Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bygga eget avgssystem

  1. #1

    Bygga eget avgssystem

    Hej tänkte bygga eget system till min Saab 9-3 sc 2.0T 2006. Bilen är inte chippad, och frågan är ska man bygga från katten o bak eller ska man försöka sig på att göra en DP också? Lr är det bara onödigt?. Har inte kollat vad jag har för tum på orginal systemet någon som vet?

    // Stefan

  2. #2
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Bygga eget avgssystem

    Att bygga från turbon med orginal program och 3" dp, vad jag vet på äldre saabar, typ ej 93SS/SC serien, kan ge sämre effekt samt att bilen kan gå in i nödläge och gå kass, för att
    mottrycket i avgassystemet blir lågt!

    Men att bygga 3" från katten och bakåt är inga problem..
    Ska du inte chippa el liknande över 300hk kanske 2.5" räcker?!
    Låter mindre men flödar lite bättre än orginal.

    Dessutom om du nu kör 3" från turbon iaf, och bilen lirar, kanske du ska räkna med effektförlust, iaf i vridmomentet, pga ej korrekt mjukvara till hårdvaran.

    Jag har byggt lite till volvo och laborerat och använt simons dämpare och 3" catback.
    Blev inge bra, trots tillslut ljuddämpare hela vägen utom 1m.
    Spelade ingen roll vart jag monterade dom så dånade det som fan och ca 3000kr bortslösat.

    Jag hade satsat på BSR system i 2.5", det är snyggt, det är avstämt och det passar perfekt!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Bygga eget avgssystem

    se till att du använder många dämpare och bra sådan om du skall bygga själv ng9-3 har en förmåga att låta som en resonans burk när man går upp i dimension på avgas systemet...

    har ferrita på min och det är gränsfall för vad som är acceptabelt i en vardags bil specielt i hastigheter över 110km

  4. #4

    Re: Bygga eget avgssystem

    låter som man får ta o testa köra från katten o bakåt o se hur allt beter sig och man kanske blir nöjd, men det vet man inte förs man har testa. men det får nog bli 2,5".
    Har haft funderingar att chippa och skulle spara lite på bygga eget system o köra steg 2 på chip det skulle väll funka?

    jag tackar så för hjälpen!

    /Stefan

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Bygga eget avgssystem

    förutsett attu inte har en aero så bottnar turbon redan med steg1 dock gör avgas systemet väldigt gott ruggit mottryck i orginalet när man börjar trimma

  6. #6

    Re: Bygga eget avgssystem

    så när det står att det är steg 2 betyder bara att man får med ett 2,5" avgasystem det är ingen skillnad på programvaran som är på steg 1?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Bygga eget avgssystem

    Citat Ursprungligen postat av 4Klover
    så när det står att det är steg 2 betyder bara att man får med ett 2,5" avgasystem det är ingen skillnad på programvaran som är på steg 1?

    det kan jag inte utala mig om då det finns en massa olika trimföretag. vissa tar ut max effekt med steg1 visa gör det inte, alla har väl sina teorier om hållerbarhet osv

    min går lika lika bra nu som den gjorde med steg1 har 3"dp dubbelt 2,5" större ic nu dock är på fräsningen mindre nu och jag kan ha lägre laddtryck för att nå önskad effekt.

    men som sakt snurran bottnade redan vid steg 1 så vi backade lite för att det inte skulle bli för ansträngt. 86% öppning på mv = 1.14bars laddtryck med andra ord finns det inte så mycket mer att hämta ( det är fakta kombinerat med min åsikt )

    det är dock aldrig fel att öppna andnings vägarna!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2011
    Inlägg
    391

    Re: Bygga eget avgssystem

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    se till att du använder många dämpare och bra sådan om du skall bygga själv ng9-3 har en förmåga att låta som en resonans burk när man går upp i dimension på avgas systemet...

    har ferrita på min och det är gränsfall för vad som är acceptabelt i en vardags bil specielt i hastigheter över 110km
    Vi delar den uppfattningen, satan vilket drygt ljud det blir under längre resor. Men det gav ganska fin effektökning med en komplett Dp-->slutrör från ferrita. Mina bromspapper ligger ett par mil bort, men det var anmärkningsvärt.

    Saftiga dämpare är att rekommendera!
    SÅLD :'( : 9-3SS V6 2.8T Aero Hirsch

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 880

    Re: Bygga eget avgssystem

    skall köra min i bänken innan jag går vidare med nästa uppgradering skall bli kul att se vad den lämnar skulle gissa på ca 230hk 420nm om man ser till den tekniska datan för stunden men som sagt vi får se....

Liknande ämnen

  1. Bygga eget avgassystem
    Av blanks i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 01:17
  2. Bygga ett eget BDM interface?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 18:03
  3. bygga eget OBD -II interface
    Av pekkaaa i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2007-05-09, 17:04
  4. bygga eget insprut
    Av Eyeball i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-05-23, 00:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •