Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Bör jag låta bilen stå fram till service?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9

    Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Hej!
    Jag har en SAAB 9-3 1.8t linear sport 2004 som gått strax över 9000 mil. Jag kör mest korta sträckor. Jag har under en tid sett under "service data"-menyn att oljekvaliteten är oroväckande låg. Igår hamnade den på 3%, men det stod att det var 85 dagar kvar till service. När jag senare under dagen startade bilen dök "dags för service kontakta verkstad"-meddelandet upp på displayen. Självklart ska jag boka service så fort det bara går, men min fråga är; kan jag skada motorn om jag kör korta sträckor, t.ex. till jobbet, fram tills servicen?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2010
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    276

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Har du kollat på oljestickan?

    *edit*

    Oljekvalitet?
    2001 og9-3 Aero [Såld]
    Kör numera tyskt

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Hur långt har oljan gått sedan senaste service? Ser den konstig ut om du tittar på stickan eller är den kolsvart som den brukar vara strax innan bytet?

    Hur många mil och hur lång tid har gått sedan senaste service?

  4. #4
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 558
    Medlem#
    8163

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Citat Ursprungligen postat av cle
    kan jag skada motorn om jag kör korta sträckor, t.ex. till jobbet, fram tills servicen?
    Det går inte att svara antignen ja eller nej på den frågan... Det kommer slita mer på motorn än om du hade i ny olja. Kallstarter och korta körsträckor i allmänhet sliter mer på motorn och olja än lugna långkörningar. Förmodligen kommer ingenting att haverera (typ gå av) just nu om kör med bilen men saker som händer om några tusen mil kan komma tidigare än om du hade bra olja i motorn, eller så kan saker komma om några tusen mil som inte hade kommit annars.
    /Johan

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Nu har jag kollat upp;
    bilen blev senast servad i slutet av augusti 2009 och då hade den gått 7600 mil. Det var en så kallad mellanservice. Nu har bilen som sagt gått strax över 9000 mil.
    Oljenivån är på maxstrecket på stickan, men färgen på oljan är sotig.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    För att konketisera; här är en bild på pappret som jag torkade av oljestickan med. Obs, pappret är inte använt till något annat som man skulle kunna tro ;-)

    https://picasaweb.google.com/lh/photo/T ... directlink

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Varför är oljan på max kan man ju fråga sig. Är det för att du fyllt på eller är det för att den blivit bränslespädd?

    1600 mil och 21 månader, och eventuellt bränslespädd ... om jag vore du skulle jag åka buss eller cykel till jobbet till dess du fått en servicetid. Om jag vore jag så skulle jag hämta olja och filter på affären och byta oljan omedelbart.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Tack för svaret. Jag gör så att jag inte åker bil utom till verkstaden när jag fått tid där. Hmm, vad kan bränsle i oljan tyda på (om det nu stämmer)? Vill jag ens veta det? Tur att jag hittat en bra SAAB-verkstad (Statoil Veddesta).

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Kom på en grej; eftersom förra servicen var en mellanservice var det jäkligt länge sedan senaste oljebytet. Jag har alltid trott att man kan lita på "dags för service"-meddelandet, men det stämmer alltså inte. Hur som helst, jag rör inte bilen utom för att ta mig till verkstaden när jag får tid.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Mellanservice innebär oljebyte.

    Bränslespädning uppstår normalt om man ofta kör korta sträckor, kortare än att motorn hinner komma upp i värme. Bränslet kondenserar på de kalla cylinderväggarna, och rinner ned i oljan. När man varmkör motorn ordentligt, avdunstar bränslet igen och sugs via vevhusventilationen in i motorn och förbränns. Normalt sett går man plus minus noll oljeförbrukning/bränslespädning men ju större andel korta körningar, desto mer bränsle i oljan.

    EDIT kan också uppstå i en sliten motor som har mycket blow-by, dvs bränsleluftblandningen smiter förbi kolvringarna och ner i vevhuset. Men vid bara 9000 mil bör det inte vara det.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Det gick bra att köra bilen till verkstaden för service iallafall :-) Tack för alla svar!

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Visst var det säkert hög tid för service men man ska ju inte skrämma upp sig allt för mycket i onödan heller.

    Oljekvalitetsräknaren är inte något som "känner av" hur oljan mår (till det krävs ett laboratorium) utan det är en beräkning utifrån körsätt, mil sen senaste serivce osv hur oljan bör må och det säkerligen med viss marginal. För det är ju inte så att oljan helt slutar fungera vid 0% och motorn skär direkt. Men som sagt, hög tid för service var det ju men att oroa sig är onödigt.

    Vidare, "dags för service" räknaren räknar också bara mil och tid och är inget egentligt instrument som gör att bilen själv "känner av" hur den mår. Så "dags för service" kan ha fel. Till exempel om verkstaden etc glömmer bort att nollställa den vid servicetillfället. För att ha koll så bör man titta i serviceboken när senaste service gjordes och inte blint lita på "dags för service" även om det är ett smidigt hjälpmedel.

    Att oljan ligger på maxstrecket är inte heller något att direkt oroa sig över. Det kan helt enkelt ha att göra med att din bil av helt naturliga orsaker inte drar särskilt mycket olja och detta kanske i kombination med att du inte verkar ha haft koll på hur mycket olja som varit i motorn sen tidigare service så kan det mycket väl vara så att verkstaden har hällt i för mycket olja vid det servicetillfället och att det är därför som det fortfarande är på max.

    Att verkstäder häller i för mycket olja är nog väldigt vanligt för att de räknar (med all rätt) med att folk inte bryr sig i att kolla oljestickan mellan servicearna.

    För att klara intervaller på upp till 3000 mil så är egentligen den lilla oljevolymen i våra Saabar en nackdel. Särskilt eftersom vissa av våra modeller fullkomligt häver i sig olja. För att oljan ska "räcka" i 3000 mil så kanske (eller snarare så VET jag) att många verkstäder pytsar i drygt den oljan det ska vara för att få en viss säkerhetsmån, trots att det kan ha vissa andra negativa effekter.

    Som tips är ju att du när du får tillbaka bilen från service drar upp oljestickan och kollar hur mycket olja som är i, och sedan någon gång i bland (varannan tankning eller liknande?) tar som rutin att kolla vätskorna under huven och då främst motoroljan. Det är inte jobbigt utan det tycker jag att man måste försöka lära sig och inte bara tuffa och köra i 1500 eller 3000 mil och räkna med att bilen inte behöver någon som helst tillsyn mellan dessa mil. Det är ju ändå den egna plånboken som till slut far illa om man fuskar med detta.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    9

    Re: Bör jag låta bilen stå fram till service?

    Tack så mycket för tipsen! Jag blir rörd av att ni lägger energi på att ge mig råd och tips :-)

Liknande ämnen

  1. får fram Service stöldlarm, motorhuvskontakten?
    Av KaptenHaddock i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 11:02
  2. Bilen vill till service igen - 9-3SS
    Av Hmg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 22:52
  3. Hur många mil får bilen gå över vid service?
    Av bananmanen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-02-13, 09:59
  4. Hur många mil får bilen gå över vid service?
    Av Ekan i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-07-02, 00:41
  5. När måste bilen in på service?
    Av DillinetZki i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-06, 00:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •