Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: saab 9000 aero ny ägare men lite frågor ang farthållare mm

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    saab 9000 aero ny ägare men lite frågor ang farthållare mm

    Hejsan alla glada saab ägare har ganska nyligen för precis 1 vecka sedan köpt mig en saab 9000 Aero -94 mycket rolig bil måste jag säga.Men måste fråga lite.Farthållaren e helt tvärdöd vare sig spaken fungerar eller det händer absolut inget.Vart skall jag felsöka?
    Tänkt på att detta är min första saab 9000 så är inte så haj på dessa modeller så gärna utförliga förklaringar.

    på orginal insuget sitter det först en slang till map sensor sedan en som går till avlastnings ventil o sedan en tredje men den e pluggad men en liten slang bit o plugg varför?
    Och var hör denna slang till igentligen till?


    bilen går kanon fint nyrenoverad turbo o motor med borttagen balansaxel o ac så kortare rem ditsatt.
    Men en fråga till såg att bussningarna till övre motorfästet gjort sitt vill ha powerflex men vissa tycker bara man skall ha en power flex o en orginal vilken skall vara orginal och varför?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: saab 9000 aero ny ägare men lite frågor ang farthållare

    kolla sensron vid bromspedalen. sitter en knapp där som bromspedalen ligger emot.

    Fästena till denna kan gå sönder. var så på min 9-3 fixade denna så funkade det igen.

    kanske samma på 9000.

    kostnad? tja för mig var 1 eller 2 buntband :P

    Den sista slangen där kan helt enkelt ha vart till en extern barmätare som föergående ägare haft. vet att min 9000 2.3t hade en ledig plats på insuget där jag monterade en bar mätare.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Re: saab 9000 aero ny ägare men lite frågor ang farthållare

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    kolla sensron vid bromspedalen. sitter en knapp där som bromspedalen ligger emot.

    Fästena till denna kan gå sönder. var så på min 9-3 fixade denna så funkade det igen.
    Kolla även motsvarande kontakt vid kopplingspedalen. Det händer då och då att "pinnarna" fastnar i hylsorna, men går då att dra ut med en radiotång eller liknande.
    /Johan

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    231

    Re: saab 9000 aero ny ägare men lite frågor ang farthållare

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    kolla sensron vid bromspedalen. sitter en knapp där som bromspedalen ligger emot.

    Fästena till denna kan gå sönder. var så på min 9-3 fixade denna så funkade det igen.

    kanske samma på 9000.

    kostnad? tja för mig var 1 eller 2 buntband :P

    Den sista slangen där kan helt enkelt ha vart till en extern barmätare som föergående ägare haft. vet att min 9000 2.3t hade en ledig plats på insuget där jag monterade en bar mätare.

    Okej
    Vart ute o kollat på dessa knappar men inga fästen trasiga o knapparna verkar fungera(Åker ut o in när man trycker på broms etc) men smörjde upp dessa ändå.
    finns det någon ikon som skall lysa i instrument huset för just farthållaren?
    Saab 9-5 Aero SC 2005

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Dals-Ed
    Inlägg
    710

    Re: saab 9000 aero ny ägare men lite frågor ang farthållare

    Citat Ursprungligen postat av mr_saab95
    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    kolla sensron vid bromspedalen. sitter en knapp där som bromspedalen ligger emot.

    Fästena till denna kan gå sönder. var så på min 9-3 fixade denna så funkade det igen.

    kanske samma på 9000.

    kostnad? tja för mig var 1 eller 2 buntband :P

    Den sista slangen där kan helt enkelt ha vart till en extern barmätare som föergående ägare haft. vet att min 9000 2.3t hade en ledig plats på insuget där jag monterade en bar mätare.

    Okej
    Vart ute o kollat på dessa knappar men inga fästen trasiga o knapparna verkar fungera(Åker ut o in när man trycker på broms etc) men smörjde upp dessa ändå.
    finns det någon ikon som skall lysa i instrument huset för just farthållaren?
    Kommer faktiskt inte ihåg hur det var. vet att det står cruise när man aktiverar det på dom nya. Men 9000 hade ju ingen cruise. jag tror inte det skall lysa någon lampa men är inte säker.
    9-5 vector sc 2,3t -02

    http://www.garaget.org/euroman

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    44

    Re: saab 9000 aero ny ägare men lite frågor ang farthållare

    Citat Ursprungligen postat av Euroman
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab95


    Okej
    Vart ute o kollat på dessa knappar men inga fästen trasiga o knapparna verkar fungera(Åker ut o in när man trycker på broms etc) men smörjde upp dessa ändå.
    finns det någon ikon som skall lysa i instrument huset för just farthållaren?
    Kommer faktiskt inte ihåg hur det var. vet att det står cruise när man aktiverar det på dom nya. Men 9000 hade ju ingen cruise. jag tror inte det skall lysa någon lampa men är inte säker.
    Jo det skall lysa cruise, nere i vänstra hörnet.
    Saab 9000-98 2,0t, 900s-91

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    781

    Re: saab 9000 aero ny ägare men lite frågor ang farthållare

    Nej, fram till och med 1994 års modell finns _ingen_ cruiselampa, den kom senare.

    Just -93 och -94 har en egen variant av farthållaren, det är ungefär samma system som de tidigare åren, men en egen styrenhet, som ofta går sönder. Man kan koppla in en styrenhet från tidigare årsmodeller, men kontaktstycket stämmer inte, så man får jämföra kopplingsscheman och bygga en adapterkabel av den gamla trasiga enheten.

    På 1995 års modell blev det nytt system igen, nu med stegmotor istället för vacuumpump.

    Börja med att felsöka pedalkontakterna, och kolla efter vacuumläckor. Kontrollmät spakens funktion, och om allt det är ok, då är det ny (begagnad) styrenhet som behövs, och den finns oftast inte att få tag i, så det är styrenhet från og900 och äldre 9000 som gäller.

Liknande ämnen

  1. Ny ägare av en 9-5 Aero med lite frågor
    Av Echoes i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-09-12, 22:49
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 14:00
  3. Nybliven Saab 9-3 Aero -01 ägare med ett par frågor!!=)
    Av Ottosson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 06:15
  4. NYBLIVEN SAAB AERO ÄGARE MED FRÅGOR!
    Av Niccco i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 10:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •