Hej!

Sitter med ett par nya omonterade elinfällbara backspeglar till en 9-5. Tänkte montera dem på min bil men tyvärr är av någon anledning inte kablaget för elinfällningen fördraget. 3st kablar / sida fattas. Kanske inte så svårt att fixa, men det får jag göra senare då det behövs endel stift m.m. för att sy ihop det rätt genom alla kontaktdon som skall passeras.

Är det någon som känner till hur det elektriska funkar för själva elmotorn till infällningen?

Det finns 2st han-kontaktdon på spegelinfästningen:

Detta har jag kommit fram till:

Det svarta kontaktdonet, som har 9st stift, är till för motorjusteringen av själva spegelglaset samt dess eluppvärmning.

Det vita kontaktdonet är till för avbländningen & elmotorinfällningen. Detta kontaktdon har 5st stift. 1,2,3,8,10 . Stift 8 & 10 är grövre än de andra tre. Stift 1 & 2 används till spegelglasets avbländning.

Stift 8, 9 & 10 går vidare till ytterligare ett 3poligt kontaktdon där kablarna byter färg (enligt nedan) & sedan går de in i en svart liten elektroniklåda fäst på framsidan av backspegelns chassie. Ut ifrån denna svarta plastlåda går 2st kablar, en som är en gul & en vit, förmodligen rakt till elmotorn.

3=Röd -> Grön
8=Brun/Grön -> Blå
10=Blå/Röd -> Rosa

Kan man tvångsstyra denna elmotor genom att koppla in 12v på stift 8 & 10, eller måste de kopplas in på rätt sätt ihop med DICE? Vad gör förresten DICE med denna backspegelmotorstyrning? För just nu är dessa backspeglar infällda & visst går det att fälla ut dem manuellt, men då kommer dem inte i rätt läge då det blir någon form av "nödutlösning" som aktiveras i ledens fjäderbelastning.

Jag har kikat på en WIS kopplingsschema & där ser det ut som att man skulle kunna koppla +12v till stift 8. Jord till stift 10. Om jag tolkar det rätt så sker sedan styrning av in/ut-fällning genom att man kopplar +12v till stift 3. Antagligen är den lilla svarta plastelektroniklådan en typ av styrning & polvändare för elmotorn.

Är det någon som kan hjälpa mig att bekräfta eller dementera detta? Jag vill ju inte elda upp dem i onödan.