Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Returfjäder till kopplingen på en 9000 -98??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    80

    Returfjäder till kopplingen på en 9000 -98??

    Hej!

    Har haft lite klydd med kopplingen och håller nu på med att försöka få tillbaka returfjädern (8958316 enligt EPC) med tillhörande fjäderstyrning. När jag demonterade den så var fjädern knäckt på två ställen så jag har inhandlat en ny på skroten och monterat den så som den satt innan jag tog av den, med den v-formade delen mot plåtvecket i torpedväggen.

    Problemet som har uppstått är följande, när man kopplat så vill inte pedalen gå helt upp utan att man hjälper till genom att lyfta under pedalen. Om man inte får upp den i toppläget så fungerar inte farthållaren och det är ju lite trist om man är ute o kör mycket landsväg.

    Är det någon som har något tips på vad som kan ha blivit fel?

    Tack på förhand!

    /Jonas
    Medlemsnummer 3190

    Kör en:
    9000 cse -98
    2,3 ltt (170hp)

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Om det enda återstående problemet är att farthållaren inte funkar så kan man bruka få justera kontakten mot kopplingen, det åkte jag på då jag bytt kopplingsslang & tagit loss huvudkopplingscylindern.
    Det är bara att ta en tång & ta tag i "pinnen" på kontakten & dra ut den när kopplingen tryckts ned en bit.
    OBS! Man får ta i HÅRT för att få ut pinnen. Sen när man släpper upp kopplingen så justerar kontakten in sig själv.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    80
    Hmmm.... men är det inte så att pedalen skall åka upp i toppläget?? Det känns ju inte bra att den inte åker helt upp...

    /Jonas
    Medlemsnummer 3190

    Kör en:
    9000 cse -98
    2,3 ltt (170hp)

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    80
    Pratade med Bilpartner i Burlöv för en stund sedan och de sa att det kan bero på fel på returfjädern i huvudcylindern och/eller gummislangen kan ha gett ifrån sig gummidelar och enligt verkstadskillen beror det inte på fjädern vid pedalen...

    När jag kört utan fjädern monterad har pedalen gått mjukt upp utan det här sista knycket, men den har inte nått sitt toppläge....

    Man blir ju fundersam.... Jag har bytat slangen så den är ny och eftersom jag inte haft mellanläget på pedalen innan jag monterade fjädern så mistänker jag att det beror på den... men man har ju haft fel förrut... :-)

    Ingen som har en bra bild på hur returfjädern är monterad??

    /Jonas
    Medlemsnummer 3190

    Kör en:
    9000 cse -98
    2,3 ltt (170hp)

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_Malmö
    Ingen som har en bra bild på hur returfjädern är monterad??
    Ska väl vara Lennart Nilsson eller nån annan som kan ta bilder på människokroppen inifrån som kan ta en "bra bild" på hur den sitter monterad eftersom det är trångt så in i h-e.
    Lyckades inte bättre än så här & så här.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    80
    Tack för hjälpen!

    Skall se om jag hinner titta på det i kväll... misstänker att den nedre delen sitter på den yttersta kanten och inte har fallit ned i "vecket"...

    /Jonas
    Medlemsnummer 3190

    Kör en:
    9000 cse -98
    2,3 ltt (170hp)

  7. #7
    Guest
    Lyfter en gammal tråd.... Jag har precis samma problem.

    Nån som har kvar bilderna eller kan ta nya?? (länkarna funkar inte längre)

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av awer
    Lyfter en gammal tråd.... Jag har precis samma problem.

    Nån som har kvar bilderna eller kan ta nya?? (länkarna funkar inte längre)
    Hm, eftersom det var jag som tog bilderna borde jag väl ha dom kvar någonstans. Kollar nu.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Hittar inte dessa nu. Kan möjlligen ha en kopia på jobbet men det får jag kolla i morgon i så fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Returfjäder till handbroms
    Av Heimdal i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-03-02, 10:41
  2. Returfjäder i AIC-ventil OG900
    Av Scabben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-14, 12:37
  3. Renovera huvudcylinder till kopplingen, 9000 -95
    Av johanbostrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-08-03, 11:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •