Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: 9000i 2,3 motorn dör helt plötsligt

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    101

    9000i 2,3 motorn dör helt plötsligt

    Var på kalas igår och körde ca 20mil dit utan problem, men på hemvägen efter 5km så tvärdör bilen (9000i 2,3 -93) startmotorn går runt men motorn startar inte.
    Blir bogserad till närmsta mack dessutom en saabverkstad som givetvis har stängt. Efter en massa telefon samtal till bärgning och min far så provar jag starta och då hoppar den igång som en klocka.
    Japp bara att styra hemmåt. Efter ett par km händer samma sak igen, väntar i 5min, fungerar igen.
    Kör några km igen, tvärdöd.
    Även denna gång startar den efter ett tag och den här gången kunde jag köra de sista 15milen hem.

    Under de senaste 2månaderna har bilen dött 2 gånger när jag backat och sedan varit svårstartade. Även vid landsvägskörning ryckt till och dött ca 1sek och sedan fungerat igen.
    Kan även nämna att temp mätaren har legat en aning under det normala den sista tiden (om det nu har någon betydelse)

    Känns inte så tryggt att åka i sabben nu när man oftast har 2 småbarn i bilen.

    Frågan är om soppapumpen kan orsaka dessa fel eller har det med tändningen att göra?
    Opel Vectra -01

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    59
    Det är standard fel på 9000 att temp-mätaren visar fel värde, testa att byta termostat, kan hjälpa (gjorde inte det för mig).

    Börja med att gå igenom tändningen... byt allt när du ändå är igång om du inte kommer ihåg när du gjorde det sist

    mvh
    B202, B234L

  3. #3
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 119
    Medlem#
    6234

    Re: 9000i 2,3 motorn dör helt plötsligt

    Byt termostat och byt bränslefilter.. Kan var de som gör det.. Motortempen vad visar den?? Mycket under det normala?
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    101
    Citat Ursprungligen postat av Bilskojaren
    Börja med att gå igenom tändningen... byt allt när du ändå är igång om du inte kommer ihåg när du gjorde det sist

    mvh
    Byta allt??
    Tändstift & DI-kassett??
    Opel Vectra -01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    101

    Re: 9000i 2,3 motorn dör helt plötsligt

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Byt termostat och byt bränslefilter.. Kan var de som gör det.. Motortempen vad visar den?? Mycket under det normala?
    Bränslefilter bytt för 1 år sen.
    Tempmätaren har alltid legat i mitten (klockan nio) nu ligger den ca 7-8.
    Temp mätaren började visa fel när motorn började strula.

    MVH//Daniel
    Opel Vectra -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Trestad
    Inlägg
    59

    Re: 9000i 2,3 motorn dör helt plötsligt

    Bränslefilter bytt för 1 år sen.
    Tempmätaren har alltid legat i mitten (klockan nio) nu ligger den ca 7-8.
    Temp mätaren började visa fel när motorn började strula.

    MVH//Daniel
    Byt då termostat, är med all sanning kass. Kostar ca 100 lappen...

    Ok, du har DI, visste inte om du hade det eller gamla hederliga fördelarlock.

    Du har möjligtvis inte någon kompis med tändkasett från en 9000 eller 900 som du kan testa med?

    Om du inte bytt stift på länge så skulle jag rekomendera dig att göra det, värt att kosta på sig det ibland, kan vara där felet ligger!

    Lycka till!
    B202, B234L

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Låter som det klassiska DI kassetten.
    Kan även vara bränsle pumpen.
    Men när du försöker starta motorn luktar det bensin då?
    När den inte startar?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8

    Bilen dör!

    Ett vanligt fel på dom har oxå varit tändningslåset!
    Ett hett tips!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    101
    Har bytt bensinpump & tändstift.
    Tändstiften var rätt så (mycket) slitna.

    Känns som om bilen går en aning renare i motorn, svarar bättre på gaspådrag.

    Hoppas bara att man klarar sig från plötsliga stopp igen.

    Tändningslåset?? Kan det bli glapp där som gör att motorn lägger av?

    MVH//Daniel
    Opel Vectra -01

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    101

    9000i 2,3 motorn dör helt plötsligt *Problemet kvarstår*

    Bilen har fungerat utan problem i en vecka tills idag, samma skit som förut.
    Helt plötsligt dör motorn och varvräknaren går i botten.
    Startmotorn går runt men den startar inte.
    Efter 1-2minuter så fungerar den som om inget hade hänt.

    Kan dessa fel inträffa om DI-kassetten är trasig eller är det så att bilen inte går att starta alls om DI går sönder?
    Luktar inte bränt iallafall.

    MVH//Daniel
    Opel Vectra -01

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    3 134
    nej den röda kasetten brukar inte lukta brännt. när min kasett pajja så var den inte helt kass utan funka lite från och till, testa att byta.
    Subaru Legacy

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758

    Re: 9000i 2,3 motorn dör helt plötsligt *Problemet kvarstår*

    Citat Ursprungligen postat av da_saab9000
    Bilen har fungerat utan problem i en vecka tills idag, samma skit som förut.
    Helt plötsligt dör motorn och varvräknaren går i botten.
    Startmotorn går runt men den startar inte.
    Efter 1-2minuter så fungerar den som om inget hade hänt.

    Kan dessa fel inträffa om DI-kassetten är trasig eller är det så att bilen inte går att starta alls om DI går sönder?
    Luktar inte bränt iallafall.

    MVH//Daniel
    Varvräknaren går i botten är en give-away om motorn fortfarande snurrar och inga andra saker slocknar, pekar på vevaxelgivaren (men det kan möjligen vara DI-kassetten också, men mindre sannolikt).

    Om varvräknaren däremot skulle visa korrekt varvtal under nervarvningen när motorn dör så skulle jag gissat på DI-kassetten eller bensinpumpen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av davva
    nej den röda kasetten brukar inte lukta brännt. när min kasett pajja så var den inte helt kass utan funka lite från och till, testa att byta.
    Den röda kan också lukta bränt, enklast att veta om kassetten är paj är att byta mot en fräsch.

    Är inte den trasig är det bara att byta vevaxelgivare, men jag tror itne det finns någon sådan på den här bilen

    Sitter ju LH 2.4.2 på den.

    När bilen stannar, är bilen varm då? Hehe borde ju vara så, men bäst att fråga.
    Och när man försöker starta den igen så tänder den inte, eller är det dåligt med soppa fram?
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    101
    Upptäckte nyss att när jag slår på tändningen till ON så först lyser Check engine, radiatorlevel & oil level, men sedan när dom slocknat så fortsätter Check Engine att blinka 3ggr-slocknar-3ggr osv.

    Varvräknaren faller i botten helt medans motorn fortfarande har varv.

    Motorn dör oftast efter att man kört några km, dvs startar alltid på morgonen utan problem.

    Bytte relä H & I (injection&fuelpump) som sitter bakom handsfacket.
    Öppnade dom gamla reläerna och kontakterna i relät till insprutningen såg inte så friska ut. lite svarta och på en kontakt var ytan skrovlig.
    Båda reläerna klickar till när man vrider på tändningen men det kanske inte blev riktig kontakt där......
    Opel Vectra -01

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Byt DI kassetten om du inte har gjort det.
    Kan garantera att det är den som är fel.
    Hade samma sak på min förra bil!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    101
    Hoppades att jag slapp byta DI (taskig ekonomi) men det är i stort sett det ända som jag inte bytt.

    Tackar för alla svar
    Opel Vectra -01

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Stockholm / Täby
    Inlägg
    56

    Trasig DI kassett

    Har haft exakt samma problem på en 9000 LTT -93’a under 6 månader innan felet hittades.
    Motorn tvärdog under någon sekund, på motorväg kom den oftast igång innan den slutade rulla. Men hände det vid ett rödljus var det bara att promenera. I början en gång i veckan, på slutet 4 gånger per dag! Som tur var, sista gången på macken utanför Saabservice.
    Tro’t eller ej fick faktiskt låna en kassett av snabbservicen, får väll skicka en eloge till Saab Täby.

    Har även haft ett liknande problem på en förgasarvariant, efter en klåpares bortmontering av bensinvärmare. Sög luft via en dåligt tätat bensinslang till den tidigare motorvärmaren.
    Gick som en klocka i kallt väder emedan när det var varmt mellan 1 till 10 mil beroende på utetemperatur. Sen var det bara att vänta en timme innan man kunde få igång den, å andra sidan var det bra väder när den stannade så det blev en lur i gräset ganska ofta.
    Men tidsbokade möten var bara och glömma.

    Intermittenta fel är gudarnas värsta straff.
    9000CSE 2,3T (T5?) -97, NordicUhr Steg2
    If you see a light in the tunnel,
    beware it’s just another train! :-)

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av da_saab9000
    Upptäckte nyss att när jag slår på tändningen till ON så först lyser Check engine, radiatorlevel & oil level, men sedan när dom slocknat så fortsätter Check Engine att blinka 3ggr-slocknar-3ggr osv.
    Kolla mot denna (men LH 2.4.2 borde inte ge felkoder spontant?)
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...e+koder#559330

    Citat Ursprungligen postat av da_saab9000
    Varvräknaren faller i botten helt medans motorn fortfarande har varv.
    Bra, då vet vi att problemet sitter, eller åtminstone syns, på tändningssidan. Signalen till varvräknaren går från vevaxelgivaren till DI-styrboxen som sitter brevid LH:n i motorrummet och därifrån till varvräknaren. Om det inte är styrboxen (har inte hör talas om något fall där den ställt till problem) eller spänningsmatningsproblem, borde det vara vevaxelgivaren.

    När det gäller DI är den svår att utesluta utan att prova, så hade jag tillgång till en DI-kassett och låna skulle jag säkert prova det först, eftersom det är så ohyggligt enkelt att byta (4 skruv och en kontakt, kom bara ihåg att hålla den upprätt eller vänta på att transformatoroljan runnit tillbaka vid montage).

    Dock, detta att du fått höjd motortemperatur skulle möjligen kunna vara en indikation på något annat elfel, frågan är då vad som är orsak och verkan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE
    Av elmlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 17:48
  2. [LÖST] Går helt plötsligt på GLT 9000
    Av Joo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:50
  3. Saab 900 -97, motorn dör helt plötsligt.
    Av Saab-Karin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 02:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •