Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Saab 9-3 aero 01, Tacksam för hjälp!!

  1. #1

    Saab 9-3 aero 01, Tacksam för hjälp!!

    Hejsan!

    Är sugen på köp av en 9-3 aero -01 och vore tacksam för all negativ/tänkapå information jag kan få om bilen. När bör man byta kamkedjan? andra saker viktiga saker med just 9-3 an jag ska kolla efter?

    mvh!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Saab 9-3 aero 01, Tacksam för hjälp!!

    93 är en bullrig plåtlåda med värdelös väghållning, speciellt om du har lite bredare däck på, då kommer den slita som satan i ratten. Köp en 95 istället, dom är rena komfortdrömmen
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  3. #3

    Re: Saab 9-3 aero 01, Tacksam för hjälp!!

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    93 är en bullrig plåtlåda med värdelös väghållning, speciellt om du har lite bredare däck på, då kommer den slita som satan i ratten. Köp en 95 istället, dom är rena komfortdrömmen
    Åja, så illa är den väl inte?
    Jag hade 225/40 18", gula koni och eibach fjädrar.
    Visst den drog lite i ratten, men med de 320hk och 450+ Nm jag hade då, 2002-2004, så tyckte jag inte det var så farligt.

    Kamkedjan? Om bytas, runt 30´mil eller?

    /P319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  4. #4
    Helt original Kippys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Södra Skåne
    Inlägg
    591

    Re: Saab 9-3 aero 01, Tacksam för hjälp!!

    Citat Ursprungligen postat av cyberk2
    93 är en bullrig plåtlåda med värdelös väghållning, speciellt om du har lite bredare däck på, då kommer den slita som satan i ratten. Köp en 95 istället, dom är rena komfortdrömmen
    Hoppas du inte menar allvar?
    Hur många Aero's har du förbrukat för att komma fram till din studie egentligen?

    Jag har bara en bil att backa upp mitt uttalande med men iaf, here it goes.
    9-3 Aero inte en bullrig plåtlåda, jag har själv haft en -02a som var sänkt med enbart fjädrar, trimmad och med 3" avgas hela vägen.

    Att VISSA bilar har en tendens att gå över hela vägen vid gaspådrag betyder inte att alla har det.
    Min hade det inte, men min var kanske det enda perfekta exemplaret som fabriken lämnade ifrån sig?
    Som att säga att alla sverigedemokrater är judar, alla vänsterpartister veganer och alla moderater är VD.
    Lite väl mycket Flashback över det tycker jag....

    Jag har nu en 9-5, och återigen undrar jag på fullaste allvar om du skämtar..

    Visst är det en nyare bil men för den sakens skull är det långt ifrån en komfortdröm.
    Stolarna i 9-3an var betydligt bekvämare.
    Ljudnivån på vägbuller är ganska högt i 9-5an (pilformade/v-däck är ingen höjdare)
    Plastig känsla överlag, tex så drar jag av handtaget ca var tredje gång, när jag satt mig in i bilen och ska stänga förardörren innifrån.
    Känns som de bara satt dit plastbiten temporärt.

    9-5 - Komfortdröm, det skulle vara mugghållaren och armstödet isf, det e bra grejer det

    Trevlig kväll!

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    77

    Re: Saab 9-3 aero 01, Tacksam för hjälp!!

    "Dragigheten" i ratten beror väl mycket på skicket på bussningar eller? Sedan ska det ju gå att åtgärda i stor grad med en styrväxeklämma

    Nu har jag ju bara en ng900 men håller inte med om kritiken jag heller, toppenbilar med några mindre problem enligt mig (ja, väghållningen är ett av dem)..

  6. #6

    Re: Saab 9-3 aero 01, Tacksam för hjälp!!

    Däcken har stor betydelse. Kör endast med original fälg/däck med bra däck (ej pilmönster - även om det inte märks lika mkt som på 9-5).

Liknande ämnen

  1. Saab 95 Aero 02-05, tacksam för tips.
    Av Lagoona i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-05-07, 00:03
  2. hjälp med saab 95 aero -02? tacksam för snabba svar.
    Av Bohlin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-22, 21:22
  3. Problem saab 900ng startar ej tacksam för hjälp
    Av pinkis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-16, 19:58
  4. 9-3 M2001 A/C problem - tacksam för hjälp
    Av turbo4ever i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 23:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •