Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Eftermarknadsintercooler till OG9-3 B2x5

  1. #1

    Eftermarknadsintercooler till OG9-3 B2x5

    Gokvällers!
    Har en og9-3 från 2002, 150hk LTT..
    Då jag snart ska slänga i ett steg 3 från Maptun på bilen har jag även funderat på att sätta i en sprillans intercooler..

    Har kollat lite på KLRacing och även hos EXD, och båda sidorna har 2 olika sorter intercoolers, först för de bilar med crossflow och därefter bilar utan crossflow. Vilket ska jag välja, och vad i innebär det?

    Kommer jag märka av någon speciell effektökning? Har googlat runt lite och sett alltifrån 5-15% effektökning och har inte en aning om vad jag ska lita på..

    Tacksam för alla svar!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Intercooler till og9-3

    mycket bra val att uppgradera din ic den som sitter orginal är under all kretik speciellt om man skall trimma.

    crossflow betyder att anslutningarna sitter på var sin sida och det är en sådan du skall ha.

    uta crossflow är alltså tvärtom anslutningarn sitter på samma sida vilket dom gjorde på ng900.

    det finns inte mycket plats att montera en ic och kina modeller har en förmåga att vara lite för stora ibland även om dom är måttanpassade så tar dom i vissa fall i torkarfiltret till ac. vilket gör att dom inte går att montera utan modifiera en hel del.

    du kommer märka stor skillnad specielt när det är varmt ut

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2008
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    269

    Re: Intercooler till og9-3

    Min intercooler som tillverkades av KLracing passar men inte vill jag kalla den för modellanpassad. Hålen i fästöronen satt alldeles för långt ut om man säger så.

    Det diffade 2-3cm på vardera sida om fästena och det var omöjligt att fästa mot org. infästningar. Funktionen är jag nöjd med men inte passformen tyvärr.. Inte nog med det, den tog även i krockbalken (på båda sidor) så det blev lite meckandes för att få dit fronten.

    Tänkte så du fick veta iaf.

    Lycka till.

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857

    Re: Intercooler till og9-3

    Hej!

    Steg 3 med std LLK är ju knappast i närheten av att vara seriöst?
    Prova lite "hårdkörning" när det är +20 C ute.... inget hit!

    Till trådskaparen, vid effektökning av en bil som din så är det åtgärd 1A att montera en bättre LLK och att inte montera "sprtluftfilter".

    Min vänner brukar få rådet att inte syssla med etanolinblandning, de andra får göra som de vill....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Gängtapp till kedjespännare B2x5
    Av gnodan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2019-10-01, 19:20
  2. Varför eftermarknadsintercooler
    Av ice413 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2015-08-22, 15:23
  3. Vilken kylarvätska till OG9-5 2,0t -02 B2x5
    Av toorp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2014-11-13, 15:41
  4. [LÖST] Monterinsanvisning till vevhusventillation B2x5
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 10:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •