Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 54

Ämne: Med anledning av det publika medlemsregistret.

  1. #21

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av Lindh

    När jag en gång beställde därifrån när jag precis fått mitt kort men inte fick någon STCS-rabatt ringde jag och klagade, då sa de att de inte fått den "nya" listan som de får en gång i kvartalet eller kanske med annat tidsintervall.

    Så något register har de ju.
    Och det är OK enl. PUL ??
    Nej inte utan ditt medgivande.

  2. #22
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Så här står det på hemsidan

    Citat Ursprungligen postat av stcs
    De personuppgifter vi bokför i vårt medlemsregister är: "namn" och "adress" samt "telefonnummer", och vi ber er därför att inte skriva mailadress, biltyp, regnr eller personnummer på inbetalningen då detta ändå inte noteras. Uppgifterna i vårt medlemsregister används för utskick av olika försändelser från klubben (klubbtidning, inbjudningar, kallelser mm) och i enstaka fall för utskick från våra sponsorer. Vårt medlemregister förs i enlighet med gällande regler i personuppgiftslagen (PUL).
    Inte ett ord om att registret finns tillgängligt hos andra än klubben.
    Trots att man hävdar att registret förs i enlighet med PUL.


    Men nu är ju detta en av sveriges största motorklubbar som så tacknämligt bedrivs ideellt (med undantag för viss kostnadsersättning gissar jag) och då kanske det "inte är så viktigt" att det blir rätt...

    Men fundera ett eller två varv innan ni ger ut våra namn är ni bussiga.
    Det finns nog en anledning till att PUL kom till.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Och då kan "utskick från sponsorer" tolkas som "saker du beställer", inte bara direktreklam. På något sätt måste våra sponsorer/rabattgivare kunna verifiera att du verkligen är betalande medlem för att åtnjuta deras rabatter. Du/ni kan ju när som helst begära att vi inte längre lagrar era uppgifter, men då kan ni ju inte heller räkna med att få vare sig klubbtidning eller rabatter.
    Då det vore fullständigt omöjligt att be rabattgivarna maila medlemsansvarig varje gång någon beställer, måste ett annat system till. Detta som nu blev lite tokigt är ju ett sätt att se till att vi inte måste maila rabattgivarna en lista på betalande medlemmar (som såklart får en fördröjning) utan att de med en gång kan se till att själva kontrollera att ni är betalande medlemmar. De kommer också behöva tillgång till namn och adress, för att se till att inte någon "lånar" ett medlemsnummer.
    Allt för att medlemmarna skall få kunna fortsätta utnyttja rabbaterna.
    En sak vi tittar på är såklart att förändra skrivelsen om hur vi lagrar och hanterar uppgifterna. Det blir då upp till varje medlem att själv ta ställning till om den ev. inkräktelse denna lagring innebär är rimlig i förhållande till vad man får (bankörning, klubbtidning, rabatter osv) eller om man väljer att stå utanför klubben på grund av detta (vilket vi då kanske bör få veta).

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Och då kan "utskick från sponsorer" tolkas som "saker du beställer", inte bara direktreklam. På något sätt måste våra sponsorer/rabattgivare kunna verifiera att du verkligen är betalande medlem för att åtnjuta deras rabatter.
    Nej, så kan det faktiskt inte tolkas, men ta gärna DI till hjälp om det finns tveksamheter i hur man gör rätt.

    Trots allt så påstås det att man följer PUL, vilket man uppenbarligen inte gör.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  5. #25
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Ingenstans har det påståtts att registret i sin helhet finns tillgängligt för någon annan än klubben. Däremot att de har tillgång till information om vilka som betalat, alltså en koppling mellan medlemsnummer och "betalstatus". Just där har vi ett problem då rabattgivarna inte finner det tillräckligt då man misstänker att medlemsnummer lånas ut.
    Eftersom vi såklart inte heller _vill_ lämna ut ett komplett register (även om det vore juridiskt okomplicerat, är registret värt pengar som klubben ogärna ger bort.) måste någon annan lösning till.

    Man kan inte bryta mot PUL, så länge inte personuppgifter lämnas it, och då uppgifter som verkligen kan hänföras till enskild. Våra medlemsnummer kan inte anses som personuppgifter i lagens mening.

  6. #26
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Ingenstans har det påståtts att registret i sin helhet finns tillgängligt för någon annan än klubben. Däremot att de har tillgång till information om vilka som betalat, alltså en koppling mellan medlemsnummer och "betalstatus". Just där har vi ett problem då rabattgivarna inte finner det tillräckligt då man misstänker att medlemsnummer lånas ut. Eftersom vi såklart inte heller _vill_ lämna ut ett komplett register (även om det vore juridiskt okomplicerat, är registret värt pengar som klubben ogärna ger bort.) måste någon annan lösning till.
    Absolut, jag ser det som jättepositivt att klubben faktiskt försöker anstränga sig med de här sakerna, men faktum kvarstår att klubben idag och historiskt lämnat ut en kopia av sitt medlemsregister till tredje part utan att informera medlemmarna om detta - och med tanke på hur vårdslöst medlemsregistret hanterades för "onlineintegreringen" så ställer det en hel del följdfrågor gällande HUR våra uppgifter hanteras i övriga fall som vi inte känner till.

    En naturligt följdfråga här blir naturligtvis ... vilka övriga sponsorer utöver Speedparts har fått ta del av medlemsregistret? Har även rabattgivare tillgång till detta medlemsregister, och hur ser i så fall avtalet ut som reglerar användningen av detta?

    Tyvärr så tror jag inte att du kan svara på det (även om du försöker), utan den enda som sitter med hela sanningen här är troligen ordförande Robertsson - och jag ställer mig tveksam till att vi kommer att få ta del av den informationen här på forumet.

    Juridiskt komplicerat är däremot definitivt hanteringen av uppgifterna idag, eftersom tillstånd för den hantering som vi VET sker idag saknas (och den vi inte känner till är svår att sia om).

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Man kan inte bryta mot PUL, så länge inte personuppgifter lämnas it, och då uppgifter som verkligen kan hänföras till enskild. Våra medlemsnummer kan inte anses som personuppgifter i lagens mening.
    Namn och adress är inte OK att distribuera utan godkännande från varje medlem, vilket redan är klargjort. Godkännande kan däremot inhämtas vid registrering av personen i fråga (så länge informationen är tydlig och inte kan missförstås), men detta har inte gjorts.

    Än en gång - STCS hävdar att de följer PUL, men gör inte detta i praktiken i dagsläget, om någonsin.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Med anledning av den diskussion som föregått mitt inlägg i denna tråd kan jag meddela att jag under den gångna helgen ägnat all möjlig tid åt att läsa in personuppgiftslagen/personuppgiftsförordningen.
    Mått och steg har tagits för att så långt det nu är praktiskt möjligt uppfylla de krav som lagstiftarna ställer på den som för ett register innehållande personuppgifter.

    I samband med inbetalning av nästa års medlemsavgifter kommer tydlig information att gå ut till alla medlemmar om hur vi hanterar de personuppgifter vi registrerar i vårt medlemsregister. Delar av denna information finns att finna på vår hemsida i texten om hur man går till väga för att bli medlem.

    Den funktion som under en kortare tid i torsdags fanns, att via medlemsnummer söka fram namn och betalningsstatus, har tagits bort.
    Jag har under dagen varit i personlig kontakt med en jurist på datainspektionen för att bl.a. klargöra hur en sådan funktion skulle kunna utformas och skyddas för att den skulle kunna anses acceptabel i lagens mening.

    Jag beklagar att vi själva inte mer kritiskt granskade hur vi valde att utforma funktionen och jag ber den som känner sig illa berörd av att dessa uppgifter under en kort tid fanns att tillgå via nätet om ursäkt.
    Efter 4 dagars mer eller mindre oavbrutet läsande av lagar och förordningar och prejudikat i ämnet vågar jag utlova att något liknande inte kommer att ske igen.

    Med bästa hälsningar

    Claes Robertsson
    Ordförande
    Saab Turbo Club of Sweden

  8. #28
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av Robertsson
    Med anledning av den diskussion som föregått mitt inlägg i denna tråd kan jag meddela att jag under den gångna helgen ägnat all möjlig tid åt att läsa in personuppgiftslagen/personuppgiftsförordningen.
    Mått och steg har tagit för att så långt det nu är praktiskt möjligt uppfylla de krav som lagstiftarna ställer på den som för ett register innehållande personuppgifter.

    I samband med inbetalning av nästa års medlemsavgifter kommer tydlig information att gå ut till alla medlemmar om hur vi hanterar de personuppgifter vi registrerar i vårt medlemsregister. Delar av denna information finns att finna på vår hemsida i texten om hur man går till väga för att bli medlem.

    Den funktion som under en kortare tid i torsdags fanns, att via medlemsnummer söka fram namn och betalningsstatus, har tagits bort.
    Jag har under dagen varit i personlig kontakt med en jurist på datainspektionen för att bl.a. klaragöra hur en sådan funktion skulle kunna utformas och skyddas för att den skulle kunna anses acceptabel i lagens mening.

    Jag beklagar att vi själva inte mer kritiskt granskade hur vi valde att utforma funktionen och jag ber den som känner sig illa berörd av att dessa uppgifter under en kort tid fanns att tillgå via nätet om ursäkt.
    Efter 4 dagars mer eller mindre oavbrutet läsande av lagar och förordningar och prejudikat i ämnet vågar jag utlova att något liknande inte kommer att ske igen.

    Med bästa hälsningar

    Claes Robertsson
    Ordförande
    Saab Turbo Club of Sweden
    Hatten av för ett bra svar!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  9. #29
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    Hatten av för ett bra svar!
    Instämmer. Fel gör vi alla, det är huruvida man står för det och kan be om ursäkt som räknas.
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #30
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Jättebra Robertsson, tummen upp!

    Då antar jag att vi även kan räkna med att medlemsregistret inte längre kommer att innehålla information om f.d. medlemmar som sker i dagsläget. (Det är nämligen inte heller tillåtet att bevara uppgifter längre än ett år efter det att medlemskapet har upphört)
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  11. #31
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Nja, där tror jag faktiskt att du har fel (för en gångs skull ).
    Medlemmar som har sagt upp sitt medlemsskap är raderade (jag har ju trots allt sett filen). De som däremot inte betalat för innevarande år kan ju anses som "inaktiva medlemmar" och är därför med i filen. Uppenbarligen görs det ju skillnad på betalande och icke-betalande, men även medlemmar som sagt upp sitt medlemsskap.

  12. #32
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Nja, där tror jag faktiskt att du har fel (för en gångs skull ).
    Medlemmar som har sagt upp sitt medlemsskap är raderade (jag har ju trots allt sett filen). De som däremot inte betalat för innevarande år kan ju anses som "inaktiva medlemmar" och är därför med i filen. Uppenbarligen görs det ju skillnad på betalande och icke-betalande, men även medlemmar som sagt upp sitt medlemsskap.
    Nej, jag vet att jag har rätt. Glöm inte att även jag har en kopia av medlemsregistret efter att ni så snällt delade ut den.

    Att någon aktivt sagt upp sitt medlemskap kan ha resulterat i raderande i registret är en sak, samma sak att man kanske har gjort en rensning för många år sedan - men jag ser också ett flertal poster i listan över fd medlemmar som inte har betalat någon avgift på minst 3 år.

    Så, ledsen. Jag skulle inte påstå något utan att ha belägg för det.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  13. #33
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Det du säger är "efter att medlemsskapet upphört", men om man inte anser att medlemsskapet är uppsagt i och med att man slutar betala utan man är "vilande" så kan inte jag se att man automatiskt måste radera uppgifterna.

    Citat Ursprungligen postat av datainspektionen
    Medlemmar i ideella föreningar
    När en medlem i en förening avslutar sitt medlemskap bör uppgifterna i medlemsregistret tas bort. Inget hindrar att uppgifter om medlemmen får finnas kvar tills dess att denne exempelvis har betalat utestående medlemsavgifter och lämnat tillbaka lånad utrustning.

    Dessutom får personuppgifter om tidigare medlemmar normalt bevaras under ett år för att föreningen ska kunna värva tillbaka den som tidigare har varit medlem. Men om den tidigare medlemmen dessförinnan tackar nej till att återigen bli medlem ska dennes personuppgifter tas bort snarast möjligt.
    Observera att det krävs en aktiv handling av medlemmen, nämligen att avsluta sitt medlemskap. Att bara låta bli att betala ett par år kan med andra ord tolkas, om än välvilligt, som att medlemmen önskar var vilande för att senare återuppta sitt aktiva medlemskap. Eftersom jag sett texten i filen, så vet jag att det finns medlemmar som aktivt sagt upp sitt medlemskap.
    Självklart borde detta vara mer framträdande i texten på hemsidan för att vara helt korrekt.

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Har du inte betalat medlemsavgift så är du inte medlem längre. Har du inte betalat för föregående år heller så ska alla uppgifter plockas bort från registret.

    Om detta inte sker, så följer inte STCS PUL.

    Det är inte frågan om någon tolkning här - det är så det fungerar.

    Edit; Att aktivt avsluta medlemskapet betyder dock att uppgifterna bör tas bort från registret så snart som möjligt - ett "passivt" avslut genom att inte betala avgiften ska resultera i att du finns kvar i registret ett år efter senaste aktiva medlemskapsperiod, sedan ska uppgifterna plockas bort.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  15. #35
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Har du inte betalat medlemsavgift så är du inte medlem längre. Har du inte betalat för föregående år heller så ska alla uppgifter plockas bort från registret.
    Var står det? Jag kan inte hitta någon information om att ens medlemskap avslutas om man inte betalar? Man kan inte åtnjuta rabatter eller vara med på klubbträffar om man inte har betalat avgiften för innevarande år, men jag ser ingen info om att man avslutar sitt medlemskap genom att inte betala. Det krävs en aktiv handling för att bli medlem, varför skulle man inte kunna kräva en aktiv handling för att avsluta medlemskapet?

    Edit: vad jag kan selistar inte datainspektionen några aktiva och passiva avslut. Hur gör man då i en klubb som inte har medlemsavgift? Jag vet då flera klubbar med olika avgifter som ger olika fördelar.

  16. #36
    Steg 3
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    3 941

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Välkommen att ta kontakt med Datainspektionen för att diskutera detta närmare - faktum kvarstår dock att uppgifterna skall tas bort ur registret om man inte har varit medlem i föreningen under föregående år, och detta har inte skett.

    Tacka och ta emot för informationen och gör något bra av det hela istället för att försöka fantisera ihop kryphål som inte har verklighetsanknytning. Dvs, gör som Robertsson föredömligt gjorde vad gäller just hanteringen av personuppgifter som jag har påvisat tidigare i den här tråden.
    Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    460

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av root
    Jättebra Robertsson, tummen upp!

    Då antar jag att vi även kan räkna med att medlemsregistret inte längre kommer att innehålla information om f.d. medlemmar som sker i dagsläget. (Det är nämligen inte heller tillåtet att bevara uppgifter längre än ett år efter det att medlemskapet har upphört)
    Jag är fullt medveten om reglerna om hur länge vi får behålla dessa uppgifter i vårt medlemsregister.
    Jag funderar just nu på hur vi på ett snyggt sätt kan ge dem som inte är betalande och har äldre (låga) nummer chansen att bevara detta nummer innan vi rensar registret från uppgifter.
    Återkommer på hemsidan med hur vi kan hantera detta på bästa sätt och detta inom kort.

    Men de som läser detta kan ju ta det som en chans att bevara sitt gamla nummer om man väljer att betala in medlemsavgiften omgående, imorgon kan det vara för sent.

    /Claes

  18. #38
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Det finns faktiskt väldigt motsägelsefulla riktlinjer här. Föreningar uppmanas av riksarkivet att bevara just medlemsmatriklar som en viktig del i en förenings arkiv. Detta utan någon uppgift om gallring, de skall alltså bevaras för all framtid.
    Jag lovar återkomma imorrn med exakt vad man skall göra, jag är ju ändå chef för en av sveriges få arkivarieutbildningar.
    Riksarkivet menar också att lagring på dator går alldels utmärkt.

  19. #39
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av Robertsson
    Citat Ursprungligen postat av root
    Jättebra Robertsson, tummen upp!

    Då antar jag att vi även kan räkna med att medlemsregistret inte längre kommer att innehålla information om f.d. medlemmar som sker i dagsläget. (Det är nämligen inte heller tillåtet att bevara uppgifter längre än ett år efter det att medlemskapet har upphört)
    Jag är fullt medveten om reglerna om hur länge vi får behålla dessa uppgifter i vårt medlemsregister.
    Jag funderar just nu på hur vi på ett snyggt sätt kan ge dem som inte är betalande och har äldre (låga) nummer chansen att bevara detta nummer innan vi rensar registret från uppgifter.
    Återkommer på hemsidan med hur vi kan hantera detta på bästa sätt och detta inom kort.

    Men de som läser detta kan ju ta det som en chans att bevara sitt gamla nummer om man väljer att betala in medlemsavgiften omgående, imorgon kan det vara för sent.

    /Claes
    kan ni inte ha ett "stödmedlemskap" med en mer symbolisk summa då?? vore ju trevligt att få behålla medlemsnumret, även de år man inte har lust betala fullt.

  20. #40
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540

    Re: Med anledning av det publika medlemsregistret.

    Citat Ursprungligen postat av Robertsson
    Citat Ursprungligen postat av root
    Jättebra Robertsson, tummen upp!

    Då antar jag att vi även kan räkna med att medlemsregistret inte längre kommer att innehålla information om f.d. medlemmar som sker i dagsläget. (Det är nämligen inte heller tillåtet att bevara uppgifter längre än ett år efter det att medlemskapet har upphört)
    Jag är fullt medveten om reglerna om hur länge vi får behålla dessa uppgifter i vårt medlemsregister.
    Jag funderar just nu på hur vi på ett snyggt sätt kan ge dem som inte är betalande och har äldre (låga) nummer chansen att bevara detta nummer innan vi rensar registret från uppgifter.
    Återkommer på hemsidan med hur vi kan hantera detta på bästa sätt och detta inom kort.

    Men de som läser detta kan ju ta det som en chans att bevara sitt gamla nummer om man väljer att betala in medlemsavgiften omgående, imorgon kan det vara för sent.

    /Claes

    Sen kan vi köra auktion på låga medlemsnummer!! *ler*
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Motorras av okänd anledning B205R E85 630cc
    Av Segfirre i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2012-06-29, 12:35
  2. ABS slår utan anledning
    Av Pylver i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-11-30, 17:03
  3. Tändkasett och anledning till ras
    Av Swamp i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-12-27, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •