Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Skyltbelysning ur funktion, 9-3 SC

Skyltbelysning ur funktion, 9-3 SC

Har hittills bara läst i forumet men nu behöver jag ha svar på en fråga så här kommer första inlägget.

Jag har köpt en 9-3 SC -09 där skyltbelysningen är ur funktion. Jag har tagit bort glaset för belysningen och ser då att ena "bläcket" är borta. Antingen har det erroderat bort, eller så har någon klant ryckt bort det. I alla fall så behöver jag komma åt bakom så att jag kan sätta dit ett nytt bläck.

Frågan är då hur man bäst kommer åt kontakterna till belysningen. Ska man demontera panelen från bagageluckans insida eller sliter man bara bort listen som belysningen och luckhandtaget sitter i? Listen verkar vara limmad så det är nog svårt att ta bort den... Eller? Har någon bilder på hur man gör?

Tacksam för svar

Re: Skyltbelysning ur funktion, 9-3 SC

Citat Ursprungligen postat av Morbosweden
    Har hittills bara läst i forumet men nu behöver jag ha svar på en fråga så här kommer första inlägget.

Jag har köpt en 9-3 SC -09 där skyltbelysningen är ur funktion. Jag har tagit bort glaset för belysningen och ser då att ena "bläcket" är borta. Antingen har det erroderat bort, eller så har någon klant ryckt bort det. I alla fall så behöver jag komma åt bakom så att jag kan sätta dit ett nytt bläck.

Frågan är då hur man bäst kommer åt kontakterna till belysningen. Ska man demontera panelen från bagageluckans insida eller sliter man bara bort listen som belysningen och luckhandtaget sitter i? Listen verkar vara limmad så det är nog svårt att ta bort den... Eller? Har någon bilder på hur man gör?
    Hej
    Menar du bläck som sitter i glaset när du snäpper ut det?
    På 9-5 är det bara ett bläck och min fungerar bra. Såg det häromdagen då jag precis bytt lampa. Säker på att det är blecket? Verkar lite häftigt att det skulle ärgat bort på en nästan ny bil. lampa eller säkring...

Tacksam för svar

Citat Ursprungligen postat av Morbosweden

Tacksam för svar

Hej.

För att demontera hela listen tsm med handtaget så måste du först ta och demontera invändiga klädseln på bagageluckan sitter två torx T25 om jag inte minns fel där handtagen är i luckan. Sen sitter panelen med clips.

När du fått bort den som kan ta sin lilla stund då den sitter rätt hårt i sina clips.

Så ska man kunna lokalisera två skruvar som sitter mot mitten av luckan som håller fast själva lampinsatsen med handtaget o listen. När dessa är borta så kommer de "svåraste"

Nu så ska man knäppa loss listen på utsidan, sitter 1clips i vardera ände på luckan och dessa finns INTE att köpa löst hos saab!
    Men frågar man snällt så kan dom ta från någon gammal list om nu dina skulle gå sönder vill säga

När detta är borta så är det bara att koppla bort kontaktstycket o ta bort alltihop från bilen.

Hoppas det hjälper dig lite detta ialf . Och får ursäkta om stavning o sånt är lite siså där.. Men det är ju faktiskt lörda o påsk så snapsarna har gått varma

Mvh
    Olsson

Tack som fan MRC Osse, riktigt schysst svar.

Ska ge det ett försök imorgon och eventuellt fota lite. Det är kanske nån mer som undrar hur det ser ut.

Jag har hört att det är relativt vanligt att skyltbelysningen slutar funka för att det samlas mycket skit under listen. Eller är det någon som har en annan uppfattning?

Liknande ämnen

1. Skyltbelysning 93 SC
    Av Olle76 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-28, 20:44
  2. vänster bakljus och nummer skyltbelysning ur funktion
    Av spoony i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 16:35
  3. Skyltbelysning och backljus
    Av MooSEN i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6