Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: NG9-3 som pendlarbil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    8

    NG9-3 som pendlarbil

    Hej.

    Står i färd med att köpa en pendlarbil och sneglar på saab 9-3 1.9Tid. Tycker att den är ser bra ut och är trevlig att köra. Hade i princip bestämt mig för en sådan men skulle bara googla lite för att kolla om det fanns några standardfel att se upp med.

    När jag googlar saab 9-3 1.9Tid så kommer det upp en rad kända fel, är det att be om problem att t.ex köpa en -06:a som gått under 10000 mil? Blir 1.9:an bättre efter någon speciell årsmodell? Kan jag räkna med att dom flesta fel blivit åtgärdade på en bil som gått längre, t.ex 20000 mil eller är det återkommande fel som dessa bilar dras med?

    Jag har även tittat på en 2.2 Tid -04 med 22000 mil på mätaren, är det ett driftssäkrare alternativ (är ju bra mycket billigare i alla fall)?

    Är det stor skillnad på bränsleförbrukning och servicekostnader på 1.9:an och 2.2:an?

    /Niclas

  2. #2
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Vilka är dessa kända fel?

    Funderar på en liknande till frugan.

  3. #3

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Jag får väl nästan förmoda att 2.2TID är samma motor som i min 9-5'a från 2005.

    Tycker den är robust och driftsäker. Ur egen ficka har jag egentligen bara lagt ut för slitdelar de senaste 6k milen.
    Min ligger på ca 0.6-0.65 landsväg. Förutsätter att 9-3an drar mindre än så, med tanke på att det är några hundra kilo i vikt skillnad.

    Det enda tråkiga är väl egentligen att skatten ligger på 6300kr per år.

    Min bil har gått ~24500mil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2005 - Donatorbil
    Saab 9-5 Kombi 2.2TID års 2003 - Pendlarbilen
    Toyota RAV4 2.0 års 2002

  4. #4
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Har en 9-3SC 1.9 TiD -06 (150hk) som fungerar riktigt bra i både ur och skur. Perfekt pendlarbil med goda omkörningsprestanda. Ligger just nu på ca 5,7 blandad körning enligt bilen själv. Inte haft några problem under hela den tiden jag haft den och det känns riktigt bra att se på infodisplayen när bilen är nytankad att det är drygt 100 mil till det är dags att tanka igen. (Att jämföra med min 2.8 V6 som kommer en tredjedel eller något liknande. )
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    339

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Varför inte sats på en TTiD direkt så slipper du alla problem med TiD-motorn. Var ju en hel del som ändrades i motorn då den kom 08:a.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Hej.

    Det blir ingen 2,2:a. Den nyare med dubbelturbo blir för dyr som pendlarbil så jag letar vidare efter en 1,9 tid.

    Ska åka och titta på en 9-3 tid -06 sc. På bilen så har man bytt kamrem i förtid pga att han fick lyfta ur motorn eftersom att topplockspackningen behövde bytas. Det sitter även bsr chip. Bilen har gått 17500 mil.

    Han svamlade något om att toppen måste efterdras på denna motor och att topplockspackningen gått pga att detta inte gjordes efter förra kamremsbytet.

    Funkar bsr bra på 1,9 tid eller kan det vara anledningen till att toppen behövde lyftas?
    Törs jag köpa bilen om allt ser ok ut?

    /Niclas

  7. #7

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av NON
    På bilen så har man bytt kamrem i förtid
    Kamrems byte är 12000mil på '06an, har den bytts i förtid kolla så att det inte snbart är dags igen.

    SAAB ville ha 13 papp för en 12000mila service.
    en bra oberoende mekonemen mek tog 6000, men då hade jag fixat oljan.

    Min fru pendlar 9 mil varje dag och bilen ligger runt 5.2L/100km, kombinerat med 65öre rabat litern på Preem ger billig pendling.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Hej...

    Kör en 9-3 1,9tid SC ... har fått byta/fixa lite saker under mitt första ägande år.

    - Insug/virvelspjäll (mkt förekommande!) á 6300kr.
    - Bakbromsar (vanligt slitage typ) á 1500kr.
    - Dragkrok (demonterbar, satt fast typ) á 1700kr.
    - Innerskärmar fram (uppnötta) á 1000kr.
    - Omlack vänster framskärm (lacksläpp) á 2500kr.

    Och nu nästa vecka ska bilen in på den stora "Operationen"; SVÄNGHJULSBYTE!

    - Svänghjul (byte från dubbelmasse -> solid typ enl. Saab) á 8000kr ...Saabmeken fick upp 2st art.nr och det ena på 12000kr länkades till ett för svänghjul för 3200kr ist, så han härledde att Saab kastar ut sina dubbelmassesvänghjul, men vi får la se va han har hemma när bilen ska in. Jag sa iaf att jag inte ville ha något dubbelmassesvänghjul igen!

    Sen nu i vintras har jag märkt att min dieselvärmare börjar ryka och lukta med ojämna mellanrum (ibland funkar det klockrent!) så den ska la ses över innan vintern är här igen. Ny brännare kostar 10000kr, komplett.

    Annars är jag nöjd med bilen som pendlarbil, åker 11mil/dag och bilen går billigt, ca 0.6 liter/milen blandat (m. 20" ca 0.7 blandat).

    En liten rolig notis är att bilen gick på 0,61 liter/mil när vi åkte till Tyskland, med SLÄP och mkt "LAST"! Soppan gick bara på 1200kr, så jag är grymt nöjd över bilens kapacitet och det i det lägre spannet hastighet. Vi körde nog aldrig över 85 pinn!

    Finns en problemtråd om just denna motor; 1,9 TID, kolla lite i den för lite extra matnyttig info: viewtopic.php?f=18&t=268071

    Mvh Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av Ankhati
    Citat Ursprungligen postat av NON
    På bilen så har man bytt kamrem i förtid
    Kamrems byte är 12000mil på '06an, har den bytts i förtid kolla så att det inte snbart är dags igen.

    SAAB ville ha 13 papp för en 12000mila service.
    en bra oberoende mekonemen mek tog 6000, men då hade jag fixat oljan.

    Min fru pendlar 9 mil varje dag och bilen ligger runt 5.2L/100km, kombinerat med 65öre rabat litern på Preem ger billig pendling.
    Kamremen är bytt två gånger, första gången på 12000 och andra gången på 16000 mil när motorn var ur och toppen lyftes.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av addebe

    Och nu nästa vecka ska bilen in på den stora "Operationen"; SVÄNGHJULSBYTE!

    Mvh Andreas
    Betyder det att motorn måste lyftas ur?

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av NON
    Citat Ursprungligen postat av addebe

    Och nu nästa vecka ska bilen in på den stora "Operationen"; SVÄNGHJULSBYTE!

    Mvh Andreas
    Betyder det att motorn måste lyftas ur?
    Nej nej det skulle ja inte tro. Dom tar nog och lossar lådan uppe på lyften och sen tar allting neråt.

    Mvh Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Bli inte rädd när du startar bilen efter bytet bara för det kommer vibrera och låta ila som fan bara så att du vet kommer dock itne vara nått fel på funktionen men som sagt det kommer låta ila specielt när du lägger i friläge och släpper upp kopplingen

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Bli inte rädd när du startar bilen efter bytet bara för det kommer vibrera och låta ila som fan bara så att du vet kommer dock itne vara nått fel på funktionen men som sagt det kommer låta ila specielt när du lägger i friläge och släpper upp kopplingen
    Hellre vibrationer och oljud än ett nytt uselt svänghjul som kan rasa när som

    Mvh
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av addebe
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Bli inte rädd när du startar bilen efter bytet bara för det kommer vibrera och låta ila som fan bara så att du vet kommer dock itne vara nått fel på funktionen men som sagt det kommer låta ila specielt när du lägger i friläge och släpper upp kopplingen
    Hellre vibrationer och oljud än ett nytt uselt svänghjul som kan rasa när som

    Mvh
    håller med dig vill bara upplysa dig om det ifall du inte visste om det

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Motala
    Inlägg
    77

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av addebe

    Hellre vibrationer och oljud än ett nytt uselt svänghjul som kan rasa när som

    Mvh
    håller med dig vill bara upplysa dig om det ifall du inte visste om det
    Tack för det, grymt bra att få info.

    Mvh Andreas
    Saab 9-3 1,9TID SportCombi - 06

    http://www.garaget.org/Bengtsson

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Blev ingen affär med den chippade 9-3:an, fick dåliga vibbar eftersom att säljaren inte verkade veta eller ville berätta varför motorn lyftes ur och toppackningen byttes.

    Letar vidare.

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av addebe
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg

    håller med dig vill bara upplysa dig om det ifall du inte visste om det
    Tack för det, grymt bra att få info.

    Mvh Andreas
    ljudet är helt okej även om det låter lite väl ila på låga varv så är det mycket bättre än ett glappande dubbemassehjul som satt där innan skulle aldrig sätta ditt ett sånt igen (fruktans värt dåligt kvalite )

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Ska titta på en 9-3 ss 1,9 TiD -05 med 15000 mil på mätaren och serviceboken är komplett imorgon. Säljaren verkar seriös på telefonen och priset känns rätt så det kanske blir en sedan trots att jag egentligen ville ha en kombi (frun får slit vidare på 9-5:an några år till ). Är det något särskilt förutom virvelspjäll jag ska titta efter förutom det vanliga när det gäller gamla bilar?

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    8

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Citat Ursprungligen postat av NON
    Ska titta på en 9-3 ss 1,9 TiD -05 med 15000 mil på mätaren och serviceboken är komplett imorgon. Säljaren verkar seriös på telefonen och priset känns rätt så det kanske blir en sedan trots att jag egentligen ville ha en kombi (frun får slit vidare på 9-5:an några år till ). Är det något särskilt förutom virvelspjäll jag ska titta efter förutom det vanliga när det gäller gamla bilar?
    Vilket vrak!!!!

    Lacksläpp, rost, sprucken inerskärm, skrapade kofångare, repig lack, glappande styrleder, skitig klädsel, sprucken förarstol......

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    2 638

    Re: Saab 9-3 som pendlarbil

    Fyfan va trist, varför nämner dom inte sånt innan? visst man får färre intresserade men iaf rätt intresserade som kan tänka sig köpa bilen.

    Sålde min Laguna i söndags och så fort jag backat ur garaget så sa killen och hans mor att nu kunde han åka hem, varit och letat bil länge här i krokarna men alla såg ut som skit, killen kom från luleå.

Liknande ämnen

  1. NG9-5 som pendlarbil?!
    Av RSC i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2016-12-28, 20:28
  2. Billig pendlarbil?
    Av Mr Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-01-17, 22:53
  3. 9-3 1,8 i 122 hk duger den som pendlarbil ?
    Av maysula3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-09-11, 22:25
  4. 17" på pendlarbil?l OG9-3
    Av RaceD i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 20:25
  5. Billig och bra pendlarbil?
    Av oceaN666 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 1970-01-01, 03:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •