Visa resultat för omröstning: Vad tycker du om temat "Afterburner"?

Antal röster
76. Du får inte rösta i den här omröstningen
  • Överbäst! Byt NU!

    2 2,63%
  • Snyggt!

    9 11,84%
  • Okej då, jag kan leva med det

    22 28,95%
  • Nej, hitta nått bättre!

    39 51,32%
  • Byter ni kommer jag aldrig tillbaka!

    4 5,26%
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    IT-gruppen tittar just nu på att byta utseende på forum och hemsida för att få dessa lika och snyggare (jag tror Claes ord var: "Få bort pizzeria-utseendet på forumet!" ).

    Jag har hittat ett tema som finns till både phpBB (forumprogramvaran) och Joomla! (hemsideprogramvaran) som heter "Afterburner".

    För att ni skall få en uppfattning om hur det skulle kunna se ut har jag installerat en "dummy" av forumet där man inte kan logga in, men klicka runt i trådarna (från 2010) och få en uppfattning om hur forumet skulle se ut om vi byter.

    Observera att detta bara är en basinstallation av temat och vi skulle behöva designa ny grafik lite här och där för att passa STCS (t.ex. tråd/forum-ikoner och naturligtvis toppbilden).

    Vi är mycket intresserade av att höra vad forumet tycker om en sådan ändring (nej vi kommer inte gå tillbaka till det gamla gröna utseendet för er som minns det ).

    Ni hittar dummyn här:

    http://jss.kult.lu.se/stcs

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Hmm, ... jag tycker att bredden på temat som varit hittils är alldeles för smal..

    Jag kör på 1280*1024 .. men tycker endå att det är för smalt att läsa .. för att inte prata om lite "större" bilder osv som inte alls kommer till sin rätt...

    Temat som du hänvisar till är juh inte alls mycket bättre en detta, tycker iaf jag .. därav valde jag att jag inte alls gillar det.

    Kan det inte läggas in lite valbara teman, så att man själv kan få välja ett som passar en.?

    Eller är detta för krångligt...? isof bör man juh kanske göra nån större rösning där man lägger fram ett större alternativ av teman man kan välja på.

    För att sedan rösta fram nått som alla tycker är okej,, o köra på det......

    Det temat som finns på http://www.900klubben.se/phpbb3/ tycker jag om, eller kanske nån variant av det .. där utnyttjar man juh skärmen till fullo.

    Iaf 1 åsikt.. /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Njae, Afterburner känns som en enda röra för dagisbarn!

    Bara idiotin att man har avatarer/användarinfo på höger sida om inlägget gör mig lite smått galen. Vi läser väl från vänster i Sverige?

    Att det sedan inte finns en tydlig linje mellan innehållet och "dö"-utrymmet på sidorna gör att det känns ofärdigt.

    Håller annars med DualC att ett originaltema känns som ett bättre val, lättläst och man får en god överblick.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  4. #4

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Håller med övriga även om det är enkelt att flytta avatarer/användarinfo till vänster så ser Afterburner rörigt ut.
    Samma tema som används till Joomla dvs startsidan http://www.saabturboclub.com/
    finns ju även till forumet om ni vill att dom ska vara lika.
    Jag brukar leta teman här
    http://demo.phpbb3styles.net/

    Lägger min röst på Prosilver Special Edition eller Subsilver2

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    http://replay.waybackmachine.org/20041208201744/http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/index.php
    Åhh, gamla hederliga STCS forumet...., saknar det faktiskt... men det temat va bra bättre en det som finns nu..

    Kan även hålla med Hamilton att SubSilver2 är snyggt... och stilrent..
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Citat Ursprungligen postat av DualC

    Åhh, gamla hederliga STCS forumet...., saknar det faktiskt... men det temat va bra bättre en det som finns nu..
    Behagliga färger och subSTCS kommer alltid att vara det riktiga forumet för mig.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Citat Ursprungligen postat av Plupp
    Citat Ursprungligen postat av DualC

    Åhh, gamla hederliga STCS forumet...., saknar det faktiskt... men det temat va bra bättre en det som finns nu..
    Behagliga färger och subSTCS kommer alltid att vara det riktiga forumet för mig.

    Åhhhh vad underbart det ser ut.

    tycker STCS ska köra på Retro stuket

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    En tydlig linje mellan innehåll och "whitespace" finns väl? Har du lite låg kontrast i skärmen?
    Det här med att sätta avatarer och användarinfo till höger tycker jag inte är en så dum idé, det är väl själva inlägget man är intresserad av och då är det ju mer vettigt att själva innehållet finns till vänster, annars blir det ju skribenten som är det viktigaste.

    När det gäller fler-tema-val så är väl tanken att det skall vara uniformt mellan hemsida och forum och att det dessutom kostar tid och jobb att underhålla flera teman.

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Jag håller med om att användarinfon skall vara till vänster. Absolut!

    Det är kanske inte så lätt att sätta fingret på varför, egentligen. Precis som du säger bollman, så är innehållet det viktigaste. Men samtidigt så vill vi veta vem som säger något innan det sägs. Som människor bedömer vi alltid vad som sägs efter vem som säger det. Och går man då från vänster till höger som normal läsning, så blir det först avataren och inläggets avsändare och sedan själva inlägget.

    Bättre än så kan inte jag förklara det. Det är ett försök att beskriva vad som från början är en magkänsla av att det ska vara till vänster.

    Edit:

    Sedan handlar det givetvis om vana. Med tiden så vänjer man sig vid att ha användarinfon till höger. Men att man vant sig vid något, behöver inte alls vara liktydigt med att det är lika bra eller att det är naturligt. Bara att man vant sig...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Och det funkar ju åt båda hållen Bara för att det "brukar" vara till vänster så behöver ju det inte vara rätt

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 641

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg
    Citat Ursprungligen postat av Plupp

    Behagliga färger och subSTCS kommer alltid att vara det riktiga forumet för mig.

    Åhhhh vad underbart det ser ut.

    tycker STCS ska köra på Retro stuket
    Tycker också det gamla var riktigt nice!
    Mvh Timmy

  13. #13
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Och det funkar ju åt båda hållen Bara för att det "brukar" vara till vänster så behöver ju det inte vara rätt
    Absolut! Men jag har deltagit i forum som har det på båda sätten, och jag har aldrig lyckts vänja mig vid användarinfon till höger där det är på det viset. Inte ens efter en rimligt lång tid...

    Fast det kanske bara är jag som tycker så, å andra sidan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #14
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Citat Ursprungligen postat av Vfr
    Fast det kanske bara är jag som tycker så, å andra sidan.
    Du är inte ensam, det känns som allt är knas när det är på den vänstra sidan!

    Edit: jag menar självklart den högra sidan

  15. #15
    Steg 1 Slenders avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    1 083
    Medlem#
    7289

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Användarinfon ska vara till vänster. Sen tycker jag det ser ut som att sidan inte har laddat färdigt när det inte är något som ramar in alla inläggen som det gör nu.

    Mvh Marcus

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Och det funkar ju åt båda hållen Bara för att det "brukar" vara till vänster så behöver ju det inte vara rätt
    Som att stå i ett tyst rum och prata med flertalet människor och först efteråt få reda på vem som sade vad.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  17. #17
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Bra liknelse, Plupp! Visserligen inte exakt lika, men ändå lite av den känslan.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Oxelösund
    Inlägg
    582
    Medlem#
    6892

    Re: Nytt utseende på STCS forum och hemsida

    Jag röstade på "Hitta något bättre" av precis samma anledning som de tidigare skribenterna.
    Afterburner är för rörigt. (Vi får ju komma ihåg att ett forum består av mycket text, då är det viktigt att se vart ramar börjar och slutar osv. Kontraster är underskattade!)
    Avatarer skall vara till vänster, så ser de flesta forum ut och det känns för mig bäst.

    Trots min ringa ålder får jag nog säga "det var bättre förr". Den gröna STCS-temat är tydligt och lättöverskådligt.

    Ta gärna fram lite fler teman vi kan diskutera eller "rösta" om, för en förnyelse är bra och det är otroligt kul att ni ställer frågan till oss medlemmar och användare.
    Att förankra beslut och förändringar hos användare gör att det ofta bemöts med större optimism när det väl genomförs.

    Mvh Johan

Liknande ämnen

  1. Ändrat till: Hemsida, Forum - Diskussion pågår
    Av tornros i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-03-04, 14:57
  2. Nytt utseende på i-panel i og9-3
    Av Johnken i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-22, 16:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •