Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

  1. #1
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Kommer att muttra på en annan turbo på bilen och jag vill bibehålla OEM look.
    Dvs inga stålomspunna slangar.
    Dock är det en turbo som inte kan ha det klassiska TD04 rörkittet.

    Någon som har tips på skapligt tunnväggiga rör med yd 10mm som går aaaningens lättare än rostfritt att bocka?

    Banjoanslutningar kommer jag hårdlöda på rören. (Allt enl. oem look )

    Skulle koppar/nickel rörfunka tro?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    hydraulrör på metervara torde väl vara det som behövs?

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 203

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Original är det väl stålrör, ej rostfritt eller?

    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  4. #4
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Stål stämmer bra.

    Varför jag tog upp rostfritt var efterfrågan på egenskapen tunnväggigt.
    De vanliga stålrör jag sett hos stålgrossisten har ju knappt kunnat benämnas rör, snarare stång med en liten gång i

    Men det som nämns om hydraulrör låter ju rätt. 10x1mm tror jag finns som hydraulrör om man googlar lite.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    114

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Upplever att det är stor risk att hembockade rostfria rör spricker. Hydraulrör blir säkert bra, lycka till med bockandet.
    http://www.hydroscand.se/
    Saab 9000 "Tunnan" - 1985 2.xT @ x.xxbar
    http://www.garaget.org/?car=133793

  6. #6
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Hydraulrör for the win.

    Funkade ju kalas att bocka med en "handbock"

    Varför bö*a med stålomspunnen PTFE när man kan få hydraulrör för 30:-/m och ett par lödbanjokopplingar?





    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 942

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Snyggt!
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 895

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    för att de flesta måste ha saker som inte bara fungerar utan ser ballt ut. Slang med rostfri strumpa ser alltid motorsportaktigt ut och då kanske det rent av blir lite mer hästar...............

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 797

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Hej!

    He he he, nu snackar vi....
    Nåväl, kom i håg passa på att montera motorvärmaren redan nu.
    Skall det vara pendlarbil så är en värmare A&O!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Tips på bra handbock?

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  11. #11
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Motorvärmaren skall absolut i

    Handbock, typ detta rassel funkade fint (Biltema 119:-)
    Den jag har tog 8mm, 10mm, 12mm. Det var 8mm rör som jag använde.

    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 797

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Hej!

    Använde du hydraulrör eller nå't annat jox?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Det var hydraulrör från hydroscand i vbg.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  14. #14
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 786
    Medlem#
    3183

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    OEM-looken är ju fulländad om man bortser från den lilla detaljen X-röret

    Vad är det för åk du håller på att bygga?

    mvh johan
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  15. #15
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Citat Ursprungligen postat av Johan H
    OEM-looken är ju fulländad om man bortser från den lilla detaljen X-röret

    Vad är det för åk du håller på att bygga?

    mvh johan

    Håller på att bygga en fullödig pensionärslooks og9-3, inklusive TiD emblem och nerböjt dieselrör i baken.
    En trevlig bil att gubba runt lite i, inget monster. Bara lite bättre sprutt än original.
    Köpte den för att ha som vinterbil. Nu står den som semitom kaross, rostskydssbehandlad och väntar på ny motor, inredning, delar på lackering etc.
    Jag har tydligen svårt för att bara ha en bruksbil.
    Tanken är dock att ingen, inkusive bilbesiktningen skall lyfta på ögonbrynen.

    x-röret pajjar givetvis liiite, men skall gömmas bakom värmesköld.
    Skall försöka hitta liknande material som OEM för att knacka till en ny.
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 540

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Och dessa banjoanslutningar hittades vart?

    Mvh
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  17. #17
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Finns på Hydroscand, eller liknande hydraulfirmor
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 831

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    att du aldrig kan hålla fingrarna i styr när skall vi åka M6? eller är den fortfarande nerskruvad

  19. #19
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 304
    Medlem#
    1887

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    att du aldrig kan hålla fingrarna i styr när skall vi åka M6? eller är den fortfarande nerskruvad
    Ja, men snart så.......
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 (Epa) / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 540d xDrive -22 / BMW M240i -23

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 831

    Re: "OEM look" vatten & Oljerör till Turbo

    Citat Ursprungligen postat av NP
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    att du aldrig kan hålla fingrarna i styr när skall vi åka M6? eller är den fortfarande nerskruvad
    Ja, men snart så.......

    kan ju komma bort i den när den är klar så kan du passa på att återlämna (you know what)

Liknande ämnen

  1. Byta till "billig" turbo efter ras, 9-5'an har gått 26k
    Av saabkdo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-08-01, 11:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •