Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Wire till fönsterhiss av bakdör 9-3 2005

  1. #1

    Wire till fönsterhiss av bakdör 9-3 2005

    Glad påsk alla! Verkar som om att det är en hel sats till fönsterhisspartiet till höger bakdörrs fönsterhiss när den gett upp vad jag kan förstå från tidigare trådar.

    Tydligt är dock att wiren har rostat av helt. Den wiren som går ner till dörrens bottendel och sedan upp till ruthållare.

    Långfredag och alla butiker är stängda. Tid finns dock. Finns det ngn kreativ och vänlig skäl som har en bra idé hur man kan fixa detta? Vanlig cykelwire har jag.

    Just nu sitter hela mekanismen kvar, jag har bara lossat dörrsida/isolering och motordelen.

    Om ngn vet att det bara är att kasta handduken så mottages detta också tacksamt.

    Stort tack på förhand!

  2. #2

    Re: Wire till fönsterhiss av bakdör 9-3 2005

    Jag har gjort en dylik operation en gång, fast det var en Peugeot.
    Inget svårt alls att fixa. Handlaren ville ha massa tusenlappar för en helt ny mekanism, men eftersom det bara var fel på wiren, inte motor etc så försökte jag själv.
    Köpte ett par meter wire på Järnia. Det var billigt, så jag lyxade till det med rostfri wire. Tycker nog Valeo kunde valt det från början...
    Tog isär mekanismen, listade ut hur den gamla wiren hade löpt.
    Måttade hur lång den nya wiren skulle vara. Det gick inte att mäta på den gamla eftersom den hade "fransats" av. Krimpade på kraftiga kabelskor där de lödda nipplarna satt original & slipade ner de till rätt dimension i en smärgel.
    I brist på kabelskor kan du ju ta nästan vad som helst av stål etc, borra hål för wiren & smocka fast med en slägga, sedan slipa till.

    /J

  3. #3

    Re: Wire till fönsterhiss av bakdör 9-3 2005

    Hej Papa,

    Har grävt runt lite inne i dörren. Lutar åt att köpa en mekanism på skroten. Hittar jag ingen bra blir det cykelwire eller liknande. Stort tack för tipset. Om det kommer en regnig dag skruvar jag ut allt och kör enligt ditt recept. Mest för att världen skall slippa tillverka en hissmekanism till. Misstänker att timlönen med "om-wirening" kommer att bli låg :-)

    Trevlig kväll,

    M

  4. #4

    Re: Wire till fönsterhiss av bakdör 9-3 2005

    Hej alla!

    Som "vanligt" är problemet hur man knäpper loss handstagstäckningen för att bryta sig in i dörren. Då "huvudskruvarna gömmer sig bakom handtaget dvs dem som tar ut lasten i samband med dörrstängning.

    Jag hade en Haynesbok som tagit fasta på denna detalj. Kåpan in mot bilen lossade jag medn en eltejpsskonad skruvmejsel i den ganska uppen bara skarv som "yttre stycket" dvs in mot kuén utgör.

    Lagom och försiktigt våld.

    Dörrsidan snappar man sedan av genom att poppa clips rakt ut (Jag bände nära de fästpunkter mellan plåtdörr och innertäckning som jag kände att den satt fast i.). Starta i underkant. Efter ett tag känner man hur dörren släpper vartefter. Skjut sedan allt rakt uppåt mot himlen. Dörrinnersidan hänger "ner" i rännan där fönstret går ner.

    Elen i handtagen har några sköna mekansimer för att de skall släppa. Dra inte rakt ut utan pera i låsningarna för att hitta just låsen. Det ger sig när ni är där. Fin mekanik!

    Innerisoleringen (typ fuktspärr) skar jag i "kallasfaltliknande smeten" med en 1 kronas brytbladskniv runt om. Gick bra och var kanon på returen då hälften av kladdet satt kvar på dörramen vilket limmade ihop det hela fin fint.

    Själva meknismen till rutan köpte jag på skroten för 400. Efter att ha lossat den gamla, elmotor osv och "jackat upp rutan" med silvertape för att hålla den i schack = uppe så var det en enkel match att byta allt. Typ fyra skruvar om inte minnet sviker mig.

    Har säkert glömt många detaljer, men det var enkla klassiska principer. Så var inte oroliga för att riva dörren.

    Jag bytte på höger bak. Vet ej om det är mycket krångligare att göra det på en framdörr t.ex.

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-03-08, 22:31
  2. Var kommer elen till fönsterhiss/spegel og900?
    Av emde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 10:34
  3. [LÖST] Växelspakställ med spak och wire till F40 6-vxl NG9-3
    Av Turbo_Knuff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-06, 00:50
  4. Konvertering från wire- till hydraul-koppling?
    Av Snaab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-11-19, 15:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •