Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Byta gasfjädrar i baklucka og9-3

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Byta gasfjädrar i baklucka og9-3

    Jag ska byta gasfjädrarna i bakluckan på en 9-3 MY2000. Hur gör man och är det något särskilt man ska tänka på? Tips emottages tacksamt!

    Är det bara att låta en kompis hålla upp luckan för hand medan man lossar skruvarna som fjädrarna sitter i? Vad är det för typ av skruv (så jag vet vad jag ska ta med för verktyg)?

  2. #2
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887

    Re: Byta gasfjädrar i baklucka og9-3

    En mellanstor plattmejsel räcker, som du trycker ut låsclipset "ett hack" på dämparfästena.
    Därefter kan du trycka loss dämparen från kulan som sitter på luckan/karossen.
    Väldigt enkelt om du studerar din nya dämpare, och hur clipset är konstruerat
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Byta gasfjädrar i baklucka og9-3

    Citat Ursprungligen postat av NP
    En mellanstor plattmejsel räcker, som du trycker ut låsclipset "ett hack" på dämparfästena.
    Därefter kan du trycka loss dämparen från kulan som sitter på luckan/karossen.
    Väldigt enkelt om du studerar din nya dämpare, och hur clipset är konstruerat
    Tack för infon!

    Jag har nu fjädrarna framför mig, och man ser onekligen ganska enkelt hur man ska benda fästclipet med en plattmejsel. Men behöver man benda något på clipet när man ska sätta dit de nya fjädrarna, eller räcker det med att trycka på det på fästkulorna?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: Byta gasfjädrar i baklucka og9-3

    Bara att trycka tillbaka. Men tejpa mejseln, lätt att slinta o repa lacken om de gamla clipsen sitter hårt

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937

    Re: Byta gasfjädrar i baklucka og9-3

    Det var ju buslätt att byta gasfjädrarna, det gick på mindre än 2 minuter. Som ni sa, bara att bända loss fästclipsen med en plattmejsel på de gamla gasfjädrarna medan en kompis håller upp luckan och sedan trycka dit de nya!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    464
    uppar denna tråd lite
    Skall oxå byta dessa men skall man lossa clipset helt från fästet eller bara bända ut den liten bit o dra av dämparna o sen bara trycka dit?

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Bara dra ut en liten bit med en flat mejsel, ha medhjälpare som håller i luckan för den är tung utan dämpare
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Byta gasfjädrar bagage 9-5 kombi
    Av Sundance Kid i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-29, 21:26
  2. [LÖST] Gasfjädrar till baklucka med Viggenspoiler OG9-3
    Av SAAB örnie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-11-11, 19:05

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •