Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Hej!

    som några av er redan sett så har min Aero tackat för sig.
    Nu fick jag förslag på att byta spisen istället för att renovera då en bekant har en 2,3t motor över.
    Så min fråga är väl fungerar det med vilken 2,3 motor som helst eller måste det vara en Aero motor om man nu inte tänker byta mer än just motorn då vill säga!?

    Hur ser man att man får rätt om man köper från mindre kunniga på tex blocket?
    Är ju uppenbarligen inte så kunnig heller :-)

    // Anders
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Motorer med samma hårdvarukonfiguration är Aero resp 2.3T 220hk. Dock kan du behöva flytta med databoxar mellan vissa årsmodeller, tex om du hittar en Aero-motor 02-> som har annan effekt.
    /Johan

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Nu har jag inte läst nåt mer om dina bekymmer, men... får du tag i ett 2.3 turbo-block från, ex från en 9000, kan du använda det. Vet du om din topp klarat sej? För då kan du använda den igen. Det är ju många här på forumet som vandrat denna väg... Läs på lite om T5 och T7.
    Allt runtomkring själva blocket, och ev. toppen, använder du ju befintliga prylar i motorrummet. Detsamma gäller för databoxen.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Tackar!

    Ja toppen har nog klarat sig. Just nu är i alla fall diagnosen sprucken kolv i 3é cyl. Vet väl mer när det är helt isär.
    Men då ska det alltså fungera med vilken 2,3 turbo som helst så länge jag behåller Topp, turbo och boxar!?

    // Anders
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Är det skillnad på blocken mellan manuell och automat?
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Citat Ursprungligen postat av adj
    Är det skillnad på blocken mellan manuell och automat?
    Nix.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  7. #7
    Steg 3 Traviss avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Segeltorp/Kungens Kurva
    Inlägg
    3 571
    Medlem#
    7567

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Citat Ursprungligen postat av adj
    Tackar!

    Ja toppen har nog klarat sig. Just nu är i alla fall diagnosen sprucken kolv i 3é cyl. Vet väl mer när det är helt isär.
    Men då ska det alltså fungera med vilken 2,3 turbo som helst så länge jag behåller Topp, turbo och boxar!?

    // Anders
    Så länge som det är en kortmotor och inte långmotor som satt på 9000 fram till...?
    900R 2,3T Projekttråd
    VW Passat Variant -12
    "Pungen skrynklade ihop sig o snoppen blev jätteliten" -Travis om livet i 210 km/h

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Citat Ursprungligen postat av Travis
    Så länge som det är en kortmotor och inte långmotor som satt på 9000 fram till...?
    ... och med 1993 års modell!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Om du ska vara helt lagenlig så måste du väl köra bilen igenom en ny regbesiktning om du stoppar in någon annan spis än en aero? Och byter du till t.ex. en 2.3t-spis får du nog inte stoppa i en äldre motor än den som satt där innan.

    Men jag är inte tvärsäker på detta påstående, så vill du vara 100% laglig ska du nog ringa transportstyrelsen och kolla vad som gäller.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Om du ska vara helt lagenlig så måste du väl köra bilen igenom en ny regbesiktning om du stoppar in någon annan spis än en aero? Och byter du till t.ex. en 2.3t-spis får du nog inte stoppa i en äldre motor än den som satt där innan.

    Men jag är inte tvärsäker på detta påstående, så vill du vara 100% laglig ska du nog ringa transportstyrelsen och kolla vad som gäller.
    Det kan ju inte vara särskilt stora problem med besiktningen om bilen råkar få ett block som är ett par år äldre.
    Bilen kommer ju att ha samma motorstorlek, samma effekt och samma avgasrening som tidigare, så det är väl knappast ett prioriterat ärende hos transportstyrelsen...
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Citat Ursprungligen postat av miche.f
    Citat Ursprungligen postat av jellybear
    Om du ska vara helt lagenlig så måste du väl köra bilen igenom en ny regbesiktning om du stoppar in någon annan spis än en aero? Och byter du till t.ex. en 2.3t-spis får du nog inte stoppa i en äldre motor än den som satt där innan.

    Men jag är inte tvärsäker på detta påstående, så vill du vara 100% laglig ska du nog ringa transportstyrelsen och kolla vad som gäller.
    Det kan ju inte vara särskilt stora problem med besiktningen om bilen råkar få ett block som är ett par år äldre.
    Bilen kommer ju att ha samma motorstorlek, samma effekt och samma avgasrening som tidigare, så det är väl knappast ett prioriterat ärende hos transportstyrelsen...
    Tar han ett kortmotor T5-block då står det ju b2X4 istället för B235, då kan det nog bli problematiskt. Men jag tror verkligen att chansen att besiktningsmannen skärskådar motornumret på en i övrigt original bil, på en vanlig besiktning är mycket liten.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2009
    Ort
    Sala
    Inlägg
    465
    Medlem#
    12559

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Tar han ett kortmotor T5-block då står det ju b2X4 istället för B235, då kan det nog bli problematiskt. Men jag tror verkligen att chansen att besiktningsmannen skärskådar motornumret på en i övrigt original bil, på en vanlig besiktning är mycket liten.
    Precis. Vi är ju många här på forumet som åker med T5-block i våra 9-5:or, med andra turboaggregat, diverse modifieringar, och som i mitt fall med uppåt 100 hk mer än original, utan att besiktningsmännen ens komenterar något om hur bilen är att köra.
    Så jag tror inte trådskaparen har något att oroa sig för.
    9-5 1.9 tid -08
    9-5 2.0t vector -06
    9-5 2.3T -05
    9-5 2.0t -01

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Tierp, Uppsala
    Inlägg
    106

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Varför inte stoppa i en motor från -04? Det gjorde jag

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Lite råd!?

    Blev nyss erbjuden en 9k CDE 2,3 T 125kw för 35 000 mil sedan......

    Skulle ni stoppa denna motorn i er 9-5 Aero -00 ??

    Det blir ju billigt men för hur länge??
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Motorn har gått 35.000 mil?
    Från vilket år är den?
    Är kamkedja, balansaxelkedja, släpor osv bytta?

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Nog för att 9000 motorerna hissats och 9-5 varianterna sågats med avseende på oilsludge men 35000 mil låter lite som förbrukat oavsett inställning.
    Fredrik J

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    299

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Det är en 95á...tror inte det är ngt bytt med nuvarande ägare i alla fall... har ingen koll på tidigare men utgår väl från att det inte är gjort alls eller i alla fall inte nyligen.....
    När livet är en pina!
    Låt turbon vina!!

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Glöm den motorn.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2010
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    56

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    har du några planer på att trimma i framtiden?
    isåfall skulle jag vilja påstå att du har ett guldläge
    jag själv hade ett motorras straxt efter jag köpte min 9-5a. köpte då en helrenoverad utbytesmotor ifrån en kille i växjö, som för övrigt fortfarande säljer helrenoverade utbytesmotorer. (http://svenskbilservice.se/?page_id=121)

    motorn jag bytte till var en helt standard trionic7 motor med allt vad det innebär (samma som den rasade). säljaren erbjöd även en motor med innehåll från en trionic5. Dock var denna motor 5000kr dyrare än den jag köpte. jag kan lugnt säga att idag ångrar jag detta bittert att jag inte tog den med trionic5 innehåll.

    så mitt tips är att tänk dig för en extra gång vad du stoppar i för maskin, har du minsta planer på att trimma så skaffa en maskin där det finns goda marginaler redan nu. så slipper du ångra dig i framtiden

    MVH Fredrik
    Saab 9-5 2.0t kombi -00

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lund
    Inlägg
    303

    Re: Motorras 9-5 Aero -00 Vilka motorer funkar?

    Citat Ursprungligen postat av Freddeli
    har du några planer på att trimma i framtiden?
    isåfall skulle jag vilja påstå att du har ett guldläge
    jag själv hade ett motorras straxt efter jag köpte min 9-5a. köpte då en helrenoverad utbytesmotor ifrån en kille i växjö, som för övrigt fortfarande säljer helrenoverade utbytesmotorer. (http://svenskbilservice.se/?page_id=121)

    motorn jag bytte till var en helt standard trionic7 motor med allt vad det innebär (samma som den rasade). säljaren erbjöd även en motor med innehåll från en trionic5. Dock var denna motor 5000kr dyrare än den jag köpte. jag kan lugnt säga att idag ångrar jag detta bittert att jag inte tog den med trionic5 innehåll.

    så mitt tips är att tänk dig för en extra gång vad du stoppar i för maskin, har du minsta planer på att trimma så skaffa en maskin där det finns goda marginaler redan nu. så slipper du ångra dig i framtiden

    MVH Fredrik
    låter som bra priser ifall man skulle få ett motorras i framtiden
    Kör Saab 9-5 Aero -04

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vilka motorer är bolt on? OG900i -96
    Av streetracer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 08:30
  2. Motorbyte 9-3 Aero 01 - Vilka motorer passar?
    Av ebcnijn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-09, 01:29
  3. Vilka Motorer & Automat-Växellådor passar till 9-5 AERO
    Av Xmit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-28, 09:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •