av iqbad
    Anledningen varför jag inte har införskaffat nån laddtrycksmätare är ju att tanken med motorn var att den skulle gå som just en LTT med rätt tryckklocka från en 13-C till b230FK. Laddtrycket är då bara 0.35 bar, så jag tyckte inte att det behövdes.

    Men nu har jag ingen sådan tryckklocka, utan bara den som satt original på 18-T aggregatet. Och det känns lite onödigt att köpa en med tanke på att motorn är identisk med FTT som kör med 0.55bar.

    Men du har rätt, jag måste skaffa en laddtrycksmätare innan motorn kommer i bilen, jag håller på att kolla runt lite nu. Du kanske har nån bra rekommendation?

    Mvh Eric
    Bäst till bra pris:
    http://www.sini.se/marknad/wika.aspx
    På köpet slipper du neon i 10 färger, nightrider toning och annat bjävs.

Liknande ämnen

  1. Laddtryckfrågor T5 {Uppdaterad!}
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-08-20, 17:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •