Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

  1. #1

    demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    ja som rubriken lyder så ska jag demontera orginal sterion i min saab men hur gör jag detta.. hittar inga hål eller liknande i panelen!!

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    19

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Hoppas detta ska hjälpa!



    Här är på hur du demonterar luftgallret.


  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Har exakt samma fråga och bilderna fungerar inte...
    Köpte nyligen en 9-3 SC -08 med CD-växlare och en skiva verkar ha fastnat i CD-växlaren så behöver skruva isär och kika om det är ett "enkelt fel" som jag själv kan fixa eller om jag behöver lämna in den. Min tanke är att det kanske matats in nån felaktig skiva, för många skivor eller kanske vänt nån skiva upp och ner eller nått sånt. Behöver rensa den på skivor och sen se om det kan fungera. Någon som har nån annan lösning på problemet än att plocka sär den får gärna komma med den lösningen
    Tack på förhand!
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  4. #4

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Tacksam för länken men får det inte att fungera tyvärr. Någon som har en film eller bilder att tillgå? Vågar inte ta i för mycket heller för då slutar det garanterat med att skiten går sönder. När man lyfter lite så ser det ju ut som att det är stift som sitter i nederkant på fläktgallret och jag klarar inte lyfta så mycket så det lossnar och dessutom förstår jag inte det där med att hålla emot med en smörkniv i överkant, även om jag har en tunn smörkniv så om man håller emot så går det inte lyfta gallret alls. Man kilar ju bara fast det då...

    Hjälp mig, känner mig helt puckad som inte får till det med en tydlig beskrivning.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  6. #6

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Citat Ursprungligen postat av Chris
    När man lyfter lite så ser det ju ut som att det är stift som sitter i nederkant på fläktgallret och jag klarar inte lyfta så mycket så det lossnar och dessutom förstår jag inte det där med att hålla emot med en smörkniv i överkant, även om jag har en tunn smörkniv så om man håller emot så går det inte lyfta gallret alls. Man kilar ju bara fast det då...
    Målet är att lyfta hakarna så mycket att man kan dra ut gallret lite. Smörkniven används för att hålla fast gallret när man ger sig på nästa hake så att gallret inte åker tillbaks i sitt ursprungliga läge.

    Citat Ursprungligen postat av Chris
    Hjälp mig, känner mig helt puckad som inte får till det med en tydlig beskrivning.
    Här är en film som visar hur man byter ut mugghållaren. Som del i detta tar han bort gallret. En äldre 9-3 men gallret är lika.

    http://www.youtube.com/watch?v=Bs3xDaMnQ9w
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Tusen tack för tipsen. Ska prova imorgon. Killen på filmen är ju lagomt brutal, känns ju som det blir ett å annat märke i panelen men det kanske det inte blir... Men han böjer ju in sitt instrument i skarven och inte in i själva rutnätet. Vilken variant ska man satsa på?
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  8. #8

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Ja, han följer inte instruktionerna i WIS. Det går mycket enklare om man lyfter hakarna innan man drar i gallret. Filmen visar dock tekniken att omväxlande arbeta med två verktyg och att inte låta gallret åka tillbaks in i sitt hål och att, som påpekas i början av filmen, använda ett verktyg som inte skadar instrumentpanelen. Inte metall eller hård plast. Sabbs verktyg verkar vara tillverkad av nylon. Jag slipade till mitt verktyg ur en skärbräda ...
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Arvika, Värmland
    Inlägg
    313

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Nu har jag bänt, dragit, lyft, brutit, tryckt in saker i skarven mellan galler och stereo men det släpper inte ens lite. Dessutom så har ena fläktspaken blivit jätteslapp och jag antar att den kommer ramla isär om jag försöker mer (och jag har inte rört denna under prosessen). Har ännu inte fått nått clips att släppa trots att jag tagit i rätt mycket. Detta var uppenbarligen mycket svårare än jag hade tänkt mig. Hade med mig tunna smörknivar, skruvmejsel, tunna pastkort ut men det hjälpte inte. Crap! Får åka till Saab och se vad de tar för att kolla igenom det eller så får jag skita i att CD-växlaren har hakat upp sig.
    -En som vet att livet med turbo är mycket bättre-
    Haft 6 Saabar innan och precis köpt min 7:e! 9-3 2,0T SC -08

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2012
    Ort
    blentarp/Skåne
    Inlägg
    606

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Citat Ursprungligen postat av Chris
    Nu har jag bänt, dragit, lyft, brutit, tryckt in saker i skarven mellan galler och stereo men det släpper inte ens lite. Dessutom så har ena fläktspaken blivit jätteslapp och jag antar att den kommer ramla isär om jag försöker mer (och jag har inte rört denna under prosessen). Har ännu inte fått nått clips att släppa trots att jag tagit i rätt mycket. Detta var uppenbarligen mycket svårare än jag hade tänkt mig. Hade med mig tunna smörknivar, skruvmejsel, tunna pastkort ut men det hjälpte inte. Crap! Får åka till Saab och se vad de tar för att kolla igenom det eller så får jag skita i att CD-växlaren har hakat upp sig.

    Lys med ficklampa in i gallret så ser du hakarna.. Lägg gärna en påse runt om, ifall gallret ramlar itu går det o få ihop om du har alla delar..

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Är du på rätt spärrar då? Finns flärpar som håller ihop gallret med kanalen också och dessa ska du inte röra. Om du har det i spänn med kortet så brukar det klicka till när spärren släpper. Då är det bara att dra kortet vidare mot nästa spärr och göra lika där. Rekommenderar att du börjar från passagerarsidan och går mot förarsidan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12

    Re: demontera orginal stereon i saab 9-3 sc -08

    Helt sjukt vad ni kan grabbar, ska prova dessa tips i morn!

Liknande ämnen

  1. Ersätta orginal stereon
    Av SAntonAB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-02-04, 21:02
  2. Hur har ni gjort när ni bytt orginal stereon SAAB 9-5
    Av mlscrew i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-01, 20:18
  3. Få ut orginal stereon i en 9-3 SS -06
    Av ZooZ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-28, 20:52
  4. [LÖST] Få ut orginal stereon? OG9-3
    Av boje82 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2009-09-12, 20:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •