Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Demontering navigator samt installation av Parrot Mki9200

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    KATTARP
    Inlägg
    5

    Demontering navigator samt installation av Parrot Mki9200

    Jag fick en Parrot Mki9200 i födelsedagspresent
    Den tänkte jag nu montera i min 9-5, 2006:a. I denna sitter en Denso navigator (http://cars.about.com/od/saab/ig/200...nav-system.htm)

    Min fråga är, hur demonterar jag navigatorn på bästa sätt?

    I denna modell finns inte de "vanliga" hålen som man kan använda klädhängare till (om man inte har demonteringsverktygen)
    Rickard Nisses-Gagnér
    SAAB 9-5 2,3t Aero 2006 (vackert brun)
    SAAB 9-3 2,0t 2003

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Du kan trycka in ett buntband i lagom storlek (helst så hög som möjligt så den fortfarnade går in, bredden spelar mindre roll) i varje hål. Så har jag gjort på min när jag plockat ut den.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Som jag förstår det så är den skruvad med fyra skruvar som är gömda bakom plastpluggar. Dessa plastpluggar skall man kunna lura bort mha tejp eller motsvarande, annars får de borras bort.
    /Johan

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Citat Ursprungligen postat av JSN
    Som jag förstår det så är den skruvad med fyra skruvar som är gömda bakom plastpluggar. Dessa plastpluggar skall man kunna lura bort mha tejp eller motsvarande, annars får de borras bort.
    /Johan
    Tror du tänkter på den vanliga stereon, detta är denso navigatorn. Tittar du noga på hans bild så ser inga plastpluggar, utan bara dom 4a hålen som jag pratade på.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    KATTARP
    Inlägg
    5

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Helt riktigt inga plastpluggar. Mina "strips" är för klena så jag skall försöka fixa några grövre. Man kan känna att där är clips som expanderar , men man får inte tillräckligt "grepp" för att dra ut navigatorn .
    Rickard Nisses-Gagnér
    SAAB 9-5 2,3t Aero 2006 (vackert brun)
    SAAB 9-3 2,0t 2003

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    92

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Det sitter hakar som man måste trycka undan. Du kan inte plocka ut AC-panelen eller nått, då kan du trycka bakpå navigatorn.
    Kör:
    Saab 9-3 Aero -01 Nergraderad till vinterbil.

    Audi S4 Cab -04 som sommar bil.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    KATTARP
    Inlägg
    5

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Så då var det fixat (drog ut på tiden lite), här kommer vad jag gjorde.

    För att få ut stereon: Köp fyra glasspinnar , ät upp glassen och stick in de fyra pinnarna i spåren, till botten ca 2/3 glasspinne, dra ut stereon!

    Anslutning: Min kära bil var förberedd för mobiltelefon och således fanns en kontakt lite längre in (ganska svåråtkomlig) Jag införskaffade en Parrot Adapterkabel (AC000051AA) som ansluts mellan bilen och boxen från Parrot. Kostnad 450 kr.

    Mikronfon: Jag drog sladden under ratten ut genom säkringsluckan vid dörren och förde in den bakom listen längs vindrutan och monterade mikrononen ovanför backspeglen.

    Anslutningskabler: drog jag ner till passagerarsidan, genom att lossa luckan över AC (tror jag)

    Display: placerade jag mellan stereon och kontrollpanelen för ACC.

    Klart!
    Rickard Nisses-Gagnér
    SAAB 9-5 2,3t Aero 2006 (vackert brun)
    SAAB 9-3 2,0t 2003

  8. #8

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Hej!

    Jag ska montera en Parrot i min 9-5 från 2008 (Pilot-paket, HF förberedd) med Denso-Navigatorn och ljudsystem Harman Kardon 200 med CD-växlare.

    Som jag jag fattat det går det inte att koppla in en Parrot så att man även kan lyssna på musik via telefonen, då det saknas en AUX-ingång. Stämmer detta?

    I så fall köper jag hellre en äldre Parrot CK3100 billigt för att åtminstone kunna använda telefonen. Ville gärna ha en MKi9200, men utan musiken verkar det onödigt...

    Riniga,

    tack för bra tips om hur du monterade!

    Hur blev din installation och funktionaliteten med MKi9200?
    Kan du streama musik???
    Är kanske Parrot Adapterkabel (AC000051AA) lösningen?
    Kör en Saab 9-5 2.3t Vector Biopower från 2008

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    KATTARP
    Inlägg
    5

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Jag anslöt som sagt adapterkablen (AC000051AA) till den befintliga kontakten som finns då bilen är telefonförberedd.

    Det ger fullt stöd för att streama musik via bluetooth, eller kontakter(usb:n laddar telefonen dessutom) till Parrot som sedan spelar upp ljudet i bilens högtalare.
    Min färddator visar detta med TELEPHONE meddelande.

    Men... Då den hanteras som en telefon så tycks Saab inte tycka att man behöver använda alla högtalarna, så spelljudet går bara till de främre högtalarna vid vindrutan.... Det ger okey ljud att prata i telefon, men suger fullkomligt när man skall spela musik...

    Jag planerar för att ta en koll om det går att splitta ljudet till de övriga högtalarn, men det verkar svårt. Exempelvis så stänger navigatorn av ljudkontrollen när den ligger i telefonläge.

    Summa: Jag använder enheten för telefoni och ljudböcker och inte musik (tyvärr).
    Rickard Nisses-Gagnér
    SAAB 9-5 2,3t Aero 2006 (vackert brun)
    SAAB 9-3 2,0t 2003

  10. #10

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Det var minst sagt en begränsning...

    Trist läge med annars bra utrustning. Tror att jag anpassar mig och nöjer mig med en Parrot CK3100 enbart för telefonin.

    Tack igen för bra info Rickard.
    Kör en Saab 9-5 2.3t Vector Biopower från 2008

  11. #11

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Funderar också på MKi9200 ifrån Parrot. Vad jag har förstått så finns det olika typer av anslutningar. En väg skulle vara att låta Parrot boxen växla mellan ljudet ifrån radioenheten och ljudet ifrån dess egen box.

    Enligt Vianor som nyligen börjat monterat dessa så finns det full funktionalitet (svar via mejl). Om det bara innebär ljud i fronthögtalarna vet jag inte.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    KATTARP
    Inlägg
    5

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Adapterkablen som jag använt ersatte Parrots kabelhärva och anslöts direkt mellan boxen och bilens anslutningar, fantastiskt lätt att koppla in (när man väl kom åt det). Som du säger finns det kanske andra adapterkablage som fungerar bättre :-).

    Hör gärna av dig med resultat, jag är klart nyfiken att kunna nytja parrotenheten till lite mer.
    Rickard Nisses-Gagnér
    SAAB 9-5 2,3t Aero 2006 (vackert brun)
    SAAB 9-3 2,0t 2003

  13. #13

    Re: Demontering av navigator i SAAB 9-5

    Min tanke med Parrot är att streama musik ifrån mobilen rakt ut i högtalarna. Det hela bygger ju på att Parrot Boxen lirar tillsammans med AS3 slutsteget direkt. Detta har differentiella lågnivåingångar. I bruksanvisningen finns det bilder på olika inkopplingssätt har jag för mig?

  14. #14

    Re: Demontering navigator samt installation av Parrot Mki920

    Vad jag förstår så finns det lite mer komplexa kablage för Parrots system.

    Här är ett kablage,

    http://www.incarhandsfree.co.uk/handsfr ... ab-9.3-9.5

    Det är för bilar med Navi och Förstärkare.

    Sen finns det en variant för bilar utan navi och förstärkare.

    Dessa borde ju fixa biffen tycker man...

  15. #15

    Re: Demontering navigator samt installation av Parrot Mki920

    De besked jag fått är att inte ens dessa kablage klarar att streama musik i stereo då Navin lägger beslag på den enda ingången till systemet...

    Svaret från JustCarKits, som många rekommenderar:

    "As yours is the earlier Satnav unit (-2010) with no MP3 socket we are unable to offer stereo music streaming through the TEL1 connector.
    There is no Aux on the earlier satnav units as this is already used by the SatNav instructions.
    The wiring harness on rear of satnav unit is also different to the standard Saab stereo and no connectors are available."
    Kör en Saab 9-5 2.3t Vector Biopower från 2008

  16. #16

    Re: Demontering navigator samt installation av Parrot Mki920

    Förklaringen ifrån JustCarKits verkar något "luddig" (?)

    Det hela bygger på att man ser till att skicka in ljudet ifrån Parrot boxen in i slutsteget och på så sätt få ut ljudet i alla högtalarna, även telefonljudet då. Visst kan man fortfarande köra med TEL kablaget för att sätta Huvudenheten i Telephone läge? Det man vinner då är att den väl pausar en cd skiva t.ex.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-12-21, 18:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •