Sidan 1 av 5 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 86

Ämne: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

  1. #1

    16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Hej,

    ringde till Svenska Bil i Akalla (jaja jag vet... I know... they really suck etc) för att kolla pris på en Hirschuppdatering till min 2,8T.

    Pratade med en kille som meddelade att 16 000 SEk är 16 000 SEK :-) oavsett vad det står på Hirsch hemsida med 30% discount som jag påpekade. Det har inget med SAAB återförsäljarna att göra meddelade Akallamannen.

    Förutom att Akalla fortsatt håller formen :-) så undrar jag om ... är det verkligen värt att lägga ner 16 000 hos SAAB ist för ca 8000 hos MapTun/BSR/Nordic?

    Please advise.

    Mvh Micke L
    Saltiscabben

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    30

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av saltiscabben
    Hej,

    ringde till Svenska Bil i Akalla (jaja jag vet... I know... they really suck etc) för att kolla pris på en Hirschuppdatering till min 2,8T.

    Pratade med en kille som meddelade att 16 000 SEk är 16 000 SEK :-) oavsett vad det står på Hirsch hemsida med 30% discount som jag påpekade. Det har inget med SAAB återförsäljarna att göra meddelade Akallamannen.

    Förutom att Akalla fortsatt håller formen :-) så undrar jag om ... är det verkligen värt att lägga ner 16 000 hos SAAB ist för ca 8000 hos MapTun/BSR/Nordic?

    Please advise.

    Mvh Micke L
    Chippar du den hos Saab så gäller ju alla garantier fortfarande. Det är väl därför det kostar 16 000 och inte 8 000, Men om det är värt det får man ju avgöra själv på bil äldre än 03 hade jag nog vänt mig till någon annan än hirsch, då finns ju iallafall inga motorgarantier kvar.

    For all performance upgrades from Hirsch Performance, you will benefit from the following:
    - Fully sustained Saab factory warranty
    - Excellent vehicle re-sale value
    - Full insurance coverage possible
    - Endurance tested for up to 800 hours at full power
    - All electronic safety systems (ABS, TCS, ESP, etc.) remain fully active
    - Environmentally responsible products, homologated to Euro4/Euro5, EPA and CARB requirements
    - Conveniently installed and serviced at your local official Saab partner
    - Performance upgrade certificate included
    - All documents required for street legal re-registration and inspection (including officially certified performance and consumption measurements) included
    - Lifetime free software updates included
    - Free Hirsch emblem included

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Vad är det för årsmodell på 2,8:an? Om Akalla fortsätter på sin inslagna kundmottagningsväg så prata med tex ANA trollhättan, förmodligen får du även extra rabatt där om du är medlem i STCS
    /Johan

  4. #4
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 573
    Medlem#
    7567

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Vissa trimfirmor tar väl över motorgarantin eller hur det nu fungerar, väl?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  5. #5

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Vad är det för årsmodell på 2,8:an? Om Akalla fortsätter på sin inslagna kundmottagningsväg så prata med tex ANA trollhättan, förmodligen får du även extra rabatt där om du är medlem i STCS
    /Johan

    Tjena,

    det är en 2007 års modell med automat.

    Ang kopplingen mellan Hirsch och Svenska Bil så menar jag att 30% borde vara gällande också för Akalla... men de har alltid spelat i en egen division (eller så är det bara svårt att ändra uppfattning om Akalla).

    Ska kolla med andra SAAB återförsäljare. Jag kollade med Bromma men de hänvisade till Akalla.

    Ha en trevlig valborg !

    Mvh Micke
    Saltiscabben

  6. #6
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Hej !

    16000 kr ?
    Bara gå runt och fråga hos andra ÅF..

    Du skulle typ behöva betala 9030 kr plus halv timme jobb som Saab lägger ner,ca 650 kr

    Låter onormalt högt med 16000 kr
    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Tyvär tror jag inte de hunnit med att uppdateras på att 30% numera gäller för MY07 också. Däremot är 16.000kr för en mjukvara helt rätt (exkl rabatt) då det i sverige tillkommer reg.besiktning + montering. Detta har inte hirsch räknat med i priset som står på deras hemsida utan de skriver endast ut priset för själva mjukvaran. Och reg.besiktningen kan inte verksatden göra själva, utan de måste åka iväg till bilprovningen med bilen vilket även det räknas som arbetstid då en mek måste vara borta från anläggningen.

    Desvärre kan inte ägaren själv göra detta då man inte får lämna ifrån sig bilen utan att alla steg är genomförda.

    om du vill pm:A namn på den person som du var i kontakt med så kan jag be dem återkomma till dig med rätt prisuppgifter.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    - Endurance tested for up to 800 hours at full power
    - All electronic safety systems (ABS, TCS, ESP, etc.) remain fully active
    - Environmentally responsible products, homologated to Euro4/Euro5, EPA and CARB requirements

    Detta är väl tydliga argument när man väljer leverantör av trim?
    Vilken annan kan säga "Endurance tested for up to 800 hours at full power"
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    - Endurance tested for up to 800 hours at full power
    - All electronic safety systems (ABS, TCS, ESP, etc.) remain fully active
    - Environmentally responsible products, homologated to Euro4/Euro5, EPA and CARB requirements

    Detta är väl tydliga argument när man väljer leverantör av trim?
    Vilken annan kan säga "Endurance tested for up to 800 hours at full power"
    Du som vet allt om detta, kan du berätta hur en sådan test utförs, och med vilken utrustning. Är det motorn löst i en motorbänk eller med en utrustning typ Rototest. Rullande landsväg behöver inte ens nämnas som fråga.
    Om nu motor/växellåda skulle klara ett 800 timmars full pull så är jag verkligen fundersam över vilken utrustning som klarar detta. Jag vet ju att Saab i alla fall tidigare haft Rototestutrustning på motorlabbet, och det vet jag att inte funkar en Rototest att gå med 300+ hk under 800 timmar utan att brinna upp. Och då är frågan vilken utrustning som klarar detta.
    Och inga korkade kommentarer nu utan ett sakligt svar som upplysning tack. Tror att det finns fler som vill veta detta.
    Swedish performance

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Var inte dum nu, du förstår väl att jag inte kan berätta hur det går till.Sekretessavtal är något som jag tycker skall tas på allvar.
    Skriv till Hirsch, så får de svara själva. Jag kan (får) inte göra det.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Var inte dum nu, du förstår väl att jag inte kan berätta hur det går till.Sekretessavtal är något som jag tycker skall tas på allvar.
    Skriv till Hirsch, så får de svara själva. Jag kan (får) inte göra det.
    Jag försöker att INTE vara dum. Jag kan nog ta reda på hur ett eventuellt test genomförs på annat sätt. För trovärdighetens skull så är det högintressant att få reda på hur ett sådant test eventuellt går till. Om man inte redovisar hur man gör verkar det inte trovärdigt i min vär i alla fall.
    Det är inte motorn eller ens växellådan som jag inte tror klarar ett sådant test utan snarare testutrustningen som jag sa tidigare.
    Och snälla, sluta med att ifrågasätta min eventuella dumhet bara för att jag ställer en enkel fråga.
    Alla som varit med om körningar i bromsbänk vill nog ha en förklaring på hur utrustningen ser ut, det är vad jag tror. Om inte annat vid val av utrustning.
    Och ja, jag har varit och hälsat på hos Hirsch, fått en personlig visning av hela företaget av Rene' själv och det kan jag då säga att inte har man någon utrustning som klarar att köra 800 timmar full belastning. Det är bl.a därför jag ställer frågan.
    Swedish performance

  12. #12
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Och ja, jag har varit och hälsat på hos Hirsch, fått en personlig visning av hela företaget av Rene' själv och det kan jag då säga att inte har man någon utrustning som klarar att köra 800 timmar full belastning. Det är bl.a därför jag ställer frågan.
    Varför har inte du ställt frågan till han om detta ?

    Här har du lite info och även några bilder hur utrustning dom använder sig ser ut,om du inte sett/läst detta tidigare.

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... erformance

    Mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #13
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av Aero++
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Och ja, jag har varit och hälsat på hos Hirsch, fått en personlig visning av hela företaget av Rene' själv och det kan jag då säga att inte har man någon utrustning som klarar att köra 800 timmar full belastning. Det är bl.a därför jag ställer frågan.
    Varför har inte du ställt frågan till han om detta ?

    Här har du lite info och även några bilder hur utrustning dom använder sig ser ut,om du inte sett/läst detta tidigare.

    http://www.hirsch-performance.ch/Conten ... erformance

    Mvh
    Förmodligen får jag inget svar av honom heller av olika anledningar.

    Jo, jag har läst detta, och om du tror att man kör över en månad på full belastning i / med denna utrustning så får ju vem som helst tro det så klart.
    Swedish performance

  14. #14
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Jo, jag har läst detta, och om du tror att man kör över en månad på full belastning i / med denna utrustning så får ju vem som helst tro det så klart.
    Jag vet inte så mycket om detta,om det går eller inte ,så jag låter det vara .

    Det jag gillar är att dom lägger en del tid på att se att allt lirar på motorvägen mm,det är helt enkelt för mycket rototest mm här i Sverige och för lite eller inget alls motorvägstest mm specielt i varmare väder.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    I Trollhättan finns det...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    I Trollhättan finns det...
    Så bra, då tror vi på det 8-/

    Nej, påstår man att någon kör en bil / motor på full belastning över 30 dagar utan stopp, alltså ca 1 vecka längre än det tog Saab att köra tex. the long run on Talladega utan att berätta hur detta 800 timmarstest utförs så är trovärdigheten låg.
    Jag må älska Saab hur mycket som helst så räcker det inte att svara som boost. Det är ingen religion jag pratar om även om vissa tycker det. Bara ren fakta räcker.

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_Talladega

    Detta var man inte rädd för att berätta om, varför så rädda nu?
    Swedish performance

  17. #17
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Om nu motor/växellåda skulle klara ett 800 timmars full pull så är jag verkligen fundersam över vilken utrustning som klarar detta. Jag vet ju att Saab i alla fall tidigare haft Rototestutrustning på motorlabbet, och det vet jag att inte funkar en Rototest att gå med 300+ hk under 800 timmar utan att brinna upp. Och då är frågan vilken utrustning som klarar detta.
    Och inga korkade kommentarer nu utan ett sakligt svar som upplysning tack. Tror att det finns fler som vill veta detta.
    Det borde väl gå om man har tillräcklig kylning till sakerna eller??
    Jag har ju visserligen ingen som helst kunskap i hållbarheten i testutrustningar för effekt men det är ju så små effekter att det inte borde vara någon problem alls, jag menar det finns ju vattenbromsar för för över 10000 hk, och om man kör 300hk i en sådan, skulle man väl inte ens nå drifttemperatur.
    Det finns ju en stor motortillverkare i schweiz (sulzer ), där dom kanske fått hyra in sig

    Men jag förstår inte varför ett sådant testförfarande skulle vara hemligt? Att alla resultaten är det kan jag ju förstå, men inte hur man gör det. Kanske inte är sekretess som spelar in, utan kunskapsbrist

  18. #18
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av GULSAAB
    Citat Ursprungligen postat av nordictuning
    Om nu motor/växellåda skulle klara ett 800 timmars full pull så är jag verkligen fundersam över vilken utrustning som klarar detta. Jag vet ju att Saab i alla fall tidigare haft Rototestutrustning på motorlabbet, och det vet jag att inte funkar en Rototest att gå med 300+ hk under 800 timmar utan att brinna upp. Och då är frågan vilken utrustning som klarar detta.
    Och inga korkade kommentarer nu utan ett sakligt svar som upplysning tack. Tror att det finns fler som vill veta detta.
    Det borde väl gå om man har tillräcklig kylning till sakerna eller??
    Jag har ju visserligen ingen som helst kunskap i hållbarheten i testutrustningar för effekt men det är ju så små effekter att det inte borde vara någon problem alls, jag menar det finns ju vattenbromsar för för över 10000 hk, och om man kör 300hk i en sådan, skulle man väl inte ens nå drifttemperatur.
    Det finns ju en stor motortillverkare i schweiz (sulzer ), där dom kanske fått hyra in sig

    Men jag förstår inte varför ett sådant testförfarande skulle vara hemligt? Att alla resultaten är det kan jag ju förstå, men inte hur man gör det. Kanske inte är sekretess som spelar in, utan kunskapsbrist
    Kunde inte ha sagt det bättre själv Mats. Inte tror jag att det är tillverkaren av testutrustningen som förbjuder offentliggörandet. OM det finns över huvud taget. Killarna på motorlabbet jag träffade där på 80:talet pratade om 800 timmars test redan då. Då var Scania med i bilden vilket man tyvärr inte är nu. Men ingen har berättat hur detta test utföres.
    Swedish performance

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    När man skriver såna marknadsföringstexter är det sällan så exakt ingenjörsmässigt och klart som man kanske tror. Förmodligen är det så att "Up to 800" härstammar från att en reklamare frågat någon utvecklingsingenjör hur många timmar motorerna testats totalt, och då drar denna till med kanske upp till 40 timmar i veckan i de 20 veckor det tagit att utveckla programvaran, och så uppkommer siffran 800, fast det kanske är flera olika versioner av programvaran och flera olika motorer det handlar om. Man kör inte ett komplicerat 800-timmars test på 100% kräm med den färdiga produkten bara för att skriva "800" på en hemsida.

    Sen är det ingen större konst att skaka fram en testrigg som klarar 300Hk dygnet runt året runt med bara kortare stopp, i scanias motorceller på 90-talet, som låg vägg i vägg med saab labb där bl.a b2x4 och b2x5 utvecklades (antar jag - det var så superhemligt så man fick inte ens titta in fast man gick förbi varje dag), gick det alltid 24/7 flera lastbilsmotorer på 270-500hk+ gasen i botten. Värmen från riggarna leddes ut på taket eller in i fastighetens värmenät.

  20. #20
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322

    Re: 16 000 SEk är 16 000 SEK :-)

    Citat Ursprungligen postat av torake
    När man skriver såna marknadsföringstexter är det sällan så exakt ingenjörsmässigt och klart som man kanske tror. Förmodligen är det så att "Up to 800" härstammar från att en reklamare frågat någon utvecklingsingenjör hur många timmar motorerna testats totalt, och då drar denna till med kanske upp till 40 timmar i veckan i de 20 veckor det tagit att utveckla programvaran, och så uppkommer siffran 800, fast det kanske är flera olika versioner av programvaran och flera olika motorer det handlar om. Man kör inte ett komplicerat 800-timmars test på 100% kräm med den färdiga produkten bara för att skriva "800" på en hemsida.

    Sen är det ingen större konst att skaka fram en testrigg som klarar 300Hk dygnet runt året runt med bara kortare stopp, i scanias motorceller på 90-talet, som låg vägg i vägg med saab labb där bl.a b2x4 och b2x5 utvecklades (antar jag - det var så superhemligt så man fick inte ens titta in fast man gick förbi varje dag), gick det alltid 24/7 flera lastbilsmotorer på 270-500hk+ gasen i botten. Värmen från riggarna leddes ut på taket eller in i fastighetens värmenät.
    Du verkar vara en som har koll, tack, och då är det bara att konstatera att det bara är löjligt att använda detta som ett försäljningsknep när det inte finns någon som helst fakta bakom.
    Swedish performance

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •