Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Jag har gått över till den andra sidan

  1. #1

    Jag har gått över till den andra sidan

    Så tröttnade jag på dålig service och ständiga reparationer, förra året lade jag 75% av bilens värde på reparationer och det var inget Saab kunde hjälpa mig med, snacka om okunniga verkstäder i Malmö.

    Bytte till Volvo V70II och vilken skillnad i kvalitet (tyvärr i detta forum).
    Volvon är ju tröttare i reaktioner och inte lika kul att köra men uppvägs av att allt funkar och känns "ett snäpp upp", man slipper sitta och fundera på vad som skall gå sönder härnäst och om man någonsin kommer att få fixat det som redan är trasigt.
    Så har det varit med mina ssenaste 9-5or.

    Jag har kört Saab av och till i över 30 år men det blir nog inga fler mest tack vare Bilpartner.

    Lite rologare diskusioner här än på Volvoforumet.
    Adios!
    9-5 2,3t SC -02

  2. #2
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Då vet vi.

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    V70 II är en trygg och säker bil konstruerad och tillverkad i Sverige av svenskar för svenskar precis som 9-5an så du kommer säkert bli nöjd med den. Vad gäller säljare/verkstad så är de tillverkarnas ansikte utåt och det är bara att konstatera att det spelar ingen roll hur hårt tillverkarna kämpar, eller hur bra deras bilar är, det är oftast säljare/verkstad som kunden ser som bilmärkets representanter. En bra säljare kan sälja "dåliga" bilar. En dålig säljare har svårt att sälja bra bilar...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 1 SirMackes avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Hässleholm/Skåne
    Inlägg
    1 459
    Medlem#
    6988

    Re: Jag har gått över till den andra sidan


  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    280
    Medlem#
    8666

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Stackare, du har blivit sjuk. Hoppas att du blir frisk snart!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    619

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    .

    Skämt å sido - så inser du väl? - att har du ägt SAAB i 30 år, och Volvo i inte ens ett år, så blir det ju självklart 30 gånger fler minnen av dålig kundservice och antal reparationer att jämföra med? Eller? Kom tebax om 30 år.
    SAAB 9-3 SE Anniversaire, 2.2 TID, 125 HK, 2002 - såld
    SAAB 9-3 Cab, 2.0t, 150 HK, 2001

    Projekttråd: viewtopic.php?f=31&t=302384

  7. #7

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Citat Ursprungligen postat av hostarn
    Citat Ursprungligen postat av SirMacke
    .

    Skämt å sido - så inser du väl? - att har du ägt SAAB i 30 år, och Volvo i inte ens ett år, så blir det ju självklart 30 gånger fler minnen av dålig kundservice och antal reparationer att jämföra med? Eller? Kom tebax om 30 år.
    Nu har det gått ett år med Volvon och jag måste tyvärr meddela att det har varit ett år helt utan problem med verkstäderna, bara helt suveräna meckar och man har sin egen mekaniker. Inga fel på bilen över huvud taget och den har gått 15 300 mil nu.
    Bekymmersfritt med andra ord, inget surt bemötande på verkstäderna, inga sömnlösa nätter och funderingar om bilen håller för långresan och inga oförutsedda utgifter.
    Saaben kostande ju 30 000:- i reperationer sista året mot en mellanservice ( en per 3 000 mil), verkstäderna på Saab lyckades aldrig fixa felen och det var alltid något fel kvar. Bilen känns bättre ihopskruvad men lite tråkigare att köra, men vad gör det - snart blir det pengar över till en sportbil med inget reparationskonto.
    9-5 2,3t SC -02

  8. #8
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Skönt att höra att din Volvo funkar?
    Hur gammal och hur långt hade din Saab rullat spelar ju roll oxå...

  9. #9
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    V70 är en helt fantastiskt bra bil, men det är en klubb jag inte vill vara med i.
    Kalla det löjligt om ni vill, men en bil återspeglar ens personlighet, vem man är. Jag vill inte vara en V70.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #10
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Gamla Saab'ar är inga bilar för folk som inte vågar smutsa ner sina egna fingrar i garaget. Just därför kör jag Saab, och just därför rekommenderar jag aldrig en Saab till någon som inte faller in i kategorin.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 078

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Då kan jag tala om att min 9,3a har nu gått 25000 mil och aldrig stått på verkstad förutom service och fel som jag har orsakat. Så visst kan man lita på Saab annars hade inte jag kört med dom sen 1979.
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2012
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    22

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    hej

    Jag äger både en saab 9,5 2001 och en v70 2002

    och innan dess har jag haft/ägt

    2 9000 1987 1995
    1 v70 1998
    1 hyundai 1996


    tycker både volvon och saab är bra bilar eftersom

    volvon stabil känns att det är en dyrare bil oftast bättre kvalle ex saab 01 känns lite som 90 talare service bra på bäggebilarna om man hittar nån saab verkstad vill säga...

    en del punkter om saab volvo som jag tycker eller hänt mig

    1 saab lätta att trimma

    2 saab billiga att köpa

    3 saab har/haft promblem med motor och drivlina

    4saab roliga att köra

    5 saab dålig verkstad utom i trollhäntan åker sj till ANA ibland ca 15 mil enkel resa

    1volvo dyra i köp bra andrahandsvärde

    2 volvo bra service finns i många städer

    3 volvo dyra att åka i dricker

    4 olvokänns nyare inte så plastig inredning

    5volvo har dåliga styrleder...



    sammanfattningsvis åker man det man tycker om och tycker är en snygg bil och bra för en själv så man kan ha otur med alla bilar .


    Själv slipper man välja åker både saab och volvo och tycker bägge två är bra bilar
    Saab 9-5 2001 "Thunder"

  13. #13
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Citat Ursprungligen postat av desmodue
    Citat Ursprungligen postat av hostarn

    .

    Skämt å sido - så inser du väl? - att har du ägt SAAB i 30 år, och Volvo i inte ens ett år, så blir det ju självklart 30 gånger fler minnen av dålig kundservice och antal reparationer att jämföra med? Eller? Kom tebax om 30 år.
    Nu har det gått ett år med Volvon och jag måste tyvärr meddela att det har varit ett år helt utan problem med verkstäderna, bara helt suveräna meckar och man har sin egen mekaniker. Inga fel på bilen över huvud taget och den har gått 15 300 mil nu.
    Bekymmersfritt med andra ord, inget surt bemötande på verkstäderna, inga sömnlösa nätter och funderingar om bilen håller för långresan och inga oförutsedda utgifter.
    Saaben kostande ju 30 000:- i reperationer sista året mot en mellanservice ( en per 3 000 mil), verkstäderna på Saab lyckades aldrig fixa felen och det var alltid något fel kvar. Bilen känns bättre ihopskruvad men lite tråkigare att köra, men vad gör det - snart blir det pengar över till en sportbil med inget reparationskonto.

    Och jag hade engång en Volvo med.
    Kom 25 mil på en tank för 700kr. Den såldes illa kvickt.
    Större skitbil får man leta efter.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    2 042

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Varför blir ni så provocerade över att han köpt en Volvo? Vem hade inte bytt märke om man råkat ut för ett praktexemplar med saabfel typ oilsludge, byte av otaliga tändkasetter, växellådor utan back osv osv. Man kan väl knappast påstå att Saab är befriade från problem? Men visst finns det massor av felfria saabar precis som det finns problematiska volvos.

    Råkar man ut för ett måndagsexemplar är man kanske inte så sugen på att köpa en ny av samma märke, särskilt inte när man vet att Saab med GM vid rodret knappast blev bättre med åren.
    Gone country....

  15. #15
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 684
    Medlem#
    7346

    Jag har gått över till den andra sidan

    Citat Ursprungligen postat av Snabbe
    Varför blir ni så provocerade över att han köpt en Volvo? Vem hade inte bytt märke om man råkat ut för ett praktexemplar med saabfel typ oilsludge, byte av otaliga tändkasetter, växellådor utan back osv osv. Man kan väl knappast påstå att Saab är befriade från problem? Men visst finns det massor av felfria saabar precis som det finns problematiska volvos.

    Råkar man ut för ett måndagsexemplar är man kanske inte så sugen på att köpa en ny av samma märke, särskilt inte när man vet att Saab med GM vid rodret knappast blev bättre med åren.
    Word.
    Bete er nu inte så som vi brukar bli behandlade av "andra sidan" - Hånade för att man åker Saab.

    Gratulerar trådskaparen till vad som verkar var ett lyckat bilköp!

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521

    Re: Jag har gått över till den andra sidan

    Jag har sagt det tidigare och jag säger det igen: Var vuxna människor och inse att både Saab och Volvo är jättebra bilar. Bara för att man gillar det ena märket måste man inte hata det andra, snarare tvärtom. Jag har ägt en av varje under något år, och det var en perfekt kombination.
    Varför fantaster av två olika märken som båda är svenska alltid ska smutskasta varandra och varandras bilar förstår jag bara inte. Var istället glada för att ett land med så invånare under så många år lyckades ha två så ruskigt bra bilmärken.
    Snart är detta forum lika extremt som Autopower, där man enögt hyllar allt som BMW gör och högljutt sågar allt som inte är BMW. Saab har - precis som alla andra bilmärken - gjort både bra bilar och dåliga bilar.
    Så sluta kasta sand på varandra i sandlådan...
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  17. #17

    Jag har gått över till den andra sidan

    Kanske den dummaste saken som nämns någonsin men...

    Varför inte bytt till Opel som är så likt Saab men med mycket bättre kvalitet? En Astra 2.0T tex, bra med ös och körglädje vid rimligt soppaförbrukning

    Jag själv kört Opel i snart 5 år och är hel nöjd min kadett gsi har tagit mig till nürburgringen 2 gånger och hem utan att krångla någon gång. Nu i år blir de med en riktig rolig motor, en b204e från 9000 med steg 3 och de är för jag kör med Saab spis nu jag sitter här.

Liknande ämnen

  1. kallt på ena sidan å varmt på andra???? klimat....
    Av bullfisher i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-11-08, 22:58
  2. efterlyse dekaler till sidan på saab...?
    Av mikael_lundin i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-09, 19:16
  3. Pinnbultarna till grenröret har gått av.
    Av saab_coupe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 21:03
  4. Svar: 30
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 11:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •