Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Koppla/löda om CD-läsare till 3,5mm hane - möjligt?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    52

    Koppla/löda om CD-läsare till 3,5mm hane - möjligt?

    Tjenare folket!

    Läste en tråd häromsistens där en person lödde om kopplingarna till kasett-/bandläsaren och monterade en sladd med en 3,5mm hona och byggde in denna i panelen under SID:en.

    Jag tog (såklart) tanken till en ny nivå och började funderade på om det är möjligt att löda om sladdarna från CD-läsaren (og9-3, ingen CD-växlare) och sätta dit en sladd med 3,5 mm hane där istället. Min tanke/förhoppning är att man då kan koppla in t.ex. en Ipod och när man då väljer CD-läge kommer stereon tro att det är en CD-skiva man spelar upp, och Ipoden kommer använda bilhögtalarna/det inbyggda slutsteget som högtalare.

    Funkar detta? :P Har en Ipod liggandes hemma som inte används, och tänkte då i sådana fall montera in den på något snyggt vis i panelen eller eventuellt nere vid handbromsen/armstödet.

    Någon som har koll på el som vet om detta ens är möjligt?
    SAAB og9-3 2.0T SE. Imolaröd pärla från -98
    http://www.garaget.org/?car=236543

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    312

    Re: Koppla/löda om CD-läsare till 3,5mm hane - möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av LRV-
    Tjenare folket!

    Läste en tråd häromsistens där en person lödde om kopplingarna till kasett-/bandläsaren och monterade en sladd med en 3,5mm hona och byggde in denna i panelen under SID:en.

    Jag tog (såklart) tanken till en ny nivå och började funderade på om det är möjligt att löda om sladdarna från CD-läsaren (og9-3, ingen CD-växlare) och sätta dit en sladd med 3,5 mm hane där istället. Min tanke/förhoppning är att man då kan koppla in t.ex. en Ipod och när man då väljer CD-läge kommer stereon tro att det är en CD-skiva man spelar upp, och Ipoden kommer använda bilhögtalarna/det inbyggda slutsteget som högtalare.

    Funkar detta? :P Har en Ipod liggandes hemma som inte används, och tänkte då i sådana fall montera in den på något snyggt vis i panelen eller eventuellt nere vid handbromsen/armstödet.

    Någon som har koll på el som vet om detta ens är möjligt?
    Hane eller hona spelar ingen roll, den som monterade en hona förutsatte jag hade planen att sätta en 3,5mm hane-hane sladd i denna och sin ipod el. liknande. Men borde inte även du kunna använda de lösningar som emulerar en cd-växlare (http://www.saabaux.se/ eller om det möjligtvis finns fler på marknaden numer), även om du inte har cd-växlare sedan tidigare (jag tror att styrningen finns hur som helst). Jag hade iaf. inte cd-växlare innan när jag satte in en sådan.

    Om du nu vill gå på lödningslösningen i stället, brukar man inte använda bandaren för att löda in sig på, eller du kanske inte har någon bandare?

    /U

    edit: ser nu att du skriver om bandare längre upp i tråden och antar att det är för att du inte har en sådan som du sedan pratar om att löda in sig på cd-spelaren istället...

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    52

    Re: Koppla/löda om CD-läsare till 3,5mm hane - möjligt?

    Citat Ursprungligen postat av ullberg
    Citat Ursprungligen postat av LRV-
    Tjenare folket!

    Läste en tråd häromsistens där en person lödde om kopplingarna till kasett-/bandläsaren och monterade en sladd med en 3,5mm hona och byggde in denna i panelen under SID:en.

    Jag tog (såklart) tanken till en ny nivå och började funderade på om det är möjligt att löda om sladdarna från CD-läsaren (og9-3, ingen CD-växlare) och sätta dit en sladd med 3,5 mm hane där istället. Min tanke/förhoppning är att man då kan koppla in t.ex. en Ipod och när man då väljer CD-läge kommer stereon tro att det är en CD-skiva man spelar upp, och Ipoden kommer använda bilhögtalarna/det inbyggda slutsteget som högtalare.

    Funkar detta? :P Har en Ipod liggandes hemma som inte används, och tänkte då i sådana fall montera in den på något snyggt vis i panelen eller eventuellt nere vid handbromsen/armstödet.

    Någon som har koll på el som vet om detta ens är möjligt?
    Hane eller hona spelar ingen roll, den som monterade en hona förutsatte jag hade planen att sätta en 3,5mm hane-hane sladd i denna och sin ipod el. liknande. Men borde inte även du kunna använda de lösningar som emulerar en cd-växlare (http://www.saabaux.se/ eller om det möjligtvis finns fler på marknaden numer), även om du inte har cd-växlare sedan tidigare (jag tror att styrningen finns hur som helst). Jag hade iaf. inte cd-växlare innan när jag satte in en sådan.

    Om du nu vill gå på lödningslösningen i stället, brukar man inte använda bandaren för att löda in sig på, eller du kanske inte har någon bandare?

    /U

    edit: ser nu att du skriver om bandare längre upp i tråden och antar att det är för att du inte har en sådan som du sedan pratar om att löda in sig på cd-spelaren istället...
    Hej!

    Tack för svaret! Du har så rätt så, jag saknar själv bandaren, så min första tanke var att "offra" CD-spelaren för att göra denna lödning möjlig. Jo, den "emulatorn" var ju faktiskt en intressant lösning, men min fråga kvarstår fortfarande mer eller mindre, och min fundering är ju om det möjligen är liknande kontakter/kopplingar på CD-enheten som bandspelaren? :/

    Vore lite roligt att få det att fungera, och i värsta fall plockar jag ut CD-enheten och försöker att lösa det hela själv, men lite vägledning av någon kunnig är ju såklart alltid att föredra
    SAAB og9-3 2.0T SE. Imolaröd pärla från -98
    http://www.garaget.org/?car=236543

Liknande ämnen

  1. bluetoothaktivering Tech2, Tel1-hane
    Av Kodde i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-03-03, 18:56
  2. Koppla in aktiv bas till AS2 möjligt?
    Av sku i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 12:38
  3. Kan man löda i en box till 9000 -94 för att få mer effekt?
    Av mtramse1981 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-13, 13:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •