Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Trög koppling på 900

  1. #1

    Trög koppling på 900

    Var och tittade på en 900 Turbo -95 idag och jag tyckte kopplingen var
    väldigt trög. Nästan som på min gammla 240 med race koppling.
    Är den sån på just turbo modellen? Kan inget om Saab i övrigt.

    Mvh Alex

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Ed
    Inlägg
    288

    Re: Trög koppling på 900

    Citat Ursprungligen postat av AlexP
    Var och tittade på en 900 Turbo -95 idag och jag tyckte kopplingen var
    väldigt trög. Nästan som på min gammla 240 med race koppling.
    Är den sån på just turbo modellen? Kan inget om Saab i övrigt.

    Mvh Alex
    Kan vara kopplingsvajern som hoppat ur läge, så var det på min. E du händig fixar du det själv.
    Mvh//Chrille #4977 Tidigare: Saab 900 T8 -84, Saab 900 Talladega -97
    Nu: Volvo 940 Turbo -95

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Oftast räcker det ej med att byta wire. Måste byta komplett koppling.

  4. #4
    Ok så det är wire på den? Trodde det var hydraulisk..
    Det låter som att det är ett ganska vanligt problem? eller?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Har du riktig otur räcker det inte med att byta kopplings vire utan då måste även (gummiboxarna) på tryckarmen bytas så var det på min 900NG.

    H\\Johnny

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 739
    Citat Ursprungligen postat av AlexP
    Ok så det är wire på den? Trodde det var hydraulisk..
    Det låter som att det är ett ganska vanligt problem? eller?
    Nej, hydralisk koppling kom på den sista modellen av ng900.
    Dom flesta som trimmar bygger om till hydralisk, för orig. wire-koppling
    är inte känd för att vara bra. Dålig känsla och ryckig.


    Mvh

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Det är ganska ofta hylsan som håller urtrampningslagret som kärvar mot sin styrning. Trist eftersom man får ta ner lådan för att fixa det, billigt å andra sidan eftersom det räcker att göra rent och smörja upp delarna igen.

  8. #8
    Ok, tack för svaren. Köper den nog ändå. Blir min första Saab (har bara haft Volvo tidigare).




    www.northrace.com

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    Citat Ursprungligen postat av AlexP
    Ok, tack för svaren. Köper den nog ändå. Blir min första Saab (har bara haft Volvo tidigare).




    www.northrace.com
    grattis till ny bil om det blir den, å välkommen till en bättre värld...

    ett tips är att bygga om till hydralisk, nyss gjort det själv...trodde inte innan att den skulle bli såå mkt lättare som den blev!
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Svenljunga
    Inlägg
    433
    Citat Ursprungligen postat av tele
    Citat Ursprungligen postat av AlexP
    Ok, tack för svaren. Köper den nog ändå. Blir min första Saab (har bara haft Volvo tidigare).




    www.northrace.com
    grattis till ny bil om det blir den, å välkommen till en bättre värld...

    ett tips är att bygga om till hydralisk, nyss gjort det själv...trodde inte innan att den skulle bli såå mkt lättare som den blev!
    Jag håller också på att bygga om till hydralisk koppling en del jobb men det kanske är värt besvären då? hadde iofs inget val när min låda rasade men men thats life.

  11. #11
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Wirekopplingen på ng900 är hårdtrampad, speciellt jämfört med Volvo-kopplingar, även när den är fullt frisk.
    All makt åt Thengil!

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    Citat Ursprungligen postat av saab_coupe
    Citat Ursprungligen postat av tele
    Citat Ursprungligen postat av AlexP
    Ok, tack för svaren. Köper den nog ändå. Blir min första Saab (har bara haft Volvo tidigare).




    www.northrace.com
    grattis till ny bil om det blir den, å välkommen till en bättre värld...

    ett tips är att bygga om till hydralisk, nyss gjort det själv...trodde inte innan att den skulle bli såå mkt lättare som den blev!
    Jag håller också på att bygga om till hydralisk koppling en del jobb men det kanske är värt besvären då? hadde iofs inget val när min låda rasade men men thats life.
    trodde oxå min pajjat...hittade en 9-3 -01-låda till bra pris...ombyggnad blev ett måste men det var iofs ändå planerat!

    det visade sig dock att felet kvarstod när bilen var ihopplockad igen...felet visade sig vara "navet" i lamellen...dom 4 "pinnar" som tycker på fjädrarna hade gått av...

    men men...inget ont som inte har ngt gott med sig...så nu lite fattigare vet jag iaf att lådan är bättre å nästan ny, ny lamell, hydralisk koppling...ja, det känns som en helt ny bil!! hehe
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Wirekopplingen på ng900 är hårdtrampad, speciellt jämfört med Volvo-kopplingar, även när den är fullt frisk.
    Tja grabbar, va och tittade på en saab 900 2.0t '97 idag. Och som ni diskutera här så va kopplingen trögare än jag normalt är van vid men efter ha kört en stund tyckte jag att man vande sig. Och jag har hört att kopplingen är något trög med wire. Då är frågan. Hur trög är den när det troligen är något som inte står rätt till? Dom hade bytt wire på den för 3 år sedan. Kan även tycka att den tog rätt långt ner.

    Mvh, Anders
    / Saab 900 2.0T '97 / 17" 3-Spoke Double /

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    [quote=änders]
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":2hfui2il
    Wirekopplingen på ng900 är hårdtrampad, speciellt jämfört med Volvo-kopplingar, även när den är fullt frisk.
    Tja grabbar, va och tittade på en saab 900 2.0t '97 idag. Och som ni diskutera här så va kopplingen trögare än jag normalt är van vid men efter ha kört en stund tyckte jag att man vande sig. Och jag har hört att kopplingen är något trög med wire. Då är frågan. Hur trög är den när det troligen är något som inte står rätt till? Dom hade bytt wire på den för 3 år sedan. Kan även tycka att den tog rätt långt ner.

    Mvh, Anders[/quote:2hfui2il]

    svårt att säga hur hurd eller mjuk den SKA vara!

    anledningen att den tar långt ner är ganska säkert pga att självjusteringen inte funkar, ganska hopplöst att hålla på med...inte ens SAAB fick ordning på min justering!

    så mitt tips är att bygga om till hydralisk så fort som möjligt!
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  15. #15
    svårt att säga hur hurd eller mjuk den SKA vara!

    anledningen att den tar långt ner är ganska säkert pga att självjusteringen inte funkar, ganska hopplöst att hålla på med...inte ens SAAB fick ordning på min justering!

    så mitt tips är att bygga om till hydralisk så fort som möjligt!
    tack för svar, att bygga om till hydralisk är det svårt om man är mindre duktig på att mecka? Har ju inte tummet mitt i handen direkt är möbelsnickare så finskänsla har man ju. Men måste man riva ner växelåda osv då? Finns det nån guide? Såg att delarna går på runt 3500:- från speedparts.com
    / Saab 900 2.0T '97 / 17" 3-Spoke Double /

  16. #16
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Men sen är ju verkligen frågan om nått verkligen är fel eller om det är du som är invand med en annan bil?

    Att byta ut halva bilen utan att nått egentligen är fel känns lite dumt.

    föresten att den "tar långt ner", menar du att den tar tidigt liksom?


    Av de bilar jag kört tycker jag generellt att kopplingen på 900 (i alla fall min) tar tidigare än på 9000, betydligt tidigare än på Volvo 240 och ljusår mycket tidigare än på Merca. (Brukar bli lite lamellslir första växlingarna när jag lånar föräldrarnas E-klass från -99 för den tar kopplingen enormt långt upp på.) (Men det ska ju vara ett tydligt dragläge i alla fall, inte att den börjar ta direkt från botten utan i alla fall en bit upp)

    Så jag skulle råda dig att prova en vecka eller så om det inte uppenbart är någonting som är fel, alternativt åka in på saab och be de "känna" på kopplingen.

    Sen kan du naturligtvis bygga om till hydraulisk ändå, om du känner för det. (Det blir ju bättre med det naturligtvis).


    För övrigt: Välkommen! (Köpte du bilen eller? *nyfiken*)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  17. #17

    Re: Trög koppling på 900

    Bytte precis kopplingsvajer på min saab 900 -97. Innan hade kopplingen varit trög och det var trögt att få i växlar. Nu efter jag hade bytt så kändes kopplingen trögare än tidigare. Vad kan det vara för fel?

  18. #18

    Re: Trög koppling på 900

    Någon skarp böj på vajern?
    2 stycken SAAB 9-5 Sedan/Kombi 2,3t årsmodell 2000
    SAAB 9000 A50 2,0t årsmodell 1998
    Ford Mustang GT årsmodell 2006

  19. #19

    Re: Trög koppling på 900

    Nä det tror jag inte men jag hade glömt lägga på den här fjädern som ska va på pedalen. Kanske är det de?

  20. #20

    Re: Trög koppling på 900

    Ingen som vet vad det är för fel? Jag har fått på fjädern på pedalen. Jag har prövat att spänna och släppa på vajern men det är lika trögt andå. Det är en vajer man kan justera själv. När man trampar ner pedalen hör man ett gnällande ljud som det verkar komma från kopplingsarmen. Hoppas någon kan hjälpa mig nu!

Liknande ämnen

  1. Seg/trög koppling
    Av oath5 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-02, 00:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •