Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Kylning Saab 9-5

  1. #1

    Kylning Saab 9-5

    Hej.

    Jag har en fråga.
    Jag har en Saab 9-5 Automat 2.0 Turbo SE från 2001 med snart 18.500 mil på mätaren.

    Nu till saken. Jag undrar varför automatfläkten som kyler motorn stängs av när jag stänger av motorn ?

    Den startar när det behövs när motorn är i gång men inte om tändningen är av. Är det ett relä som är kass ?

    Jag hadde en Saab 9000 CSE från 1996 den kylde motorn även när jag hadde tagit ut nycklarna. Men det gör inte 9-5 an Varför ?


    Mvh. Rudolf
    Hej.
    Jag har en Saab 9-5 2.0 SE Kombi med skinsäten den har även automat låda.
    Den är från 2001 med 18.000 mil på nacken.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Det är fullt normalt att kylfläkten inte går då bilen inte har tändningen på.

    Fläktarna styrs av DICE (styrenheten som också styr ex. ljus, torkare och A/C funktion) genom information om kylvätsketemperatur, hastighet, A/C tryck och utetemperatur.

  3. #3
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Det är fullt normalt att kylfläkten inte går då bilen inte har tändningen på.

    Fläktarna styrs av DICE (styrenheten som också styr ex. ljus, torkare och A/C funktion) genom information om kylvätsketemperatur, hastighet, A/C tryck och utetemperatur.

    Jo men har jag kört hårt med bilen då ska väl kylfläkten gå igång även när motorn är avstängd.

    För så var det med min andra bil saab 9000 CSE körde jag sportigt och jag stängde av motorn då slog kylfläkten till motorn på automatiskt när motorn var avstängd.

    Mvh.Rudolf
    Hej.
    Jag har en Saab 9-5 2.0 SE Kombi med skinsäten den har även automat låda.
    Den är från 2001 med 18.000 mil på nacken.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    157
    är vattnet kallare än 103 grader 30 sekunder efter tändning slagits av startar inte fläktarna,

    är det mellan 103-107 skall de starta och gå 30 sekunder.

    är det över 107 skall det starta och gå tre minuter

    det är ju lite svårt för dig att veta tempen, men finns det inga felkoder på tempgivare eller dylikt i bilen är det nog så att du inte kört den tillräckligt varm.

Liknande ämnen

  1. Motor + Kylning Saab 9000CSE 2.0t -96
    Av m.nowak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-08-05, 23:55
  2. Kylning tll bromsarna
    Av Fidde_83 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-04-16, 22:04
  3. problem med kylning
    Av totte66 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 14:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •