Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Frågor kring "uppdatering" av en 9-3 cab -08

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    204

    Frågor kring "uppdatering" av en 9-3 cab -08

    Hej!

    Postar i denna forumsdel då det är frågor som platsar på lite olika delar. Hämtade igår ett lätt begagnad 9-3 cab. Det är en 2.0t aut biopower vector MY 2008 som stått i lager till för ett år sen. Sista året har den varit tjänstebil/förmånsbil till en SAAB-anställd.

    Jag blottar strupen och erkänner att mina kunskaper om modellen är bristfälliga. Har sökt på forumet och insett att jag ska kontakta SAAB för att få vagnsspecifikationen. Trots idogt sökande finns det lite frågor kvar...

    Bilen är välutrustad med vad jag gissar är pilotpaket. (xenon med kurvfunktion, elstolar, regn- och backsensorer, stereo med växlare, 18-tums fälgar och larm)

    Att stereon hade integrerad växlare insåg jag först när jag läste instruktionsboken och sprungit ut till bilen och kollat. Det säger väl tyvärr nåt om kunskapsnivån...

    Det jag behöver hjälp/synpunkter/ta del av erfarenheter med är följande:

    1. Handsfree. Det finns en hel del skrivet i ämnet men kostnader och funktioner är fortfarande lite oklart för mig. Jag utgår från att bilen har telefonförberedelse. Det optimala vore att kunna använda iPhone både som telefon och som mp3-spelare.

    2. Fast monterad navi. Även här finns det en hel del info, men det blir otydligt om en navi från skroten är lätt att montera eller inte. Jag hänger inte med på detta med hastighetssignalen från bilen.

    3. Motoruppdatering. Vad ska man satsa på? Har ju ett års garanti kvar på bilen. Då det är en förmånsbil kommer den nog mest gå på etanol.

    4. Utvändig uppdatering. För att få den ännu snyggare, ska man satsa på att få tag i nyare stötfångare fram och bak(?). Förutom plastbitar och lackering, vad drar det med sig i övrigt? Avgassystem, plastbitar hit och dit? Sänkning är inte aktuellt då vi kör på dåliga/små grusvägar där låga bilar skrapar i.

    5. Övrigt - hur knepigt är det t ex att få till komfortlåsning om det inte är fabriksmonterat, få hålen för dioderna längst ut i kanterna av huvudstrålkastarna att lysa vore väl också trevligt.

    Slutligen, pengar... Jag inser att jag inte kan få allt ovan för min budget som är satt till max 20 000 (helst dessutom med kvitto med moms om möjligt, men det är väl inget absolut krav)

  2. #2
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 080
    Medlem#
    7289

    Re: Frågor kring "uppdatering" av en 9-3 cab -08

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    2. Fast monterad navi. Även här finns det en hel del info, men det blir otydligt om en navi från skroten är lätt att montera eller inte. Jag hänger inte med på detta med hastighetssignalen från bilen.
    http://forum.saabturboclub.com/viewt...?f=30&t=263659

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    3. Motoruppdatering. Vad ska man satsa på? Har ju ett års garanti kvar på bilen. Då det är en förmånsbil kommer den nog mest gå på etanol.
    Är det inte 30% rabatt på Hirsch-uppgradering just nu? Kan ju vara ett alternativ.

    Citat Ursprungligen postat av Lostmygun
    4. Utvändig uppdatering. För att få den ännu snyggare, ska man satsa på att få tag i nyare stötfångare fram och bak(?). Förutom plastbitar och lackering, vad drar det med sig i övrigt? Avgassystem, plastbitar hit och dit? Sänkning är inte aktuellt då vi kör på dåliga/små grusvägar där låga bilar skrapar i.
    En Aero-front är ju inte så jättemycket jobb att få dit, lyfter utseendet väldigt mycket enligt mig.

    Mvh Marcus

Liknande ämnen

  1. Fråga kring "jailbreak" till PS3!
    Av Johannyman i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-09, 22:41
  2. En fundering kring "mjuk start" dragläge OG9-5
    Av Tompsan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-12-06, 20:48
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-09-06, 23:29
  4. Lite funderingar kring "tryckstötar"???
    Av Hosiman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-03-31, 14:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •