Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Mekonomen märkesverkstad

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Mekonomen märkesverkstad

    Har funderat lite.
    Kan en Mekonomen-verkstad verkligen vara auktoriserad märkesverkstad för Saab?
    Någon som vet?
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Ja det kan och är de flesta.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Ja det kan och är de flesta.
    /Johan

    Hej !

    NEJ NEJ och åter NEJ, det är så att INGEN Mekonomen verkstad är märkesverkstad, däremot så har vissa märkesverkstäder tagit in Mekonomen i sin verkstad för att få in andra märken ex Volvo, Ford m.m.

    /Aeroman
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Citat Ursprungligen postat av Aeroman
    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Ja det kan och är de flesta.
    /Johan

    Hej !

    NEJ NEJ och åter NEJ, det är så att INGEN Mekonomen verkstad är märkesverkstad, däremot så har vissa märkesverkstäder tagit in Mekonomen i sin verkstad för att få in andra märken ex Volvo, Ford m.m.

    /Aeroman
    Oki, Bilhuset i Visby var förut Saab/Opel-verkstad men numera står det Mekonomen över verkstadsporten. Då kan det alltså vara så att dom fortfarande märkesverkstad för Saab men har "tagit in" Mekonomen för att få mer jobb.
    Man vill ju att om man utifall skulle lämna in bilen dit på service att det är en auktoriserad märkesverkstad.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 126

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Citat Ursprungligen postat av daniel1973
    Man vill ju att om man utifall skulle lämna in bilen dit på service att det är en auktoriserad märkesverkstad.
    Får man fråga av vilken anledning?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    388

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Troligtvis den mest uppenbara anledningen, att jobbet blir korrekt utfört enligt tillverkarens instruktioner.
    Nuvarande: Saab 9-3 SC 1.8t BioPower -07 | Saab 9-5 SC 2.0t BioPower -06 |
    Tidigare: Saab 9-3 2.0t -98 | Saab 9-3 Aero SS Hirsch 2.8t -06 | Saab 9-5 Aero -00 |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Citat Ursprungligen postat av daniel1973
    Man vill ju att om man utifall skulle lämna in bilen dit på service att det är en auktoriserad märkesverkstad.
    Får man fråga av vilken anledning?
    Varför inte??

    En auktoriserad märkesverkstad borde ha bättre koll på en Saab´s olika egenheter än en icke auktoriserad eller?!?!.....
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    543

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Min erfarenhet är att det finns gott om klåpare på auktoriserade verkstäder och duktiga personer som inte är auktoriserade på andra ställen. Självklart är inte alla auktoriserade verkstäder dåliga eller ens all personal på ett ställe och lika självklart så är inte alla icke-auktoriserade bra. För mig är det dock viktigare vem som gör jobbet än om han/hon är auktoriserad eller inte.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Kalix
    Inlägg
    2

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Du behöver inte oroa dig om din bil fortfarande har fabriksgaranti. Garantin gäller även om du servar och reparerar din bil hos oss på Mekonomen Bilverkstad då vi alltid utför ett fackmannamässigt arbete enligt tillverkarens instruktioner. Och vi använder reservdelar med minst motsvarande kvalité som biltillverkaren föreskriver.

    I enligthet med de nya EU-reglerna har vi tillgång till samma erforderlig information och tekniska utrustning som märkeshandeln. Därför kan du med fördel serva din nya bil hos en Mekonomen Bilverkstad då ingen tveksamhet råder huruvida garantin gäller eller inte

    Klippt från mekonomens hemsida.
    SAAB 9-5 2.3t 1998

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 950

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Citat Ursprungligen postat av Fairlane
    Min erfarenhet är att det finns gott om klåpare på auktoriserade verkstäder och duktiga personer som inte är auktoriserade på andra ställen. Självklart är inte alla auktoriserade verkstäder dåliga eller ens all personal på ett ställe och lika självklart så är inte alla icke-auktoriserade bra. För mig är det dock viktigare vem som gör jobbet än om han/hon är auktoriserad eller inte.
    Amen!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 642

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    När saab åf i södertälje la ner så blev där en mekonomenverkstad ist, tydligen jobbar det mekaniker från saab kvar där enligt min far som servat vidare där.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2010
    Ort
    Romakloster
    Inlägg
    81

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Alltså det vart bara en fundering. Den verkstad jag syftade på skulle jag ändå aldrig lämna min bil till ändå. Jag har en bra kille som servar min bil. Han är för övrigt ansluten till Mekonomen.
    Mvh Daniel

    Saab 9-5SC 2,3t Bio Power Vector Anniversary 2007

  13. #13
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    "Min" mekaniker är så vitt jag vet inte auktoriserad av något märke överhuvudtaget, men jag litar fullkomligt på honom. Killen kan bilar, gör alltid ett fenomenalt jobb, är mycket billigare än stora verkstäder och jag kan ringa honom när jag vill och fråga om vad som helst, han tar sig alltid tid att svara.
    "Min" mekaniker är en liten enmans-verkstad i ett villaområde i förorten, men jag har aldrig någonsin fått sån bra service någon annanstans, och bilen har aldrig varit så välservad.

    Auktoriseringar och märkesverkstäder hit och dit, det viktiga för mig är att jag vet att en kompetent person skruvar med min bil. Lämnar jag in den hos en märkesverkstad så kan dom för allt jag vet sätta den i händerna på en praktikant. Jag håller mig till småverkstäderna där den jag pratar med när jag lämnar bilen faktiskt är samma person som skruvar på min bil.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  14. #14

    Re: Mekonomen märkesverkstad

    Om en verkstad är en märkesverkstad eller ej torde vara oviktigt om man har en äldre bil, dock så ger ju en auktoriserad verkstad lite trygghet då de har vissa krav på sig för att få behålla denna. Dock är ju inte en auktorisation en automatisk garanti för att det är bra (t.ex. solna bilteknik, som iof förlorat den nu). Däremot är det ju viktigt att serva en ny bil på en märkesverkstad (helst hos den man köpt bilen) om man vill kunna få goodwill och ta del av alla service updateringar.

Liknande ämnen

  1. 9-5 LMM Mekonomen?
    Av kIM0h i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-09-11, 19:47
  2. Vilka kupéfilter använder märkesverkstad?
    Av KoktGrus i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-25, 19:43
  3. Icke märkesverkstad och "originaldelar"
    Av 93t i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 104
    Senaste inlägg: 2009-02-19, 14:30
  4. Mekonomen
    Av Cabmange i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-03, 23:32
  5. Reparation vid icke märkesverkstad och motorförsäkring
    Av icbm i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-09-01, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •