Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 78

Ämne: Femte skatteavdrag?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Unhappy Femte skatteavdrag?

    Ett jädra tjat om det här femte skatteavdraget men.... vad betyder det egentligen?
    Mvh Timmy

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Femte skatteavdrag?

    ....inte vad betyder _det_ egentligen utan vad betyder "femte skatteavdrag"?
    Mvh Timmy

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Femte skatteavdrag?

    femte gång aliansen sänker skatten

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Ett jädra tjat om det här femte skatteavdraget men.... vad betyder det egentligen?
    Det betyder mer pengar i plånboken

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    Ett jädra tjat om det här femte skatteavdraget men.... vad betyder det egentligen?
    Det betyder mer pengar i plånboken

    som man får betala ut i bränsleskatt och vägtullar mm istället

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av Bagarn
    Det betyder mer pengar i plånboken

    som man får betala ut i bränsleskatt och vägtullar mm istället
    För den som väljer att köra bil, ja. Konceptet är att DU får bestämma mer vad dina pengar ska läggas på - inom rimliga gränser såklart.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg


    som man får betala ut i bränsleskatt och vägtullar mm istället
    För den som väljer att köra bil, ja. Konceptet är att DU får bestämma mer vad dina pengar ska läggas på - inom rimliga gränser såklart.

    sant men ändå inte... jag kan inte komma till mitt jobb utan att åka bil alltså har jag iget val.

    dom ökar ju skatten på allt så man går ju back så fort man köper något

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    För den som väljer att köra bil, ja. Konceptet är att DU får bestämma mer vad dina pengar ska läggas på - inom rimliga gränser såklart.

    sant men ändå inte... jag kan inte komma till mitt jobb utan att åka bil alltså har jag iget val.

    dom ökar ju skatten på allt så man går ju back så fort man köper något
    Med jobbskatteavdragen har de allra flesta fått märkbart mer över i plånboken varje månad och därmed ökad ekonomisk frihet.

    Känner du att de extra pengarna från jobbskatteavdragen äts upp av körkostnader till jobbet så är det ingen som hindrar dig från att flytta inom tullarna, eller byta arbete.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg


    sant men ändå inte... jag kan inte komma till mitt jobb utan att åka bil alltså har jag iget val.

    dom ökar ju skatten på allt så man går ju back så fort man köper något
    Med jobbskatteavdragen har de allra flesta fått märkbart mer över i plånboken varje månad och därmed ökad ekonomisk frihet.

    Känner du att de extra pengarna från jobbskatteavdragen äts upp av körkostnader till jobbet så är det ingen som hindrar dig från att flytta inom tullarna, eller byta arbete.
    Nu är det inte ett problem för mig men jag gillar det inte. att tvingas byta jobb eller att flytta kallar jag inte för frihet direkt...

  10. #10
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    Citat Ursprungligen postat av knallert

    Med jobbskatteavdragen har de allra flesta fått märkbart mer över i plånboken varje månad och därmed ökad ekonomisk frihet.
    Känner du att de extra pengarna från jobbskatteavdragen äts upp av körkostnader till jobbet så är det ingen som hindrar dig från att flytta inom tullarna, eller byta arbete.
    Nu är det inte ett problem för mig men jag gillar det inte. att tvingas byta jobb eller att flytta kallar jag inte för frihet direkt...
    Du behöver ju inte gilla det men de flesta tycker att det är bättre att själv få bestämma vad man ska
    göra än att någon annan är storebror över mina pengar och bestämmer vad jag ska göra med dom.

    Jag tycker att det är helt rätt.
    Mer pengar när man jobbar och ökade kostnader för sådant man använder.
    Till mitt garage: Garaget

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: Femte skatteavdrag?

    Det är också viktigt att förstå att jobbskatteavdraget inte är till för att alla ska få mer pengar över varje månad.
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Det är också viktigt att förstå att jobbskatteavdraget inte är till för att alla ska få mer pengar över varje månad.

    jag har allt koll på läget men det jag hävdar är att dom använder falsk marknads föring. dom går ju ut med att man få mer pengar över, det är ju själva vitsen med det hela annars hade dom förlorat många röster i valet...

    vad det gäller att man får mer pengar och får besämma själv... så menar jag att man inte får det i slut ändan. men som sagt alla har ju olika åsikter och det är ju bara bra! synd att man inte kan vara rak och ärlig i media!

    det är ungefär samma sak som att man säger att man vill ha vägtullar i gbg för att få ner trafiken igenom city samt skona miljön.. islut ändan så handlar det bara om att få in mer pengar om man ser vart tullarna skall vara placerade

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    352

    Re: Femte skatteavdrag?

    Innebär en skattesänkning med några patetiska hundralappar.

    Mångdubbelt större skattesänkning skulle kunna finansieras genom att politikerna slutade leka internationell socialbyrå.
    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633

    Re: Femte skatteavdrag?

    "Betydligt mer över i plånboken"... hmm... tjänar man runt 30k så var det ju inte mer än 286kr mer i plånboken?! Snacka om en piss i havet.
    Mvh Timmy

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    140

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    "Betydligt mer över i plånboken"... hmm... tjänar man runt 30k så var det ju inte mer än 286kr mer i plånboken?! Snacka om en piss i havet.

    Men för tusan... Runt om i världen är det finanskris och många länder tvingas till nedskärningar och skattehöjningar, och du gnäller på att en skattesänkning inte ger MER än 286kr över varje månad? Hur mycket tror du man kan sänka inkomstskatter åt gången egentligen?

    Räkna ut vad alla jobbskatteavdragen tillsammans ger så ser du att det inte är några piss-i-havet summor.
    http://www.jobbskatteavdrag.se

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av knallert
    Citat Ursprungligen postat av Brandten
    "Betydligt mer över i plånboken"... hmm... tjänar man runt 30k så var det ju inte mer än 286kr mer i plånboken?! Snacka om en piss i havet.

    Men för tusan... Runt om i världen är det finanskris och många länder tvingas till nedskärningar och skattehöjningar, och du gnäller på att en skattesänkning inte ger MER än 286kr över varje månad? Hur mycket tror du man kan sänka inkomstskatter åt gången egentligen?

    Räkna ut vad alla jobbskatteavdragen tillsammans ger så ser du att det inte är några piss-i-havet summor.
    http://www.jobbskatteavdrag.se

    Jag sänker mina "extra" pengar till bättre behövande

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130

    Re: Femte skatteavdrag?

    Just det. För att vinna röster på "skattesänkningar" så minskar man statens inkomster med 15 miljarder. Pengar som kunde användas till mer vård, mer lärare eller vad du vill. Närå, det är bättre att vinna röster på att sänka skatten för "de som arbetar". De som har de jobbig är ändå få, så deras röster kan man vara utan.
    300 spänn mer i plånboken luktar illa när man ser uteliggare och hör om cancersjuka som förlorar sjukpenningen.
    Man spelar högt med statens pengar med folkets goda minne eftersom alla i det här landet numera verkar ha som mantra; "det händer inte mig"

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Just det. För att vinna röster på "skattesänkningar" så minskar man statens inkomster med 15 miljarder. Pengar som kunde användas till mer vård, mer lärare eller vad du vill. Närå, det är bättre att vinna röster på att sänka skatten för "de som arbetar". De som har de jobbig är ändå få, så deras röster kan man vara utan.
    300 spänn mer i plånboken luktar illa när man ser uteliggare och hör om cancersjuka som förlorar sjukpenningen.
    Man spelar högt med statens pengar med folkets goda minne eftersom alla i det här landet numera verkar ha som mantra; "det händer inte mig"

    så sant man kan ju tycka att våra politker skulle bära upp landet och gå ut och hjälpa dom som har det svårt... istället sänker dom skatten för dom som jobbar och tar tillbaka den utan att folk fattar strålande koncept för att vinna röster men det fungerar ju.....

  19. #19
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 462
    Medlem#
    5129

    Re: Femte skatteavdrag?

    Citat Ursprungligen postat av bollman
    Just det. För att vinna röster på "skattesänkningar" så minskar man statens inkomster med 15 miljarder. Pengar som kunde användas till mer vård, mer lärare eller vad du vill. Närå, det är bättre att vinna röster på att sänka skatten för "de som arbetar". De som har de jobbig är ändå få, så deras röster kan man vara utan.
    300 spänn mer i plånboken luktar illa när man ser uteliggare och hör om cancersjuka som förlorar sjukpenningen.
    Man spelar högt med statens pengar med folkets goda minne eftersom alla i det här landet numera verkar ha som mantra; "det händer inte mig"
    Hur får staten in mest pengar för att fördela till de behövande?

    Ska man beskatta så många som möjligt med en låg skatt eller ska man beskatta några med en höj skatt?

    Minskar man verkligen statens "inkomster" genom att sänka skatten?
    Det kan inte vara så att fler tycker att det lönar sig att arbeta = Fler börjar arbeta = Skatteintäkter ökar.
    Det lönar sig mindre att arbeta svart = Den svarta sektorn minskar = Skatteintäkterna ökar.
    Kapital som flytt till lågskatteländer flyttar hem = Kapital genererar företag och ideér = Fler arbeten, ökade skatteintäkter.
    (Själv skulle jag nog tyckt att tex IKEA´s pengar skulle göra mer nytta i Sverige än i andra länder).
    Till mitt garage: Garaget

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416

    Re: Femte skatteavdrag?

    Istället för att ständigt dela ut mer pengar till de som redan har, hade jag precis som s föredragit att resurser hade satsats på utbildning av arbetslösa. Då hade vi sluppit se att sju av tio företag idag inte kan anställa trots att de skulle vilja. Vart femte av dessa företag avstår från order p.g.a. avsaknad av kompetent personal.

    Ovanstående fakta stärker min uppfattning att skattesänkningarna inte alls har tillkommit för att skapa jobb, det är kamouflage för att kunna genomföra en fördelningspolitisk förändring; välbeställda ska få det ännu bättre och svaga ska bli svagare.

    Det långsiktiga resultatet av den nyliberalistiska modellen kommer att innebära mer utslagning, mer droganvändande och mer kriminalitet. Precis som det inneburit i "föregångsländerna" England och USA.
    Happy Festivus - for the rest of us!

Liknande ämnen

  1. Var femte tank bensin!
    Av Tommy1975 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 14:20
  2. Färddatorn fungerar var femte gång på en 9000 -95
    Av sibben11 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-08-06, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •