Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Helljus ur funktion vä.sida 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    13

    Helljus ur funktion vä.sida 9-5

    Saab 9-5 -99
    Helljuset fungerar inte på vänster sida samt indikationslampan i instrumentpanelen lyser inte, det kommer ingen ström fram till helljussäkringen.
    Det finns ett relä i motorrummet som ska vara till helljuset, men tar man bort det reläet så fungerar ändå helljuset på höger sida.
    Det sitter inga extraljus eller något annat special på den.

    Någon som har en aning om vad som kan vara felet, kan det vara så att det sitter dubbla "kontakter" i spaken, en till höger och en till vänster? Låter konstigt i mina öron men jag har inte stenkoll på bilelektronik.

    //Viljan

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555

    Re: Helljus ur funktion vä.sida 9-5

    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    13

    Re: Helljus ur funktion vä.sida 9-5

    Jättetack!
    Självklart så försökte jag själv söka efter tidigare trådar om ämnet, men jag hittade inget. Det beror säkert på någon form av inkompetens från min sida

    Åter ett stort tack!

  4. #4

    Re: Helljus ur funktion vä.sida 9-5

    Hade samma fel på min gamla 9-5a under alla år, varje gång helljuslampan slockna så knackade jag på reläet och sen var det bara att köra vidare hahahaha, det hände inte så ofta så jag tog mej aldrig för att byta reläet

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Re: Helljus ur funktion vä.sida 9-5

    Det är inte frågan om ett relä. Det ser ut som ett relä och sitter bland andra relän men det är alltså en styrenhet för belysning. Det är därför Saab ska ha så svettigt betalt och det är också därför det naturligtvis inte fungerar med ett "universal" helljusrelä. Speedparts säljer dom förresten. Tror det går på 360 spänn eller så...
    Fredrik J

  6. #6

    Re: Helljus ur funktion vä.sida 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är inte frågan om ett relä. Det ser ut som ett relä och sitter bland andra relän men det är alltså en styrenhet för belysning. Det är därför Saab ska ha så svettigt betalt och det är också därför det naturligtvis inte fungerar med ett "universal" helljusrelä. Speedparts säljer dom förresten. Tror det går på 360 spänn eller så...
    Ok hehe iaf den där stora oranga saken hahaha

    Tror SAAB verkstan i bromma "renoverar" såna där (kanske finns andra som gör det med) dom sa att man kunde köpa såna som dom hade fixat iaf, gjorde aldrig det men jag gissar att det hade varit lite billigare iaf, enda bekymret jag har nu är en nedrans blinkande xenonlampa

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Hajom, Västra Götaland
    Inlägg
    97
    Medlem#
    2733

    Re: Helljus ur funktion vä.sida 9-5

    Känns som att köpa en renoverad del ändå blir dyrare än att öppna den och låta en lödkunnig person (du själv el. nån annan) fixa lödpunkterna som är dåliga. Det tar längre tid att öppna den än att laga den.
    9-3 SC 2,0T -06
    9-5 SC 2,3(t)T BP -10 (Hirsch) Nordic AERO St2+

Liknande ämnen

  1. vänster-helljus ur funktion
    Av Jowlot i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 12:01
  2. Helljus och extraljus ur funktion (9-5)
    Av saab9000turbo-92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-21, 20:02
  3. Helljus ur funktion
    Av ViggenGurra i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-03-16, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •