Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ta bort kallstart i t5suite?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Ta bort kallstart i t5suite?

    Hejsan.
    Har ett problem med min 9000 aero -93 tcs som gör att han inte går igenom besiktningen.

    Får felkod på ETS-boxen att tempgivaren är pajj eller kass signal. Har mätt och hittar inget fel. Och finns ju knappt någon med samma grejer man kan prova med heller. (tempgivaren är inte samma på tcs och icke).

    Bilen går rent på tomgång när den är kall men när bilen blir varm så missar han rätt grovt. Vilket leder till för högt hc på bilprovningen. (hc om jag inte minns fel)

    Så jag har suttit och lurat lite i t5 suite nu, men kommer inte fram till något som jag bara vågar bocka av och prova.
    Men hittar ju after start enrichment osv. Är detta nåt som skulle kunna hjälpa att bocka ur?
    Endast till besiktningen såklart. Sen blir det ju att leta reda på felet. Men är så surt att inte ha någon pendlarbil.

    Mvh Linus
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Hej!

    Mitt råd är att leta upp felet, att försöka göra som du lurar på nu är grovt fel.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Visst. Det är ingen bra lösning. Men efter ett snart ett halvår av krångel, ombesiktningar och körförbud så tröttnar man och vill bara ha igenom bilen så man kan tänka på nåt annat en stund.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Hej!

    Saken är den att det kanske inte hjälper med din strategi...
    Har du verkligen kollat ledningsnätet mellan givaren o styrdonet?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Ja, jag har ohm-mätt i båda ändar. Och tempgivaren verkar ge rätt ohmtal vid givet gradtal. Så det talar väl på ets-boxen. Går kanske att sätta ett motstånd istället för tempgivaren för att se om det verkligen inte är den. Men är ju en fuling det också.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    77

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Mäter du på rätt tempgivare? Du ska mäta på den som sitter på insugssidan. Kan du inte kolla live i t5suite och se vilken temp den ger? afterstart enrichment hjälper inte för det används vid start och kort därefter.
    Jag är inte så säker på -93 men varför skulle det vara olika tempgivare på en med tcs?
    Jag tror du har blandat ihop styrboxarna lite, ets-styrboxen är den som sitter under förarsätet och styr det elektriska gasspjället.
    9000 Aero
    400hk E85

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Hej. Det är tempgivaren i toppen den ger felkod på dvs den som mäter kylvattentemp?
    Och ja, det är etsboxen jag skall mäta på. Det är också där jag får felkoden. Inte i trionic. Bilen startar inte ens om jag sätter dit en tempgivare som kommer från en icke tcs. Dom ser också olika ut då metallen är mycket grövre på min bil.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Släng in en köpesannons på tempgivare.

    Sitter ju samma på alla med TCS om jag såg rätt.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Lite småfebrig tar jag och dyker rakt in i nåt jag inte begriper riktigt... men kan det vara ett jordfel?
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Vad hade du för lambda-värde på bes?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Minns inte i huvudet men det var inga probs med det.
    Alltså, den misständer en del så fort den blir varm. Och det är detta som är symptomen också när jag läser om felkoden i min fina bok. Det mesta annat är bytt fram och tillbaka på bilen och detta felet har jag haft lääänge. Bara det att den har klarat sig förr på besiktningen. Men inte nu längre.

    Har inte tänkt på det förr heller eftersom den vart trimmad och ingen motorlampa har lyst. Utan det syns bara med tech2/isat
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Nu får ni rätta mig om jag är ute på cykeln, men om lambdavärdet är ok, då betyder det att den gått i closed loop som den ska, och får rätt bränsle i förbränningen. Om förbränningen sker med lagom med bränsle, då är det antingen så att katalysatorn inte gör sitt jobb, eller att någonstans efter förbränningen tillsätts olja eller bränsle till avgaserna.
    Kan det vara så att bilen tar en del olja?

    Detta förklarar förstås inte misständningarna.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Nu får ni rätta mig om jag är ute på cykeln, men om lambdavärdet är ok, då betyder det att den gått i closed loop som den ska, och får rätt bränsle i förbränningen. Om förbränningen sker med lagom med bränsle, då är det antingen så att katalysatorn inte gör sitt jobb, eller att någonstans efter förbränningen tillsätts olja eller bränsle till avgaserna.
    Kan det vara så att bilen tar en del olja?

    Detta förklarar förstås inte misständningarna.
    Som sagt, ingen ide alls att spekulera i något annat än att fokusera på misständningarna. Högt hc, alltså oförbrännt bränsle.
    Enligt felkoden så är det tempgivaren, alt kabelbrott eller ets-boxen som är pajj. Symptomen som står är orolig tomgång och körbarhetsproblem. Vilket iaf jag tolkar som misständningar. Som sagt endast sker när motorn blivigt varmkörd.

    Bilen tar ingen olja. Sitter en helt fabriksny topp på den samt att allt annat är sett över efter att orginaldelar monterats efter att den vart trimmad. Förutom 3" som sitter kvar på den. Racekatten är kanske 2 år gammal. Visst den har vart med om toppackningsras och att en styrbox gav upp helt en gång och lät spridarna stå öppna under drift.
    Misständningarna har jag haft så länge jag kan minnas. Kanske tom fanns där när jag köpte bilen. Inget man märker under last. Bara på tomgång och när man torrgasar. Så det är inget av ovannämda fel (som är åtgärade såklart) som kan ha orsakat detta.

    Jag har ju kontrollmätt stiftet som står i felsökarmanualen och tycker att allt stämmer. Men jag är ju inget stjärnskott när det gäller detta. Därför hade det vart så mycket lättare om man fick tag i en likadan etsbox och eller en tempgivare så man kunde börja utesluta saker.
    Tackar för funderingarna iaf

    När jag står på besiktningen och gubben kollar värdena så är dom på väg ner mot 100. Sen börjar bilen poffa lite och så sticker dom åt fanders. Väntar lite och samma sak sker igen. Problemet kan inte vara någon annan stans? Di, stift är såklart provbytt
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Sådär. Då har jag fått tag i en här på forumet som hade en givare. Hoppas att det är detta nu då. Får den väl nästa vecka.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Har du grejer så du kan ligga online mot styrboxen medan bilen står på tomgång?

    Vore intressant att se om man kan se "misfire" (alltså inte knock) och om det ständigt är samma cylinder eller något annat mönster. Du borde ju se värdet från givaren och om warm-up plötsligt aktiveras trots att bilen är varm

    Alltså den här bilden (och de andra flikarna):

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    573

    Re: Ta bort kallstart i t5suite?

    Sådär. Då var givaren bytt. Felkoden borta och han slutade misstända. Har bara vart ute med den en kort stund pga körförbudet.
    Besiktning på måndag så det är bara att hålla tummarna då!
    Återkommer med resultat så att det blir ett avslut här.
    9000 Aero -93 350hk
    900 2.3T "Lila" 470hk Projekttråd!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •