Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tomgångsmotor 9000 2,3i -95

  1. #1

    Tomgångsmotor 9000 2,3i -95

    Hej!

    Jag har problem med långsamt sjunkade tomgångsvarvtal. Kopplar man ur så lägger den sig på 1500rpm och sakta sakta tar sig ner till 800rpm. Jag tänkte rengöra tomgångsmotorn i ett försök att åtgärda, men jag hittar den inte!

    Jag har bara meckat 9000 med turbomotor innan och där sitter den ju väldigt lätttillgänlig under insuget men där sitter bara massa rör och slangar på i-motorn.
    Hur ser den ut och var hittar jag den ?

    För övrigt är alla vacuumslangar från hedenhös och torkade och spruckna, dessutom felkod på insugstempgivare. Kan något av det påverka tomgången ? Det blir lite bökigt att övningsköra i bilen eftersom den gasar av sig självt upp till ca 1200 rpm om man lägger i en växel.

    Tacksam för svar!
    Anders

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Tomgångsmotor 9000 2,3i -95

    Du ger svaret själv, börja med att byta alla vacuumslangar, åtgår två-tre meter 4mm slang, samt kolla kabeln till, och ev. byt insugtempgivaren.

    Tomgångsventilen ska sitta nånstans där under insuget.

  3. #3

    Re: Tomgångsmotor 9000 2,3i -95

    Hej!

    Tack för svaret, men jag fick ändå inte svar på frågan.
    Hur ser den ut och var sitter den ?
    Gärna med en bild..haynes har ingen bra vad jag kan hitta tyvärr.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    782

    Re: Tomgångsmotor 9000 2,3i -95

    Enligt lagabasen ser den ut nästan likadan som på turbon, bara en annan vinkel på ena anslutningen, jag har ingen bild, men följ anslutningarna, den måste sitta med ena anslutningen före gasspjället, och andra anslutningen efter spjället, precis som på turbon, men eftersom insugningsröret ser ut som det gör kan den inte sitta alldeles under spjället som på turbon.

  5. #5

    Re: Tomgångsmotor 9000 2,3i -95

    Tänkte bara svara på min egen fråga ifall någon annan undrar eller har samma problem.

    Att byta samtlig vacuumslang i motorn gjorde susen + byta insugstempgivare så felkoden försvann. Gick åt ca 2,5-3m slang för att byta allt (4mm innerdiameter är slangen man ska ha).
    Inget mer självgasande och bilen går utmärkt att övningsköra med

    Det enda som återstår är att 5-56:a och blåsa ren tomgångsmotorn när jag väl hittat den, men det är inte längre prioriterat eftersom bilen går bra nu!

Liknande ämnen

  1. Tomgångsmotor 9000 A50 2,3 ltt -97?!
    Av softishman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-15, 18:00
  2. Art.nr på tomgångsmotor/ventil 9000
    Av Lerne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-23, 13:22
  3. Tomgångsmotor 9000
    Av Lerne i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-07-18, 00:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •