Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Installera op-com

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    493

    Installera op-com

    Jag har köpt op-com instrument på tradera, som jag tänkte ha till min 9-3 tid
    Tydligen så verkar det vara en "china clone" och jag lyckas fasiken inte installera någonting från skivan. Det finns ju ingen read me file eller något dokument där man beskriver hur man ska göra, hatar sånt här det ska bara vara att trycka på install och sen ska det va klart är det någon som har en beskrivning hur jag ska göra?
    eller är det fel på programmet som skickades med? versionen är 100820B, stoppar jag i interfacet i datorn så hör man att det plongar till och en röd lampa lyser på interface, ovanför där det står tx, men ingen ikon hoppar upp på datorn om ny maskinvara.
    klickar man på den gula op-com symbolen så hoppar liksom programmet upp, men man får inte kontakt med interface det går inte att komma åt listan över stödda ecu'er.
    9-3 SC 1,9tid -08

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    493

    Re: Installera op-com

    ok efter att ha kopierat filer från skivan till datorn så får jag iaf upp ecu'er men jag
    får ej kontakt med interface måste jag installera någon drivrutin eller nåt? mitt op är Win 7.
    9-3 SC 1,9tid -08

  3. #3

    Re: Installera op-com

    Någonstans på skivan hittade jag en USB-drivrutin. Enheten ska anslutas till dator och så får man hitta den i Enhetshanteraren och sedan installera drivrutinen med något intetsägande namn som fanns på skivan.

    Jag fick igång prylen på Windows XP och kunde läsa av felkoder från El och Chassi, men inte från motor. Säg gärna till om du lyckas läsa motorkoder.

    Man behöver köra en crack-fil också som finns på skivan och för att köra den kan man behöva stänga av antivirusprogrammet.
    Saab 9-3 SC 1,9 TiD 2006

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 059
    Medlem#
    4097

    Re: Installera op-com

    den jag fick hem var full med virus keylogger m.m
    men jag kör den på en skitdator som aldrig används till något annat eller körs på mitt nät eller annat nät.

    Man får vad man betalar för...

    men det var en hel del arbete med att få den att funka. man skulle köra något verktyg som man tittade i arbetsminnet för opcom (i os)med för att lista ut vilken kod man skulle cracka m.m

    Har förträngt det och satsar nog 500 kr på en med inbyggd display nästa gång.

    /per
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  5. #5
    Grundladd supereldares avatar
    Reg.datum
    maj 2012
    Ort
    Hova
    Inlägg
    203
    Medlem#
    9169

    Re: Installera op-com

    Är det någon som lyckats få igång det? Hur gjorde ni i så fall?
    Saab 9-3 -00 Cab b234r
    Saab 9-3 -10 SS Aero 2,0t

  6. #6
    Hej.
    Jag har precis köpt en Kina OP-COM med en kina klon av op-com programmet.
    Använder en Windows 7, 32-bit version på en bärbar dator.
    Jag har inte kommit så långt att jag har lyckats välja rätt bil/motor ännu. Jag får nog skriva på forumet och fråga.

    För att få datorn att kommunicera med lådan krävs att en drivrutin installeras. Den fanns på min skiva.

    Post #60 i länken nedan beskriver rätt bra (Synd att jag inte hittade den länken först då hade jag sparat tid)
    http://forum.saabturboclub.com/showt...ighlight=opcom

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    verkar inte få usb driver att funka på win10 :-( eller någon som har lösningen ?
    9-3 verII -04 175hk

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Jag sliter för att få det att funka hos mig med, tog bort win10 på laptopen o installerade win7 igen för att kunna köra programmet i xp mode.
    Har misslyckats en gång, har installerat om allt igen. När jag anslöt i bilen ville programmet uppgradera, o sen svarade det inte på tilltal... Ska testa igen imorrn

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Som sagt så nedgraderade jag till win7 för att det inte känns som att det alls kommer funka på win10, ser mig gärna motbevisad inför framtiden, då jag iofs hoppas ha en nyare 9-5 som vanliga elm327 funkar på... Nåväl, tips på vägen, det tog låång tid för mig att få usbverktyget accepterat, slutade med att jag vid uppstart i win7 avbryter uppstarten, och kommer till en bas-meny där man kan tillåta osignerade drivrutiner. Det gjorde susen, sedan kunde OpComen installeras från skivan. Vid nästa uppstart är kravet på signerade drivrutiner tillbaka, men då ju är installerat och färdigt.
    Såg tidigare och varnar igen, troligen finns det trojaner och andra skräpfiler på skivan. Jag tog ändå risken då mina antivirus och anti-spyware lugnt kunde hantera de eventuella hoten.
    Provade ansluta några minuter imorse och fick ut lite info, hann dock inte grotta ner mig i det. Mer försök i helgen.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    och varför just op-com till nyare saab som har riktig obd? Op-com är ju bäst på opel typ 95-01 innan obd standarden kom.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    501
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    och varför just op-com till nyare saab som har riktig obd? Op-com är ju bäst på opel typ 95-01 innan obd standarden kom.
    Nej, precis som du säger är ju en vanlig obd-läsare det smidigaste. Men min -00 2.0t kommunicerar ej med en obd-läsare, sägs bero på att det var annan överföringshastighet under de tidiga åren. Vanlig obd-standard infördes i Europa 2001, turligt nog fick 2.3-modellerna standarden ett år tidigare, år 2000 alltså. Så jag ligger klämd precis i skarven

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    har ingenting med hastigheten att göra. Det är helt annat protokoll, ett helt annat språk alltså.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    problemet som jag har är att i enhetshanteraren ska man klicka på uppdatera drivrutin men datorn börjar o avslutar o säger att den drivrutin man kör har någon ändrat eller fel på hashvärdet. o då går inte använda interfacet ..nu när jag bara har win10 .själva programet funkar ju bra ?jag ville köra OP-com då det kanske kan ta srs o lite annat men motorn felkoder kör jag läsare maxscan 500
    så den går perfekt till min 9-3II..
    Med vänlig hälsning
    steffe
    9-3 verII -04 175hk

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    Citat Ursprungligen postat av bolin 107 Visa inlägg
    problemet som jag har är att i enhetshanteraren ska man klicka på uppdatera drivrutin men datorn börjar o avslutar o säger att den drivrutin man kör har någon ändrat eller fel på hashvärdet. o då går inte använda interfacet ..nu när jag bara har win10 .själva programet funkar ju bra ?jag ville köra OP-com då det kanske kan ta srs o lite annat men motorn felkoder kör jag läsare maxscan 500
    så den går perfekt till min 9-3II..
    Med vänlig hälsning
    steffe
    Körde op-com på en annan datorn hos en kompis o där funka interfacet men inte provat det i bilen för jag åkte 4 hjuling dit men måste fixa annan win för kunna använda programet .
    9-3 verII -04 175hk

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    500
    Medlem#
    107
    idag fick det o lira på min 9-3II -04 .. ändrat på hjuldiameter så mätaren stämmer med gps exakt :-) kör med en dator som har win7...
    9-3 verII -04 175hk

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Kan man söka djupare i en op-com än en billig obd2? På min felkodsläsare (har ett program på laptopen som heter scanxl, och en liten obd2 från wish) så får jag bara ut motorfelkoder.
    Hade velat få ut mer som t.ex parkeringshjälpen m.m. och op-com (hittade på wish och står "support Saab 9-5 and 9-3") är lite billigare än tech2..

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    tycker op-com rent generellt är stenålder. Den var ju populär i början när det inte fanns så mycket felkodsläsare att välja på. Idag finns det ju massor på marknaden som garanterat tar det mesta förutom rena meny ändringar och nycklar då som ofta är specifikt till märkesläsarna.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Vargön
    Inlägg
    71
    Medlem#
    -
    Jag har ingen aning om vilka som gör det. De jag köpt tar enbart motorkoder. Och tech2 tycker jag är lite dyr..

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 180
    Medlem#
    2555
    Säger det varje gång som dessa trådar dyker upp igen, ta reda på om någon har Tech2 i närheten och betala dom en liten slant så blir det så mycket lättare.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 936
    Citat Ursprungligen postat av andersjohansson84 Visa inlägg
    Jag har ingen aning om vilka som gör det. De jag köpt tar enbart motorkoder. Och tech2 tycker jag är lite dyr..
    en utmärkt läsare som oftast är relativt billig är ju Autocom/Delphi kopiorna. De tar ju det mesta förutom det jag skrev om. Dom är lite luriga dock eftersom man har dem på datorn, man får inte ha dem uppkopplade på nätet så de försöker uppdatera sig, då är det typ kört.........

Liknande ämnen

  1. installera dumpventil
    Av saab johan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-19, 19:49
  2. Installera nya tändstift 9-5 2.0t
    Av mawe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 22:19
  3. Installera GPS på 9-3 06:a
    Av -Rickard- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-03-31, 00:23
  4. Installera kupevärmare 9-3 ss
    Av KGZ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-11, 18:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •