Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: 9-5 Aero -05 går dåligt.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    9-5 Aero -05 går dåligt.

    Hejsan på Er!

    Har lite bekymmer med en 9-5 Aero -05, bilen går dåligt när motorn är varm och när det är varmt ute (10 grader och uppåt). Den rycker när man gasar på och den känns orkeslös, ibland sjunker tomgången till 700 rpm. Stiften ser ljusgrått fina ut och turbomätarn visar som den brukar.
    Har bytt stift, kassett och vevaxelgivare. Funderar på att byta insugstempgivare och luftmassemätare men det börjar kännas lite surt att byta så mycket saker utan att hitta felet. Tacksam för tips och idéer.

    Mvh Cardan
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Citat Ursprungligen postat av Cardan
    Hejsan på Er!

    Har lite bekymmer med en 9-5 Aero -05, bilen går dåligt när motorn är varm och när det är varmt ute (10 grader och uppåt). Den rycker när man gasar på och den känns orkeslös, ibland sjunker tomgången till 700 rpm. Stiften ser ljusgrått fina ut och turbomätarn visar som den brukar.
    Har bytt stift, kassett och vevaxelgivare. Funderar på att byta insugstempgivare och luftmassemätare men det börjar kännas lite surt att byta så mycket saker utan att hitta felet. Tacksam för tips och idéer.

    Mvh Cardan
    Börja med att skriva vart du finns i vårt avlånga land. Finns många som har extra prylar i förråd/garage som kan tänka sig att låna ut för test.

    Om bilen känns orkeslös skulle jag börja med att kika på vakuumslangar och även de blå backventilerna. Att sedan göra rent LMM är inte fel, finns du i Malmö-trakten har jag en reserv i förrådet du kan testa.

    Fråga: Delarna du har bytt, har du bytt till helt nya eller bättre begagnad? Tänker främst på kassetten.

    Mvh
    Christof

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Sorry, bor i Linköping.
    Delarna som är bytta är nya.
    Jag går igenom slangarna i eftermiddag, lmm har jag haft borta, den ser ren och fin ut, kan man rengöra med sprit eller något?
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2007
    Ort
    Skanör, Sweden
    Inlägg
    337

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Citat Ursprungligen postat av Cardan
    Sorry, bor i Linköping.
    Delarna som är bytta är nya.
    Jag går igenom slangarna i eftermiddag, lmm har jag haft borta, den ser ren och fin ut, kan man rengöra med sprit eller något?
    CRC Airsensor Cleaner har jag använt och det hjälpte mig. Men det ska användas försiktigt och inte pilla på de 3 sensorerna.

  5. #5
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 230

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Citat Ursprungligen postat av Cardan
    Sorry, bor i Linköping.
    Hej !

    Nordic är väl i närheten så en sväng dit kanske kan hjälpa dig, om inte det som Christof nämnde till dig ovan inte skulle lösa problemet.

    mvh
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Mitt tips skulle va att kolla upp brälsne tillförseln till motorn.
    Stiftens ka va ljusbruna om de är okej o kolla upp bränsle trycket fram till motorn.
    Är bränslefiltret bytt?? Hur många mil har bilen gått??
    Slangen till BTRen okej??

    /F
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Jag provar att göra rent llm med cleanern så får vi se.
    Bränslefiltret skall bytas nu då bilen gått drygt 12000 men den funkar ju hyggligt när det är kallt ute.
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Gjorde rent lmm och tittade över vaccumslangarna, slangen mellan spjällhuset och ventilen på torpedväggen var av. Satte dit den igen och tog en provtur. Då dök det lite angenämare problemet upp, att få ner kusarna i backen. Bilen var precis helvild innan den tillslut hade stabiliserat sig, antar att styrdonet lär sig igen. Sedan gick den bra ett tag men nu är den lynnig igen, inte lika dålig som den var innan men bluddrig och ryckig på 3:an, 4:an och femman. Ger man hugget från 1:an drar den finfint upp till 260, skumt.
    Hittade inga blåa ventiler, vart sitter dom?
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2006
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    15

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Jag bytte bränslepump (Hela armaturen) sist jag hade problem.
    1400:-. Du kanske har bytt den redan.
    9-5 AERO SC 2004
    Bränsle: E85 & Bensin
    Effekt: ca. 280Hk/450Nm.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Har inte bytt bränslepump, men var i alla fall och köpte filter i går som skall bytas under påsken.
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Nacka
    Inlägg
    186

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Citat Ursprungligen postat av Cardan
    GjHittade inga blåa ventiler, vart sitter dom?
    Kolla denna tråd här

    den ena sitter nästan under insug slangen/Lmm (vid lyckt justerinen hö)den vänstra utav dom två som sitter på slangen från mv. (den högra är snabbkopplingen) Den andra sitter på samma slang men under/bakom påfyllningen för servooljan slangen går sedan vidare till insuget (på baksidan) båda är blåa och ca35mm i diam.

    En bit in i tråden finns tips på hur man kan byta till VAG ventiler då SAAB inte säljer lösa ventiler.
    9-5 kombi 2.0t-00 TD04 steg 3

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Tack för tipset, skall kolla upp det.
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Jag lyckas inte få bukt med problemen.
    Bilen går ganska bra när man har kallstartat den, den fungerar då bra tills man stänger av den. Startar man den 10 min senare så går den dåligt.
    När man gasar på, mest på trean och fyran så kan turbomätaren gå i botten och motorn börjar spika och ibland misständer den. Tidigare när bilen fungerade som den skulle så gick mätaren in en liten bit på rött någon sekund för att sedan lägga sig mellan orange och rött. Ibland bara bölar den och känns helt orkeslös. Den brukar även tappa tomgången när man har varmstartat. Den ryker inget nämnvärt och stiften ser ljusgråa ut.
    Har bytt kassett, stift, vevaxelgivare, vacuumslangarna, soppafilter, gjort rent lmm, provat att rycka r-slangen.
    Har provat att spraya startgas runt motorn utan reaktion.

    Börjar bli smått desperat och är mycket tacksam för tips.

    Mvh Cardan
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    798

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Hakar på denna tråd.

    Jag har exakt samma symptom, För mig började det med att en tryckslang va hål på, bytte den och bilen gick bra ett tag, och nu är det just när bilen kallstartas som den går bra, annars inte bra.

    lmm och tändkasett bytt.

    bilen en -05 2.3T SQR steg 1
    Audi A4 3.0 TDI Quattro -06
    9000 Aero -96, steg4
    Husqvarna 449TE -11

  15. #15

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Låter ju som om en tryckslang/rör är kass. Eller att den inte sitter fast/nyper åt ordentligt.
    Kan ju vara så att när bilen är kall så är slangen hårdare och tätar bättre och när bilen blir varmare ihop med insugsluften så kanske den vidgar sig pga av tryck/temp? Kanske långsökt men hände mig på en bil. Checka alla slangar att dem verkligen sitter fast. Speciellt på trycksidan. Har du varit in till saab och låtit dem felsöka bilen med datorn?
    Brukar vara det enklaste sättet att få reda på vad man har för fel på sin bil om man inte hittar det.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Jag har varit inne på Saab men dom ville börja byta spjällhus och lmm.
    Har i dag själv bytt lmm, wgv, absoluttryckgivare, mv och tryckgivaren som sitter på insuget.
    Ingen skillnad!
    Har därefter hittat en liten kapsylstor grå ventil som sitter på en slang som kommer från någonstans under insuget och går till aluminiumröret innan turbon, det går att både suga och blåsa genom den. Ser ut att kunna vara en backventil då det är en pil på den. Enligt pilen så är riktningen mot turboröret men det går alltså att både blåsa och suga genom den. När man har blåst in en del luft så byggs det upp ett tryck och så fort man tar bort läpparna så blåser luften tillbaka. Skall det vara så??
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    280

    9-5 Aero -05 går dåligt.

    Jag skulle också som ovan skrevs kolla upp alla slangar på trycksidan, och det kan du ju provtrycka själv bara du har tillgång till en kompressor .
    Går snabbt och du utesluter läkage helt !
    Sen skulle jag även låta saab kolla ev felkoder då detta problem måste fan trionic lämna någon vettig felkod tycker man iaf :/ /Peppli
    Bruksbilen Og93 /Maptun Steg7http://www.garaget.org/?car=205505

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    40

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Jag provtrycker, hur högt tryck törs man blåsa på med?
    9-5 AERO -05 Nordic steg 3

  19. #19

    Re: 9-5 Aero -05 går dåligt.

    Det behövs väl inget megatryck, men tillräckligt för att sätta tryck i systemet.
    Törs inte yttra mig om just hur mycket tryck då jag inte är så 100 på din motor.

Liknande ämnen

  1. 9-5 Aero -05 går dåligt när den är varm.
    Av Cardan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 12:52
  2. Aero laddar dåligt!?
    Av Tonypower i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 18:22
  3. 9-3 ss Aero går för dåligt...
    Av jonne_M3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 11:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •