Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    34

    C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

    Mina fjärrdosor funkar ej att låsa samt låsa upp c-lås samt aktivera larmet på min 9-5 -99 2,0 T.
    Provat att byta batterier i dosor, och tryckt flera gånger på öppna och lås knapp utan resultat. Har inte haft bilen länge, men har aldrig funkat så länge jag haft bilen, förutom 1 gång, när jag haft inne bilen för växellådsbyte.
    Låste upp bilen med nyckel, och då gick larmet igång, tryckte på fjärrdosan, och larmet stängdes av.
    Sedan des har det inte funkat igen. Frågade mekanikern, och han sa att han låste bilen efter han var klar med låd bytet, och att larmet då aktiverades.

    C-låset funkar med nyckel, men ej med fjärdosor. Är lite rädd att larmet helt plötsligt skall aktiveras, och att jag sedan ej kan larma av. Bilen fungerar att starta och köra som vanligt.

    Nån som har tips var jag skall börja felsöka, förutom batteribyte på larmdosor???
    9-5 SportKombi 2,3t Vector -03 Pilotpaket

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973

    Re: C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

    Sätt nyckeln i tändningslåset och tryck på bagageknappen på nyckeln/fjärren så ser du hur många programmerade fjärrar du har på SID-displayen.

    Låter som din TWICE är lite döv. Kanske antennen?
    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3

    Re: C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

    Poppar låscylindern upp när du tar ut nyckeln?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    34

    Re: C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

    Händer ingenting när jag sätter i nyckel i tändningslås, och trycker på bagageknappen, medtändning på eller utan.

    Hör inget ploppande ljud när jag tar ut nyckeln. Skall det höras något särskilt när nyckel tas ur?
    Har smörjt med lite 5-56, samt bankat lite på låset utan resultat.

    Om jag skall byta tändningslås, måste jag byta startspärr och något mer eller?
    9-5 SportKombi 2,3t Vector -03 Pilotpaket

  5. #5

    Re: C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

    Jag gjorde en liten film. Tyvärr lär jag mig aldrig åt vilket håll kameran skall vändas, så du får vända huvudet om du vill se det från rätt håll

    Här ser man hur låscylindern sjunker ned, och hur den poppar upp när jag tar ur nyckeln.
    http://www.youtube.com/watch?v=ySRXdQr2hJA

    Det är oftast enkelt att fixa ett kärvande lås. Du hittar säkert bra beskrivningar om du söker lite här. Men i grova drag:

    1: Vrid bort kåpan som täcker cylindern. Det är en slags antenn under, så var lite försiktig. Vrid kåpan ganska hårt medsols. Den kommer poppa av om du juckar och trixar lite (men var försiktig).

    1.5: stoppa in nyckeln, vrid den så den står rakt framåt, någonstans åt off-hållet tror jag. Nyckeln måste stå rätt, annars är cylindern låst.

    2. Ta t.ex. en insexnyckel som är vinklad i änden, peta in den i ett litet hål på sidan av cylindern och försök hitta cylinderns metallspärr. När du hittat, trycker du den inåt lite grand, cylindern skall då gå att dra upp. Att hitta spärren är lite som att "hitta hålet...", man får leta lite och det är lättare om man får hjälp av någon som vet mer om vart hålet är än vad du gör.

    3. Försök studera, och minnas hur plattan i botten är vriden, i förhållande till tappen i botten av cylindern du just tog ut. Underlättar vid återmontering. Jag brukar slå av tändningen genom att ta en stor skruvmejsel eller glasspinne och vrida tillbaka plattan i botten. Var försiktig, det är plast, och det går lätt sönder.

    4. Jag brukar ta av vita plastdelen i botten av cylindern. Jag tar en liten kniv eller skruvmejsel och bänder plastpiggarna utåt mycket mycket lite. Knäcker du dem är det inte kul. Sedan har jag gjort rent det mesta, kollat efter grader i metallen. Jag tvivlar på att detta hjälper så mycket.

    5. Gör rent cylindern inuti på skit. Detta steg hjälper mycket. Jag har vräkt in 5-56, WD-40, fotogen, lacknafta och vadsomhelst. Till och med spolat vatten. Så kör jag in tops och juffsar runt, in med nyckeln och jucka. Ta ut nyckeln, torka av smuts, stoppa in den igen, ut med smutset igen och så vidare. Jag har slutat när det inte kommer mer skit med på nyckeln. Efter detta har jag inte fettat in, eller oljat in någonting. Det får vara torrt för min del. Jag var inne i en låsbutik och pratade med en låssmed om saken, och han sa att det bästa är att lämna det osmort. Jag vet att en del på forumet säger att man inte skall göra som jag gör i detta steget (5) men för mig har det fungerat prima, flera gånger.

    6. Vid återmontering, kom ihåg att vrida plattan rätt i botten, tryck in cylinderns låsbleck, låt cylindern sjunka ned, och njut om låsblecket klickar in i sitt fack. En gång råkade jag banka sönder låsblecket, det sprack vid återmontering, vilket resulterade i att funktionen blev *mycket* dålig. Ny låscylinder fick inhandlas, så använd inte våld.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    34

    Re: C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

    Det verkar som om den ej hoppar upp som den ska.
    Min skyddskåpa över tändningslåset, har den förra ägaren gjort sönder så den är bara att lyfta av.
    Under sitter elektronikdelen över tändningslåset.
    Kan jag lirka loss den, eller vri medsols för att få loss den?

    Jag behöver inte ta loss mittkonsolen för att komma åt "hålet" spärren för att få ur cylindern?
    9-5 SportKombi 2,3t Vector -03 Pilotpaket

  7. #7

    Re: C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

    Jag gick ned i garaget och gjorde en ny film. Kom precis på att jag filmade från fel håll igen. Men ni får vrida på skallen eller skärmen Vet inte hur man roterar video.

    http://www.youtube.com/watch?v=hqmizgXkOqo

    Först glömde jag sätta i och vrida nyckeln till rätt läge. Då gick det inte få ur cylindern.
    Vid återmontering måste haken tryckas in, annars går cylindern inte ned.

    Hoppas det hjälper

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    34

    Re: C-lås och larm funkar ej med fjärrdosa 9-5-99

    Tackar för filmerna!

    När jag väl började titta närmare på låset, och testa några gånger fram och tillbaka, så fungerar det som det ska. C-lås och larm aktivt. Utan att att ta ur cylindern.
    Tackar.
    9-5 SportKombi 2,3t Vector -03 Pilotpaket

Liknande ämnen

  1. Fjärrdosa till nyckel
    Av Mona-Lisa i forum Stockholm med omnejd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-08-13, 12:01
  2. Defa Larm funkar inte..
    Av Symptom i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 02:44
  3. LARM! funkar dessa?
    Av Saabfille i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 09:03
  4. Larm/C-lås funkar inte alltid att aktivera!
    Av Günter i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 16:33
  5. cargard larm som inte funkar...
    Av kvistarn i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-16, 13:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •