Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Bromsskivor 9-3OG

  1. #1

    Bromsskivor 9-3OG

    Hej, jag byte bromsklossar bak på min 9-3OG i helgen, egentligen mest för att den ena klossen låg lite löst och skramlade i gupp. Skivorna bak såg fina ut, de var knappt något spår efter var klossarna har gått alls.

    Passade på att kika på skivorna fram, där är det ett tydligt spår efter banan där klossarna ligger an mot. Min fråga är, hur vet man när det är dags att byta, hur många millimeter djup i slitbanan kan accepteras?

    Ska fixa en bild snart så kanske det är lättare att bedömma..

    Edit; lägger in en bild;

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 073

    Re: Bromsskivor 9-3OG

    Jag skulle lägga slantarna på nåt annat än nya skivor om båda ser ut på detta vis och insidan inte är sämre.

    När det gäller slitage finns dej ju gränser för hur tunn skivan får vara men det brukar inte vara ett problem, anliggningsytan mellan belägg och skivan (belägget tar inte över hela ytan) brukar vara det som leder till ett byte.
    Och så läge bromsarna tar och bilen inte drar snett vid hård inbromsning kan du vara lugn om du bara ser till att underhålla dem och bromsa flitigt regelbundet. Bromsarna mår bäst av att användas regelbundet, glöm inte handbromsen!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Bromsskivor 9-3SS?
    Av xtrem i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-04-16, 01:02
  2. Bromsskivor
    Av kojje i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 08:39
  3. Bromsskivor ?
    Av Aero++ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-22, 23:21
  4. Borra begangade bromsskivor
    Av Bolero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-21, 15:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •