Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tickande motor

  1. #1

    Tickande motor

    Hej!

    Tänkte kolla med er, har läst runt en del om tickande motor, har en 2003 9-5 Aero.

    Upptäckte tidigare idag att det tickade från motorn, stannade direkt och kollade oljan, fick inget utslag alls på stickan... inga fellampor eller liknande lyste, tänkte att det var väldigt konstigt då olje lampan borde lysa om de var så pass dåligt med olja. Panikslagen och orolig som jag blev så köpte jag 2 liter olja och slog i, tog lite mätningar och fick direkt utslag på stickan.

    Startade bilen och tickandet avtog och jämnades tyst ut. Frågan då är vad detta kan bero på, vågar man åka med bilen utan att den ska gå sönder? Tänkte ringa till en Saab verkstad imorgon såfort de öppnar och höra med dom, känns som att jag tänker köra in den på service för uppgradering av vevhusventilationen samt byta av olja och filter.
    Saab 9-5 Aero Hirsch Sedan 2003
    Saab 9-3 Aero Hirsch Sportcombi 2008

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Tickande motor

    Hej!

    ...you've got to ask yourself one question: Do I feel lucky? Well, do ya, punk?

    Eller lite seriösare, det som har hänt är inte bra, inte alls...
    Hur illa det är beror på, allt i ifrån dåligt med stort D till en gång är ingen gång.
    Antag att du hade en kvalitétsolja som är "skapligt nybytt" (mindre än 5000 km), inte vrålkört mycket, ja då är dina chanser goda.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3

    Re: Tickande motor

    Köpte bilen av en bilfirma, nybesiktigad och klar den 22a Januari, har gått klockrent sedan dess, dock detta tickande idag och väldigt dåligt med olja. Får se hur den mår imorgonbitti, ska ringa verkstad då och höra vad de säger.
    Saab 9-5 Aero Hirsch Sedan 2003
    Saab 9-3 Aero Hirsch Sportcombi 2008

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859

    Re: Tickande motor

    Hej!

    Såvida verkstaden inte har en pålitlig spåkärring så kan de nog inte säga nå't med högre sanningshalt, saken är ju helt enkelt den att det finns inget absolut tydligt svar.
    Eftersom man har inte 100% kontroll exakt vad som hände samt bakgrunden.

    Jag vill vara tydlig med att "Kontroll Före Körning" som det heter innom det militära inte är en dum idé.... Eller med andra ord, drag upp oljestickan då och då, så slipper du att köra torrt.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    150

    Re: Tickande motor

    Citat Ursprungligen postat av Kantchi
    Hej!

    Tänkte kolla med er, har läst runt en del om tickande motor, har en 2003 9-5 Aero.

    Upptäckte tidigare idag att det tickade från motorn, stannade direkt och kollade oljan, fick inget utslag alls på stickan... inga fellampor eller liknande lyste, tänkte att det var väldigt konstigt då olje lampan borde lysa om de var så pass dåligt med olja. Panikslagen och orolig som jag blev så köpte jag 2 liter olja och slog i, tog lite mätningar och fick direkt utslag på stickan.

    Startade bilen och tickandet avtog och jämnades tyst ut. Frågan då är vad detta kan bero på, vågar man åka med bilen utan att den ska gå sönder? Tänkte ringa till en Saab verkstad imorgon såfort de öppnar och höra med dom, känns som att jag tänker köra in den på service för uppgradering av vevhusventilationen samt byta av olja och filter.
    När kollade du oljan senast? Våra bilar har tyvärr endast oljeTRYCKSvarning vilket ställer stora krav på att man själv kollar nivån både nu och då.

    Grundförutsättningen är senaste versionen av vevhusventen, regelbunden service och att man låter motorn bli genomvarm ofta!
    Gamla bilen: 2002 9-5 aero sc. Aut. Taklucka.
    Nya bilen: 2008 9-5 aero sc "extra allt" förutom taklucka

Liknande ämnen

  1. Tickande motor 9-5 -05
    Av XA180 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 19:32
  2. Tickande Motor (t5)
    Av Ex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 07:54
  3. Tickande motor
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-10-12, 09:10
  4. Tickande motor 9-5
    Av bub i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-10-15, 21:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •