Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Rostlagning, Uppskattat pris

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    174

    Rostlagning, Uppskattat pris

    Hej,

    Jag har en 5d Saab 9-3 Aero 02 (Laseröd)

    Jag har börjat få ytrost i dörrkant samt påbakskärmen vid "hundbenet" Vid sista listpluppen på bakskärmen.

    Min fråga är Vad kan detta gå på att laga på verkstad.
    Nu vet jag att priser skiljer ifrån verkstad till verkstad.
    Men vad skulle uppskattat Pris bli?
    Saab 9-3 Aero - 02 - Går på sprit!

  2. #2
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Jag lämnade in min 9-5 med svåra rostangrepp på hundbenen och ett rejält lacksläpp på ena hjulhuskanten på Svensk Bilvård i Gävle.
    Total nerslipning, underarbete, grund och lack, har för mig jag gav 3000-3500:- någonstans för det.
    Vid första försöket var jag inte helt nöjd med klarlacken och ytskiktet, så jag åkte tillbaks och påpekade det. Dom tog direkt in bilen igen och lackade hela bakskärmen upp till midjelinjen för att få det snyggt, helt utan gnäll eller extra kostnad. Nu är jag sjukt nöjd, går inte att se att något är gjort på bilen ens om man vet om det.
    Dessutom köpte dom hem ett nytt tanklock och lackade det med när dom ändå hade färgen blandad, befintligt tanklock hade den klassiska rosten i nederkant. Tror jag gav 700:- för locket, lacken bjöd dom på när "dom ändå hade färgen klar" som dom sa.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  3. #3

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Ca 5'-10'. Det är oftast mkt mer rost än vad du kan se utifrån. = Inte lönt att lämna in för lagning.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag lämnade in min 9-5 med svåra rostangrepp på hundbenen och ett rejält lacksläpp på ena hjulhuskanten på Svensk Bilvård i Gävle.
    Total nerslipning, underarbete, grund och lack, har för mig jag gav 3000-3500:- någonstans för det.
    Vid första försöket var jag inte helt nöjd med klarlacken och ytskiktet, så jag åkte tillbaks och påpekade det. Dom tog direkt in bilen igen och lackade hela bakskärmen upp till midjelinjen för att få det snyggt, helt utan gnäll eller extra kostnad. Nu är jag sjukt nöjd, går inte att se att något är gjort på bilen ens om man vet om det.
    Dessutom köpte dom hem ett nytt tanklock och lackade det med när dom ändå hade färgen blandad, befintligt tanklock hade den klassiska rosten i nederkant. Tror jag gav 700:- för locket, lacken bjöd dom på när "dom ändå hade färgen klar" som dom sa.

    Var dom bra att ha och göra med?(japp såg att dom tog in och fixade om utan strul men ändå) Trevliga? Kvitto? osv. Letar efter en firma i Gävletrakten som kan fixa samma åt mig

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  5. #5
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Citat Ursprungligen postat av rcy
    Jag lämnade in min 9-5 med svåra rostangrepp på hundbenen och ett rejält lacksläpp på ena hjulhuskanten på Svensk Bilvård i Gävle.
    Total nerslipning, underarbete, grund och lack, har för mig jag gav 3000-3500:- någonstans för det.
    Vid första försöket var jag inte helt nöjd med klarlacken och ytskiktet, så jag åkte tillbaks och påpekade det. Dom tog direkt in bilen igen och lackade hela bakskärmen upp till midjelinjen för att få det snyggt, helt utan gnäll eller extra kostnad. Nu är jag sjukt nöjd, går inte att se att något är gjort på bilen ens om man vet om det.
    Dessutom köpte dom hem ett nytt tanklock och lackade det med när dom ändå hade färgen blandad, befintligt tanklock hade den klassiska rosten i nederkant. Tror jag gav 700:- för locket, lacken bjöd dom på när "dom ändå hade färgen klar" som dom sa.

    Var dom bra att ha och göra med?(japp såg att dom tog in och fixade om utan strul men ändå) Trevliga? Kvitto? osv. Letar efter en firma i Gävletrakten som kan fixa samma åt mig

    Mvh
    Magnus
    Absolut, hur trevliga som helst. Dom gjorde som sagt bort sig med den första lackeringen, men deras service och att dom direkt tog på sig det gör att det är glömt och förlåtet. Dessutom åtgärdade dom det exemplariskt, är helnöjd med resultatet nu.
    Stog och bara snackade skit med ägaren i säkert en halvtimme när jag hämtade ut bilen sista gången, så bemötandet är det definitivt inget fel på.

    Allt var med kvitto och betalades med kort.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Ska du få nått som håller så måste ju skärmkanterna bytas på ng900/og9-3, jag gjorde detta på min förra ng900, men då gjorde jag allt utom lacken själv, kostade väl iaf nästan 2500kr för delar och lacken, per sida.

    Mycket hänger ju på hur du vill göra, lacka över rosten blir ju billigt men håller inte i längden, laga riktigt kostar mycket och håller, det är ju nått man får ta ställning till beroende på hur man har tänkt att bilägande ska fortskrida.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Plåten måste kapas lös och bytas. Annars är det ingen ide att lacka, för det lär komma tillbaka omgående.

    Det är rätt så mycket jobb så räkna med ca 7500 per sida om du ska ha en bilverkstad att göra jobbet snyggt.

    Annars går det säkert att anlita någon svart att göra jobbet billigt.

    Eller så byter du själv men det är mer jobb än man kan tro då det är flera överlappande plåtar undertill och rosten vandrar så man ser bara toppen av isberget.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Är det bara massa vikt plåt hela vägen där så det finns inte nån bra "reservplåt" ala hundben att köpa? Och sedan kapa bort och sätta dit, det var nån sån tanke jag hade men det kanske inte går?

    Fan nästa bil ska vara byggd helt i kolfiber...hatar rost!


    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Är det bara massa vikt plåt hela vägen där så det finns inte nån bra "reservplåt" ala hundben att köpa? Och sedan kapa bort och sätta dit, det var nån sån tanke jag hade men det kanske inte går?

    Fan nästa bil ska vara byggd helt i kolfiber...hatar rost!


    Mvh
    Magnus
    Jo det finns plåt att köpa, det är därför jag refererar till skärmkant, eftersom det är den du köper och byter.

    Det är en hel del arbete med att kapa bort och sätta dit nytt, tog nästan en halvdag per sida för min del när jag gjorde själv om jag räknar effektivt arbete.
    Självklart gör ju en duktig verkstad detta snabbare men det är likväl en hel del arbete, det ska kapas, svetsas, slipas, spacklas och lackas, med en massa väntetider mellan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Älvsbyn
    Inlägg
    180

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Saab 900 / 9-3 är den enda bil som har en sådan lösning i hjulhusen. Inte sett någon annan bil som har en så idiotiskt placerad plåtskarv.

    Allvarligt konstruktionsfel som börjar visa sig på de flesta saab 9-3.

    Jag använde mig bara av en plåtbit som jag knackade till. Det känns lite onödigt att köpa en skärmkant då man bara behöver en liten del av den.

    Tog mig ca en vecka varje kväll innnan jag var klar med en sida. Snabbare skulle det ha gått om man gjorde rätt direkt

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    2 mil utanför Växjö
    Inlägg
    30

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Behöver göra det på min med då jag stör mig på det till förbannelse!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Pumba--> Jag som inte förstod att du menad hela skärmkanten. Det blir som sagt mycket jobb.

    Min tanke med plåten var att bara köpa den undre delen, alltså själv hundbenet. Verkar jobbigt att köpa hela skärmkanten då bara den undre delen är rostskadad.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 531
    Medlem#
    9481

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Pumba--> Jag som inte förstod att du menad hela skärmkanten. Det blir som sagt mycket jobb.

    Min tanke med plåten var att bara köpa den undre delen, alltså själv hundbenet. Verkar jobbigt att köpa hela skärmkanten då bara den undre delen är rostskadad.

    Mvh
    Magnus

    Man köper hela skärmkanten men du behöver ju självklart inte byta mer än en bit av den.
    Jag gav 550kr för hela skärmkanten, en verkstad lär inte stå och knacka fram handgjorda delar då dett säkerligen kommer bli dyrare än att köpa en färdig kant.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  14. #14
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    För hundbenen finns en snikvariant, i vart fall om man har dom svarta plastsidokjolarna.
    Jag har slipat rent (ett drygt jobb) och sen målat med svart hammarlack några cm upp på hundbenet ovanför plastkjolen. Det ser inte så pjåkigt ut att förlänga den svarta zonen en bit uppåt. Den här lagningen gjorde jag förra sommaren och den verkar ha klarat första vintern rätt bra.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  15. #15

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Föreligger detta problem även på cab o 3-dörrarsvarianterna?

    Även 9-5 rostar friskt i nedersta delen av bakre hjulhuset - lämpligaste åtgärd?

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Pumba--> Jag som inte förstod att du menad hela skärmkanten. Det blir som sagt mycket jobb.

    Min tanke med plåten var att bara köpa den undre delen, alltså själv hundbenet. Verkar jobbigt att köpa hela skärmkanten då bara den undre delen är rostskadad.

    Mvh
    Magnus

    Man köper hela skärmkanten men du behöver ju självklart inte byta mer än en bit av den.
    Jag gav 550kr för hela skärmkanten, en verkstad lär inte stå och knacka fram handgjorda delar då dett säkerligen kommer bli dyrare än att köpa en färdig kant.
    Det var inte alls dyrt för hela skärmkanten, då kan man ju köpa den och "offra" resten. Måste bara hitta någon som gör detta för en lämplig slant. Ska höra lite med Svensk Bilvård.

    Mvh
    Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Citat Ursprungligen postat av turbo4ever
    Föreligger detta problem även på cab o 3-dörrarsvarianterna?

    Även 9-5 rostar friskt i nedersta delen av bakre hjulhuset - lämpligaste åtgärd?
    3dr/Cab ser inte alls ut så..
    Ang 9-5 så skall man se till så kjolen inte ligger och skaver

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Citat Ursprungligen postat av Herr Thomas
    För hundbenen finns en snikvariant, i vart fall om man har dom svarta plastsidokjolarna.
    Jag har slipat rent (ett drygt jobb) och sen målat med svart hammarlack några cm upp på hundbenet ovanför plastkjolen. Det ser inte så pjåkigt ut att förlänga den svarta zonen en bit uppåt. Den här lagningen gjorde jag förra sommaren och den verkar ha klarat första vintern rätt bra.

    //TB
    Varning!

    Aldrig hammarlack på något som man kan vilja snygga till i framtiden. Den innehåller silikon, så ingen färg förutom hammarlack kommer någonsin att sitta kvar på den plåtbiten igen. Mycket svårt att få bort! Slipdamm från silikonfärg är som en pest som smittar hela garaget man jobbar i.

    Föreslår istället (om man inte har blästringsutrustning) nedslipning så att ytan blir slät, följt av roterande stålborste eller sån svampliknande abrasiv skiva, därefter noggrann behandling med rostätare eller rostomvandlare, och sedan pensla på primer så att man kommer åt överallt, sedan kulör och ev klarlack, om det är svårt att komma åt i något hörn eller så, använd en liten pensel, så att ingen liten millimeter av plåten lämnas bar eller med enbart primer.

  19. #19
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    440

    Re: Rostlagning, Uppskattat pris

    Jag är fullt medveten om att Hammarlack inte är överlackningsbar pga silikoninnehållet. Att lacka över har dock aldrig varit något mål, det är ju en snikrostlagning det handlar om.
    Fördelen med Hammarlack är annars att man får ett mycket bra rostskydd och hyfsat bra finish även med penselmålning.

    //TB
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •