Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2500-

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    35
    Medlem#
    8423

    9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2500-

    Som rubriken lyder, Skulle idag ta ta ut saaben för första gången i år efter vinter vilan,
    hade inte bytt något i motorn så oroade mig inte för motor problem. men så var inte fallet.

    Så gick bra de första metrarna när jag rullade mesta dels fram på tomgång, sen när jag kom ut på gatan och lade i tvåan och började att röra gasen lite så hörde jag ett vinande som om de vore en kompressor i bilen och sen tändes motorlampan och tcs lampan. och bilen dog. jag testade då att starta om så började motorn varva och fick stänga av motorn direkt.
    så in i garaget plockade ner gasspjället såg att de stod öppet? gjort som alla andra återställde limp-home, nollade boxen, lät den stå på tomgång en stund utan problem men så fort jag var ute på vägen så samma visa samma vinande ljud och bilen dog, fast när jag startade om igen så la sig motorn på 2500-3000v?

    hittade felet for detta, var av okänd anledning hade blinkers lamp hållaren hamnat i kobran =S och stöpit luft tilförsen. men när jag sen tog bort den gick bilen lite bättre men. misstände mkt och så fort jag körde iväg gick bilen i limp home mode, men varva inte upp och rusade inte utan gick vanligt på tomgång? så nu är frågan vilken del tog skada av att luften stryptes?

    tacksam för svar. och vet att de finns många trådar om detta men känner inte igen alla symtom från dem.
    Ng900 2,3Turbo E85 "Bezten"///Mackanized
    9-3ss "gubbmobil" steg 1/2.///Mackanized

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2

    Citat Ursprungligen postat av Beergh
    Som rubriken lyder, Skulle idag ta ta ut saaben för första gången i år efter vinter vilan,
    hade inte bytt något i motorn så oroade mig inte för motor problem. men så var inte fallet.

    Så gick bra de första metrarna när jag rullade mesta dels fram på tomgång, sen när jag kom ut på gatan och lade i tvåan och började att röra gasen lite så hörde jag ett vinande som om de vore en kompressor i bilen och sen tändes motorlampan och tcs lampan. och bilen dog. jag testade då att starta om så började motorn varva och fick stänga av motorn direkt.
    så in i garaget plockade ner gasspjället såg att de stod öppet? gjort som alla andra återställde limp-home, nollade boxen, lät den stå på tomgång en stund utan problem men så fort jag var ute på vägen så samma visa samma vinande ljud och bilen dog, fast när jag startade om igen så la sig motorn på 2500-3000v?

    tacksam för svar. och vet att de finns många trådar om detta men känner inte igen alla symtom från dem.
    Låter som att slangen till din avlastningsventil (även kallad dumpventil) har antingen lossnat eller gått sönder. Råkade ut för samma sak för någon vecka sedan på en 9-5'a..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    35
    Medlem#
    8423

    Re: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Beergh
    Som rubriken lyder, Skulle idag ta ta ut saaben för första gången i år efter vinter vilan,
    hade inte bytt något i motorn så oroade mig inte för motor problem. men så var inte fallet.

    Så gick bra de första metrarna när jag rullade mesta dels fram på tomgång, sen när jag kom ut på gatan och lade i tvåan och började att röra gasen lite så hörde jag ett vinande som om de vore en kompressor i bilen och sen tändes motorlampan och tcs lampan. och bilen dog. jag testade då att starta om så började motorn varva och fick stänga av motorn direkt.
    så in i garaget plockade ner gasspjället såg att de stod öppet? gjort som alla andra återställde limp-home, nollade boxen, lät den stå på tomgång en stund utan problem men så fort jag var ute på vägen så samma visa samma vinande ljud och bilen dog, fast när jag startade om igen så la sig motorn på 2500-3000v?

    tacksam för svar. och vet att de finns många trådar om detta men känner inte igen alla symtom från dem.
    Låter som att slangen till din avlastningsventil (även kallad dumpventil) har antingen lossnat eller gått sönder. Råkade ut för samma sak för någon vecka sedan på en 9-5'a..
    mjo. kan stämma. får kolla detta men den är ny från 2010, så är inte så säker på detta, men ska undersökas inget mer som kan felat?
    Ng900 2,3Turbo E85 "Bezten"///Mackanized
    9-3ss "gubbmobil" steg 1/2.///Mackanized

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2

    Citat Ursprungligen postat av Beergh
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Låter som att slangen till din avlastningsventil (även kallad dumpventil) har antingen lossnat eller gått sönder. Råkade ut för samma sak för någon vecka sedan på en 9-5'a..
    mjo. kan stämma. får kolla detta men den är ny från 2010, så är inte så säker på detta, men ska undersökas inget mer som kan felat?
    Behöver kanske inte vara just den slangen.. men det låter helt klart som att du har en vacuumläcka. Gå igenom alla vacuumslangar och du borde hitta felet..
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    35
    Medlem#
    8423

    Re: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Beergh

    mjo. kan stämma. får kolla detta men den är ny från 2010, så är inte så säker på detta, men ska undersökas inget mer som kan felat?
    Behöver kanske inte vara just den slangen.. men det låter helt klart som att du har en vacuumläcka. Gå igenom alla vacuumslangar och du borde hitta felet..
    Ok. men finns de några mer saker som kan göra att turbon förbränner bensin och?
    inte troligt med spjället då?
    Ng900 2,3Turbo E85 "Bezten"///Mackanized
    9-3ss "gubbmobil" steg 1/2.///Mackanized

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2

    Citat Ursprungligen postat av Beergh
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Behöver kanske inte vara just den slangen.. men det låter helt klart som att du har en vacuumläcka. Gå igenom alla vacuumslangar och du borde hitta felet..
    Ok. men finns de några mer saker som kan göra att turbon förbränner bensin och?
    inte troligt med spjället då?
    Hur skulle turbon kunna förbränna bensin? Spridarna sitter ju nerpetade i insuget...

    Spjället hoppar i limp home förmodligen för att du har en luftläcka nånstans. Fixa läckan och limp home problemet bör upphöra
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    35
    Medlem#
    8423

    Re: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Beergh

    Ok. men finns de några mer saker som kan göra att turbon förbränner bensin och?
    inte troligt med spjället då?
    Hur skulle turbon kunna förbränna bensin? Spridarna sitter ju nerpetade i insuget...

    Spjället hoppar i limp home förmodligen för att du har en luftläcka nånstans. Fixa läckan och limp home problemet bör upphöra
    jo sant. menade mer att kan de medföra att detta turbo vinet som kommer? låter som om turbon lagga för fullt när jag bara gasar lite på tvåan på ca 1500v?
    Ng900 2,3Turbo E85 "Bezten"///Mackanized
    9-3ss "gubbmobil" steg 1/2.///Mackanized

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Stockholm, Nacka
    Inlägg
    3 453

    Re: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2

    Citat Ursprungligen postat av Beergh
    Citat Ursprungligen postat av Manick

    Hur skulle turbon kunna förbränna bensin? Spridarna sitter ju nerpetade i insuget...

    Spjället hoppar i limp home förmodligen för att du har en luftläcka nånstans. Fixa läckan och limp home problemet bör upphöra
    jo sant. menade mer att kan de medföra att detta turbo vinet som kommer? låter som om turbon lagga för fullt när jag bara gasar lite på tvåan på ca 1500v?
    Som det låter på hur du förklarar problemet och iom att den hoppar i limp home så låter det som att en slang lossnat / gått sönder och luft pyser ut där istället.
    Im not a complete idiot, some parts are missing! If you find them, PM me!
    Saab 9-5 aero -01 E85-konverterad, 375hk/530 nm
    Min projekttråd på STCS

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    35
    Medlem#
    8423

    Re: 9-5 aero-00 Med förbränning i turbon? varven up mellan 2

    Citat Ursprungligen postat av Manick
    Citat Ursprungligen postat av Beergh

    jo sant. menade mer att kan de medföra att detta turbo vinet som kommer? låter som om turbon lagga för fullt när jag bara gasar lite på tvåan på ca 1500v?
    Som det låter på hur du förklarar problemet och iom att den hoppar i limp home så låter det som att en slang lossnat / gått sönder och luft pyser ut där istället.

    hittade felet for detta, var av okänd anledning hade blinkers lamp hållaren hamnat i kobran =S och ströpit luft tillförseln. men när jag sen tog bort den gick bilen lite bättre men. misstände mkt och så fort jag körde iväg gick bilen i limp home mode, men varva inte upp och rusade inte utan gick vanligt på tomgång? så nu är frågan vilken del tog skada av att luften stryptes?
    Ng900 2,3Turbo E85 "Bezten"///Mackanized
    9-3ss "gubbmobil" steg 1/2.///Mackanized

Liknande ämnen

  1. Bílenb hackar vid fulltgaspådrag på 5:an mellan 2500-3000rpm
    Av Jonke i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-11-06, 10:57
  2. Motorn tvekar och hostar mellan 2500 och 3000rpm 0g9-3 -98
    Av Korben Dallas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 12:11
  3. Hål i slangen mellan lmm och turbon ?
    Av frankieboy i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-26, 15:41
  4. Är o-ringen mellan turbon och kobran tok-viktig?
    Av Kongo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 10:01
  5. Böjar mellan Turbon - intercoolern
    Av Turbo_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •