Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ena kontaktblecket borta i skyltbelysning. NG9-3 SC

  1. #1

    Skyltbelysning ur funktion, 9-3 SC

    Har hittills bara läst i forumet men nu behöver jag ha svar på en fråga så här kommer första inlägget.

    Jag har köpt en 9-3 SC -09 där skyltbelysningen är ur funktion. Jag har tagit bort glaset för belysningen och ser då att ena "bläcket" är borta. Antingen har det erroderat bort, eller så har någon klant ryckt bort det. I alla fall så behöver jag komma åt bakom så att jag kan sätta dit ett nytt bläck.

    Frågan är då hur man bäst kommer åt kontakterna till belysningen. Ska man demontera panelen från bagageluckans insida eller sliter man bara bort listen som belysningen och luckhandtaget sitter i? Listen verkar vara limmad så det är nog svårt att ta bort den... Eller? Har någon bilder på hur man gör?

    Tacksam för svar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Motala
    Inlägg
    124
    Hej.

    För att demontera hela listen tsm med handtaget så måste du först ta och demontera invändiga klädseln på bagageluckan sitter två torx T25 om jag inte minns fel där handtagen är i luckan. Sen sitter panelen med clips.

    När du fått bort den som kan ta sin lilla stund då den sitter rätt hårt i sina clips.

    Så ska man kunna lokalisera två skruvar som sitter mot mitten av luckan som håller fast själva lampinsatsen med handtaget o listen. När dessa är borta så kommer de "svåraste"

    Nu så ska man knäppa loss listen på utsidan, sitter 1clips i vardera ände på luckan och dessa finns INTE att köpa löst hos saab!
    Men frågar man snällt så kan dom ta från någon gammal list om nu dina skulle gå sönder vill säga

    När detta är borta så är det bara att koppla bort kontaktstycket o ta bort alltihop från bilen.

    Hoppas det hjälper dig lite detta ialf . Och får ursäkta om stavning o sånt är lite siså där.. Men det är ju faktiskt lörda o påsk så snapsarna har gått varma

    Mvh
    Olsson

  3. #3

    Re: Skyltbelysning ur funktion, 9-3 SC

    Tack som fan MRC Osse, riktigt schysst svar.

    Ska ge det ett försök imorgon och eventuellt fota lite. Det är kanske nån mer som undrar hur det ser ut.

    Jag har hört att det är relativt vanligt att skyltbelysningen slutar funka för att det samlas mycket skit under listen. Eller är det någon som har en annan uppfattning?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    4
    Medlem#
    9207

    Ena kontaktblecket borta i skyltbelysning. NG9-3 SC

    Är det någon som har en bra beskrivning av hur man river bakluckan på sportcombin? Det verkar som det ena blecket som håller fast lampan till vänstra skyltbelysningen har trillat in i bakluckans innanmäte. Då jag tvivlar på att det går att locka fram det med en sockerbit och en snaps så måste jag nog gräva mig in i luckan:-)

    mvh/Janne

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Hjärnarp
    Inlägg
    27

    Re: Skyltbelysning. Ena blecket borta. Saab 93 sportcombi -0

    Inredningen på bakluckan sitter med 2 st torxskruvar vid handtagen man drar i när man stänger bakluckan, när du skruvat bort dom så är det bara att ta tag och rycka bestämt så att clipsen släpper.
    För att sedan komma åt skyltbelysningen så måste den silvriga listen på bakluckan av.
    Den sitter med 4st torxskruvar den oxå har jag för mig, sen såtter det ett clips på var sida längst ut på listen. Dessa går garanterat sönder när du ska ha av listen så köp nya.
    Du får också dela på en kontakt som går till skyltbelysningen, sen är listen av!

    Mvh Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    4
    Medlem#
    9207

    Re: Skyltbelysning. Ena blecket borta. Saab 93 sportcombi -0

    Stort tack för "lektionen"!
    Ska testa detta omgående:-)

    mvh/Janne

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Hjärnarp
    Inlägg
    27

    Re: Skyltbelysning. Ena blecket borta. Saab 93 sportcombi -0

    Lycka till!!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    4
    Medlem#
    9207

    Re: Skyltbelysning. Ena blecket borta. Saab 93 sportcombi -0

    Listen med skyltbelysningen satt med 4st 10mm mutter på insidan av luckan.
    Jag lyckades riva och sätta ihop utan att få skruvar över så man är rätt nöjd:-)
    Det visade sig att blecket (kontakten) hade gått av så nu gäller att jaga rätt på en ny.
    Det ska gå lite snabbare att riva nästa gång nu när man lärt sig hur man gör:-)

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    4
    Medlem#
    9207

    Re: Skyltbelysning. Ena blecket borta. Saab 93 sportcombi -0

    Det visade sig att enda sättet att få tag i ett NYTT bleck var att köpa hela listen inkl öppningsknappen för bakluckan hos vårt kära SAAB. Endast 2600 kronor:-) Ren idioti alltså. Det slutade med att jag tillverkade ett eget bleck av en plåtbit och satte dit. Kostnad = 0 kronor.

    /Janne

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    14

    Re: Skyltbelysning. Ena blecket borta. Saab 93 sportcombi -0

    Jag har samma problem på min, har du eller någon annan någon beskrivning på hur man skulle kunna fixa detta bleck själv? Och i vilket material?

    /Olle

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2014
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Nummerskylt belysning ur funktion

    Hej
    Undrar om det någon som har erfarenhet av att blecken till lampan för nummerskylts belysningen har rostat/ärgat sönder?
    Hur har ni löst det!

    Har sett att till andra bilmodeller finns det Led alternativ att installera med kontakter och allt.
    Finns det till SAAB?

    Har själv en 9-3 1.8 Biopower Sportcombi 2008.


    Inlägget flyttat då det redan finns minst en tråd om samma sak. /Moderator
    Senast redigerat av Vfr den 2014-06-26 klockan 13:44.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2018
    Inlägg
    22
    Medlem#
    -
    Jag försöker väcka liv i denna gamla tråd.

    Har själv samma problem som ovanstående, blecken på min NG9-3 har ärgat sönder. Någon som har idéer eller tips på hur jag kan lösa detta utan att det kostan skjortan?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    http://forum.saabturboclub.com/showt...enskadad/page3
    Kolla #44 där ser du att jag styrt på ett nytt bleck från baksidan.

    Nu kommer jag inte exakt ihåg vad jag gjorde men klädseln till luckan ska bort(enkelt), sen ska listen skruvas lös och där kan ofta rost göra så att man förstör listen ytterligare.
    Om jag skulle göra detta igen så skulle jag söka reda på en fin list och byta alltihopa.

    1 användare gillar detta inlägg



Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •