Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Skulle byta Yttre styrled höger idag på min 900 års 87a men efter att fått loss den nedre bulten (den som sitter ner mot marken) så försökte jag slå ur styrleden ur själva hjulupphängnigen men den sitter boom fast.

    Frågan är.
    Är denna jängad på insidan ochså? Alltså är den jängad i hjuluphängningen? även ovanför där bulten sitter?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Nej, den är inte gängad. Dom brukar sitta så här. Ett bräckjärn kan funka att bända med, även värme. Finns avdragare för detta också, kolla på Biltema tex. Bör lösa uppgiften.

    Ditt nästa problem kommer blir att lossa låsbulten på själva styrarmen, den som styrleden låser mot så att säga. De brukar fastna helvete också och får värmas loss tills hela pinnen glöder ungefär.
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Nej, den är inte gängad. Dom brukar sitta så här. Ett bräckjärn kan funka att bända med, även värme. Finns avdragare för detta också, kolla på Biltema tex. Bör lösa uppgiften.

    Ditt nästa problem kommer blir att lossa låsbulten på själva styrarmen, den som styrleden låser mot så att säga. De brukar fastna helvete också och får värmas loss tills hela pinnen glöder ungefär.

    Okey tack för den infon!

    Fan herr turbocab vad du skrämmer mig! Det värsta är att antagligen har du helt rätt
    Aja får ge mig fan på det!
    Men vad är det för typ av avdragare vi pratar om? För jag har ju min hyines verkstadsbok på 900 och i den pratade dom om att man kunde använda en "kulledsavdragare" vad är detta?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 879

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    tycker det låter som att turbocab pratar om NG900 och inte OG900.........
    men i vilket fall som helst, du har en kontramutter som ska loss på staget och sen sitter de flesta styrleder och sånt med kona, när du har lossat muttern så är axeln sen konisk. Då måste man ha en avdragare som får den konan att släppa.
    Är man van så tar man en tung klubba som mothåll och placerar den bakom styrarmen, sen slår man på motsatt sida. Då kan man få en kona att släppa då slaget i sig gör att hålet i sig för nån millisekund blir ovalt.
    Detta förutsätter att man vet vad man gör, annars skaffar man avsett verktyg.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Nejdå, jag pratar og. Har en bil där låsmuttrarna mot styrleden är för evigt ihopsatt med styrpinnen, jättetrist. Stor slägga under styrleden funkar också såklart för att lossa. Djävlar jag bankade en gång, var helt slut i armarna. Inte sjutton lossnade den. Jag offrade styrleden (skulle ju ändå byta den och värmde som fasen, och bankade. Hjälpte inte.. Uppgivet skulle jag gå därifrån, bankade en sista gång lite trött mest för att jag var arg - då ploppade den upp så snällt! Men avdragare är nog bäst, köp en sån. Sök på Biltema så hittar du dom, som en stor klänypa nästan ser dom ut, med en bult man drar runt för att pressa isär den och lossa styrleden.
    MEDLEM 7032.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Citat Ursprungligen postat av TurboCab
    Nejdå, jag pratar og. Har en bil där låsmuttrarna mot styrleden är för evigt ihopsatt med styrpinnen, jättetrist. Stor slägga under styrleden funkar också såklart för att lossa. Djävlar jag bankade en gång, var helt slut i armarna. Inte sjutton lossnade den. Jag offrade styrleden (skulle ju ändå byta den och värmde som fasen, och bankade. Hjälpte inte.. Uppgivet skulle jag gå därifrån, bankade en sista gång lite trött mest för att jag var arg - då ploppade den upp så snällt! Men avdragare är nog bäst, köp en sån. Sök på Biltema så hittar du dom, som en stor klänypa nästan ser dom ut, med en bult man drar runt för att pressa isär den och lossa styrleden.

    Okey ska kolla på biltema efter en avdragare någon aning om vad en sådan avdragare heter?

    i min bok så benämner dom det som "kulledsavdragare"?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    153

    Re: Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jänga

    Citat Ursprungligen postat av rybbe

    "kulledsavdragare"
    Bingo
    9-5 2,3t Vector SportCombi -02, numera "fejk-Aero" BioPower

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Ska lägga in ett tips här på min egen tråd

    (tror någon nämde detta sett tidigare i tråden men bekräftar nu detta)
    För att få loss styrleden ur själva spindeln så slog jag från SIDAN på själva spindeln, Tog ca 3 minuter och jag behövde inte ens ta fram släggan så hoppade styrleden ut av sig själv.. Använde ej någon avdragare.

    Kan tänkta mig att många och även jag från början tycker att det är naturligt att slå styrleden underifrån. MEN detta går ej. (eller ja möjligt att det går men det är inte rätt sätt)

    Sen dock kom jag ju till problem nummer 2 som Turbocab varna mig för. ATT FÅ LOSS HELA ALLTET FRÅN STYRSTAGET.
    Denna sitter så in i helvete. Finns det inga bättre sett än att värma eller?
    Har dock inget att värma med men det får jag väl fixa i såna fall

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2010
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    323

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Ett lite sent tipps eftersom du redan tagit loss själva kul leden. Men själv ser jag alltid till o lossa kontra muttern på styrarmen först! Då har du lite som håller i mot. I stället för bara leden in i styrväxlen. Brukar sätta på en nyckel eller och sedan liksom spänna upp den. Är ju alltid lite glapp fram o tillbaka i kulan. sedan ge den en ordentlig smäll med en tyngre hammare (knosa) Alltid lossnat utan problem.
    Mvh
    Roger
    Min 9-5 automat aero kombi -02, Frugans 9-5 automat aero kombi -00

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2010
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    188

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Citat Ursprungligen postat av RogerWWWW
    Ett lite sent tipps eftersom du redan tagit loss själva kul leden. Men själv ser jag alltid till o lossa kontra muttern på styrarmen först! Då har du lite som håller i mot. I stället för bara leden in i styrväxlen. Brukar sätta på en nyckel eller och sedan liksom spänna upp den. Är ju alltid lite glapp fram o tillbaka i kulan. sedan ge den en ordentlig smäll med en tyngre hammare (knosa) Alltid lossnat utan problem.
    Mvh
    Roger

    Okey faktum är att lite så som du säger försökte jag med först men den jävla bulten sitter så inners in i helvete hårt. Är ju livrädd för att göra bulten rund med.
    Tror dock i mitt fall att det kanske inte finns något bättre sett än att värma

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Jag har gjort som RogerWWWW skriver också, men min låsmutter sitter nåt för djävla fast på staget, fasta nycklar har bara sluntit eller man har inte orkat. Den ser helt hoprostad ut med staget. Banka med nåt har fått till följd att muttern nu är mer rund än nåt annat. Däremot själva styrleden är ju tokloss. Nu skall jag snart mecka lite motor i den bilen och då åker kort och gott hela styrleden med stag och allt loss och byts på bägge sidor! Då får man bort glappet i den inre leden också, och får på nya damasker i skamma veva, skönt!

    Nya styrstag kompletta finns på Skruvat, Speedparts etc.
    MEDLEM 7032.

  12. #12

    Re: Yttre styrled höger fram Saab 900 t16 års 87a. Jängad?

    Jag hade samma problem på min 9000 med att inte få loss muttern.

    Det som till slut löste problemet var att ta en gammal styrled, fylla upp den till ungefär hälften med diverse järnskrot, skruva på den på stången och sedan använda den för att motdra.
    Muttern hålls med ordentlig skiftnyckel som läggs så den hålls fast av länkarmen och sen vred jag runt styrleden med ett långt skaft.

    Jag skulle ha bytt muttern istället men den var fingängad och det var helg så det var hopplöst att få tag på.

Liknande ämnen

  1. FAQ: Byte av yttre styrled Saab 9-5
    Av Manick i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 18:44
  2. Sliter med min yttre styrled :( Saab 9-5 -98
    Av niklas75 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-08-23, 09:18
  3. Byta yttre styrled, 9-5 -00
    Av Wigglo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-01-28, 09:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •